Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Magnus308
#720756
Såg att LIDL har kampanj igen på batteriladdare från den 28:e Januari
Någon som har köpt denna? Vad tycker du om den?

199kr är ju inte mycket men dom få gånger jag använder den ska det funka

Letade lite på nätet och hittade bla denna bild, Tronic är det märke LIDL brukar ha på laddarna för vanliga AA batterier.
"Ultimate speed" som dom säljer nu verkar vara en Tronic fast med nytt skal.
Dom tidigare bilbatteriladdarna som LIDL sålde hette T4X och det heter ju Tronics modell också

Bild
Användarvisningsbild
av wissel
#720982
Jag har en sådan och är riktigt riktigt nöjd med den. Tyvärr var min syster lika nöjd
så den befinner sig där numera.
Köpte en 7 AH laddare på ÖB för 599:-........då jag just då inte hittade ett LIDL erbjudande om denna laddare, annar så
hade det blivit en sådan igen.
Användarvisningsbild
av Magnus308
#721024
wissel skrev:Jag har en sådan och är riktigt riktigt nöjd med den. Tyvärr var min syster lika nöjd
så den befinner sig där numera.
Köpte en 7 AH laddare på ÖB för 599:-........då jag just då inte hittade ett LIDL erbjudande om denna laddare, annar så
hade det blivit en sådan igen.
Då får det bli en LIDL laddare, En batteriladdare är ju inte direkt en hi-tech produkt och bara
den fungerar är jag nöjd.
Användarvisningsbild
av Variosboy
#721028
För ett otränat öga ser laddarna på bilderna ganska lika ut, men när man gör som man ska, och tittar på specifikationer på komponenter och tar en titt på kretskortet under luppen så förstår man skillnaden som allt som oftast finns.

Förmodligen kommer båda laddarna att fungera lika bra när man packar upp dom, men hur dom fungerar i långa loppet, ja, det får tiden utvisa!

Sen finns det ju många parametrar som gör en bra laddare! Bra kabel som är mjuk när det även är -20 ute, bra plast i själva lådan som inte spricker om temperaturen sjunker ute.
Hur är klämmorna på dom? Sitter dom fast bra på polerna? Sitter kabeln fast bra i klämmorna osv osv osv..
Man kan bli hur anal som helst om man vill göra en riktigt jämförelse!

Å vad vill jag ha sagt med mitt inlägg, hmm ja, att två liknande bilder och en stor prisskillnad inte betyder att man får samma sak när man köper den billiga.. Men det hade väl alla fattat redan.. :roll: :D
Användarvisningsbild
av Vojje
#721043
Vad ska man med en kabel som är mjuk ner till -20 till?
Väldigt svårt att toppladda vid den temperaturen och är laddningen dålig ska batteriet naturligtvis in i värmen för översyn innan laddning.
Användarvisningsbild
av Ravi
#721046
Vojje skrev:Vad ska man med en kabel som är mjuk ner till -20 till?
Väldigt svårt att toppladda vid den temperaturen och är laddningen dålig ska batteriet naturligtvis in i värmen för översyn innan laddning.
Vadå kan man inte ladda ett batteri med 0,75mm :)
Användarvisningsbild
av Vojje
#721055
Ravi skrev: Vadå kan man inte ladda ett batteri med 0,75mm :)
Säkrast att vara ute i kylan då, så att kabeln inte överhettas.
Särskilt med Wissels mastodontmaskin på 7A :roll:
Användarvisningsbild
av Variosboy
#721074
-20, -10 eller minus två grader.. Andemeningen var en påpekan om att dåliga kablar blir hårda när det är kallare..

På min hade ena kabeln till främre giva[…]

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr&[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]

Det låter som ett rätt kul projekt att […]