Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av vjohnj
#1573196
Ja och dessa problem med gnistrande är total överdrivet. Men går enkelt att undvika, koppla på laddare på batteri, sedan sladd i väggen
Användarvisningsbild
av lennarte
#1573251
Steffe3 skrev: fre 15 mar 2024, 15:42 Koppla loss batteriet hade jag inte krånglat med, men anledningen till att inte koppla på batteriet är nog tvåfaldig. Dels för att minska risken för gnistor, hur liten den än må vara, och dels för att bilens batteriövervakning (BMS) om den har sådan kan bli lurad och be bilen ladda mer än nödvändigt. Däremot så händer det nog inte så mycket mer än lite extra slitage tills bilen adapterat in sig, vilket borde gå ganska fort.
Precis, "bilen" registrerar inte att/hur mycket batteriet laddas om du sätter klämmorna på batteriet direkt. Jag gjorde så på våran nya Subaru XV -21 i vintras (batteriet tog slut) och det gick alldeles utmärkt (fick nytt batteri på garantin sedan). Inga felkoder på panelen i alla fall. På grannens XC70 -13 varnade det för lågt batteri fast det var nyladdat
av 20FJan
#1573272
Jag har en nyare variant av Lidls, den visar spänningen på batteriet också. Apropå gnistor, om jag ansluter klämmorna först vill det gnistra, men om jag kopplar laddaren i väggen först gör de inte det. Den startar ingen laddning oavsett, man måste klicka igång den till önskat läge.
Har också en gammal Cotech, den startar inte laddning, nåt är fel. Den lyser när man pluggar in i väggen och lyser rött om man polvänder klämmorna. Så den är inte stendöd, någon som varit med om samma och vet om det går att fixa?
av vjohnj
#1573278
Vad. Får du gnistor om laddaren inte är inkopplad i vägg? Har jag aldrig varit med om, tvärt om så får jag gnistor med de jag har anv.

EDIT:
Faktiskt måste jag rätta mig själv. testade mina. Och en Kinaladdare gör så, gnistrar om ej inkopplad i vägg först
av Rådlös
#1573312
F20 Jan: Jag har en Ctech, köpt på Clasisjön, som också uppför sig underligt. Den fungerar på sätt och vis, men den tar flera minuter på sig att börja ladda sedan man har kopplat in den.
Jag fick ett tips att byta en eller flera elektrolytkondensatorer, dom ingår ofta i tidskretsar. Jag öppnade min laddare men insåg att det är väldigt trångt på kretskortet. (När jag var ung hade jag "syn som en örn" men det har jag inte längre och är tämligen gammal nu) så jag lade ner det projektet tills vidare. Det fanns nog totalt 5 - 6 elektrolytkondensatorer på kortet och jag tror att minst 3 satt på den sidan som var närmast laddkablarna.
Men jag delar med mig av det tipset om man vill pröva sig fram.
Jag har flera andra laddare så jag "är inte i nöd".
Användarvisningsbild
av OlandTurist
#1573388
vjohnj skrev:Vad. Får du gnistor om laddaren inte är inkopplad i vägg? Har jag aldrig varit med om, tvärt om så får jag gnistor med de jag har anv.

EDIT:
Faktiskt måste jag rätta mig själv. testade mina. Och en Kinaladdare gör så, gnistrar om ej inkopplad i vägg först
Har alltid haft för vara att ALDRIG ha laddaren ansluten till 230V AC när jag ansluter och kopplar ifrån laddaren till ett bilbatteri. Då slipper man dessa problem.
Användarvisningsbild
av OlandTurist
#1573389
Tråden handlar ju om billaddare så... :-)

Här är en bild på den första batteriladdaren från Biltema, eller snarare den första laddaren jag köpte på Biltema. Året är ca 1970 eller något eller några år in på 1970-talet och de hade bara en liten källarlokal i ett vanligt bostadshus i södra Linköping. På den tiden riktade de sig enbart till "amatörrallyförare" och sålde i princip bara rallyinstrument, extraljus, rallystolar mm.
På den tiden körde jag en röd Opel Rally Kadett med svartlackad motorhuv vilket var väldigt brukligt bland killar som körde Östgötarallyt m fl svenska rallyn. Fast min bruksbil var en gammal SAAB 93 av årsmodell 1959.

Dags att byta ut nätkabeln då den har börjat torka upp. Frågan är väl snarare i vilket skick alla andra kablar är inne i själva laddaren. Men den funkar perfekt och laddar HELT TOMMA bilbatterier. Vilket inte i princip samtliga processorstyrda laddare av idag INTE fixar.

Större bilder:
https://i.postimg.cc/02Chy4yW/matti-bil ... dare-1.jpg
https://i.postimg.cc/2S8Mbxqz/matti-bil ... dare-2.jpg

Bild

Bild
Användarvisningsbild
av Derank
#1573403
Det finns massor av laddare idag som laddar från 0v jag använder bla Global och Champ i jobbet,
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1573439
Både min ctek och den från jula(.. hamron?) laddar också från 0.. Men det tar ett tag innan det "syns". Hamron' är lite jobbig dock för den laddar bara till 6V från 0V, och är extremt kinkig med att hoppa över till 12V-läget("automatisk" detektering om det är ett 6 eller 12V batteri, utan möjlighet att själv välja). cteken går från 0 till 12v utan massa fiffel - manuellt valbar om det är 6 eller 12V batteri.

Det enda dom flesta moderna laddare inte gör är att chockstarta ett batteri som gamla dumladdare gör. Betydligt skonsammare för batteriet med "mjukstart", med större chans att batteriet faktiskt går att använda efteråt, än en chockstart. Men ibland kan chockstart vara enda lösningen om det stått urladdat en längre tid men... Ett sånt batteriet är förbrukat på alla tänkbara sätt.

Då blev luftfiltret bytt och det gamla tv&au[…]

Nåt speciellt du undrar om? Har lagt in den […]

Service Renault Scenic 2003

Den står på bockar nu, alla hjulen rul[…]

Köpråd V60 etanol

Ja en V70FT hade kanske gått till TS med ja,[…]