Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
#721945
volvoc70cab skrev:Raljera gärna om Lidl. Men tysken köper inte skräp, så Lidl är noga med vilka produkter de tar in i sitt sortement.
Om det stämmer det du säger, har tyskarna ett helt annorlunda tycke än vi svenskar om sakers vara eller inte vara. Eller vad som är kvalitet för dom.
Jag har verkligen inte hittat nåt speciellt på Lidl, varesej i matväg eller för den delen i prylväg.
av *pettson*
#721946
Vojje skrev:
Variosboy skrev:Hehe. Nä. Det har du helt rätt i Lidl är Det perfekta stället när man vill köpa kvalitetsprodukter i Sverige! :wink:
Direkt efter B-tema, men före Mekonomen, Meca och BDS. Volvo riskerar negativt kval till gärdsgårdsserien tillsammans med Netto och Ica.

Självfallet görs inköpen av kvalitetsprodukter till rätt pris på laga.se :-)-)
Självklart... så åkte laga med. Det finns en ny vinnare på tronen när det gäller rätt pris på det mesta.
Förmodligen samma leverantörer. Men med bättre pris, helt gratis frakt och samma typ av leverans, dock är leverans gratis.
Användarvisningsbild
av OlandTurist
#1573076
Jag lyfter den här dryga 10 år gamla tråden eftersom min fråga just rör sig om LIDLs batteriladdare av märket TRONIC T4X (KH3157).

Är det någon här på forumet som äger och använder just denna modell? Jag har väl bortåt ett halvdussin fullt fungerande batteriladdare, mestadels Biltema laddare, men har just ramlat över just denna Tronicmodell. Är bara lite förvånad över vad som står i laddarens manual och tänkte bara kolla om någon använder denna laddare.

Min fråga är väldigt enkel - är det så väldigt viktigt att man verkligen kopplar bort plus och minus kablarna så bilen blir STRÖMLÖS INNAN man påbörjar laddningen av batteriet? Med alla mina Biltemaladdare kopplar jag ALDRIG bort kablarna så bilen blir strömlös INNAN jag påbörjar laddningen.

Bilden nedan är plockad från nätet. ;-)

Större bild: https://i.postimg.cc/RCRs6r11/tronic-t4x.png

Bild
Användarvisningsbild
av lennarte
#1573086
På "moderna" bilar rekommenderar "dom" nog allmänt det. Framför allt ska du inte sätta minuskabeln från laddaren på batteriet, utan på en bra jordplats vid sidan om.
av Rådlös
#1573095
Jag har en "raka motsatsen-variant". Jag har en motorvärmarsats DEFA, där det ingår också en 5 Ampere batteriladdare. Allt i samma "låda". Om jag ansluter kabeln från vägguttaget, så börjar den med att ladda batteriet (enligt ett programmerat schema). Motorvärmaren startar ju först långt senare enligt en timer och mina inställningar. Eller direkt på mitt kommando via mobiltelefonen om jag vill det. Men batteriladdningen pågår hela tiden så länge nätkabeln är ansluten.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1573117
Laddaren i sig fungerar säkert helt ok... Inte direkt förtjust i klammrorna dock, helt oskyddade så där. Det är ju visserligen dom på min ctek också, men den har ju ursäkten att den är snart 20 år gammal :-D (Och ja, jag har lyckats kortslutit klamrorna ett par gånger...)
Jag köpte Jula's billigaste för att ha som extraladdare för en tid sedan, den fungerar över förväntan, och har skyddade klammror :-)

Koppla bort batteriet...? Har jag aldrig* gjort. Men visst, det är väl på sätt och vis säkrare OM något händer men... Det ska nog mycket till för att en laddare ska kunna skada bilen, när dom går sönder på ett eller annat sätt så slutar dom helt enkelt bara att ladda. Plus att bilarna är rätt duktiga på att skydda sig själva vid strömfel.
Personligen anser jag att nackdelarna med att koppla ur batteriet(minnesförlust, bilen måste lära om sina adaptioner, bilen är totalt obrukbar=inget clås osv osv) är betydligt större än risken att laddaren skulle skada bilen.

*Förutom på 945an, men det var för att ladda batteriet i garaget, medans bilen står ute på gården :P
Användarvisningsbild
av OlandTurist
#1573162
lennarte skrev:På "moderna" bilar rekommenderar "dom" nog allmänt det. Framför allt ska du inte sätta minuskabeln från laddaren på batteriet, utan på en bra jordplats vid sidan om.
Jag vet inte om det var en skröna på den tiden vi hade bilbatterier som det gick att skruva bort de små locken och fylla på destillerat vatten. Då var ju snacket just som du säger att man inte skulle koppla minuspolen på laddkabeln direkt till minus på batteriet för att eliminera gnistbildning och äventyra den vätgas som ev har avgått från batteriet. Jag har däremot aldrig hört talas om någon vätgas som orsakat någon explosion i något garage. Har alltid kopplat batteriladdarens minuskabel direkt till minuspolen på batteriet.
Rådlös skrev:Jag har en "raka motsatsen-variant". Jag har en motorvärmarsats DEFA, där det ingår också en 5 Ampere batteriladdare. Allt i samma "låda". Om jag ansluter kabeln från vägguttaget, så börjar den med att ladda batteriet (enligt ett programmerat schema). Motorvärmaren startar ju först långt senare enligt en timer och mina inställningar. Eller direkt på mitt kommando via mobiltelefonen om jag vill det. Men batteriladdningen pågår hela tiden så länge nätkabeln är ansluten.
Det låter ju mer som att detta beror på att skydda batteriet från djupare urladdningar. Just de djupa urladdningarna är väl ett syrabatteris största fara och sliter mest på batteriet. Dvs det är bättra att ladda batteriet fullt först INNAN motorvärmaren börjar jobba.
Lucif3r skrev:Laddaren i sig fungerar säkert helt ok... Inte direkt förtjust i klammrorna dock, helt oskyddade så där. Det är ju visserligen dom på min ctek också, men den har ju ursäkten att den är snart 20 år gammal :-D (Och ja, jag har lyckats kortslutit klamrorna ett par gånger...)
Jag köpte Jula's billigaste för att ha som extraladdare för en tid sedan, den fungerar över förväntan, och har skyddade klammror :-)

Koppla bort batteriet...? Har jag aldrig* gjort. Men visst, det är väl på sätt och vis säkrare OM något händer men... Det ska nog mycket till för att en laddare ska kunna skada bilen, när dom går sönder på ett eller annat sätt så slutar dom helt enkelt bara att ladda. Plus att bilarna är rätt duktiga på att skydda sig själva vid strömfel.
Personligen anser jag att nackdelarna med att koppla ur batteriet(minnesförlust, bilen måste lära om sina adaptioner, bilen är totalt obrukbar=inget clås osv osv) är betydligt större än risken att laddaren skulle skada bilen.

*Förutom på 945an, men det var för att ladda batteriet i garaget, medans bilen står ute på gården :P
Jag köpte den enbart för att den enl manualen skulle klara av att börja ladda HELT TOMMA bilbatterier. Dvs bilbatterier som när man kollar med en multimeter visar NOLL VOLT. Där är ju problemet med i princip ALLA "digitala" batteriladdare idag att de kräver lite spänning i batteriet för att över huvud taget kunna starta. Självklart Sveriges stolthet CTEK inkluderat. Samt naturligtvis alla Biltemaladdare av idag, Har faktiskt en gammal fullt fungerande Biltemaladdare gissningsvis anno ca 1970. Men den är i "nyskick" och klarar självklart av att ladda bilbatterier från "noll" med nätsladden (220V) är torr som fnöske. Lägger upp en bild på den orangefärgade pärlan närmaste dagarna.
VolvoB20 skrev:Jag har flera CTEC, Biltema, Lidl mfl laddare då jag har massor som behöver laddas. Av all dessa är detta den absolut bästa.

https://www.clasohlson.com/se/Batterila ... /p/36-6229

Många sitter kopplade 7-8 månader konstant utan att någon minuskabel lossats.
Det viktigaste med laddaren är väl att den fixar att avsulfatisera ett slitet förbrukat batteri samt att den inte överladdar samt att den underhållsladdar. Och det fixar väl de flesta laddare på marknaden hyfsat idag. Har däremot aldrig ägt någon Tronicladdare eller någon laddare inköpt på Lidl. Lidl är ju superstora i Europa så de borde ju rimligen inte sälja dåliga produkter.
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1573169
Koppla loss batteriet hade jag inte krånglat med, men anledningen till att inte koppla på batteriet är nog tvåfaldig. Dels för att minska risken för gnistor, hur liten den än må vara, och dels för att bilens batteriövervakning (BMS) om den har sådan kan bli lurad och be bilen ladda mer än nödvändigt. Däremot så händer det nog inte så mycket mer än lite extra slitage tills bilen adapterat in sig, vilket borde gå ganska fort.

Ännu en uppdatering: Satte tillbaka original[…]

Har du ringt säljaren? Vad sa han? Han vet my[…]

Service Renault Scenic 2003

Har nu "fått hem" bilen. Ser rikti[…]

Nytt avgasrör B234F

Var på Biltema och lämnade tillbaka all[…]