Sida 1 av 2
Olika mönsterdjup på fyrhjulsdriven bil?
Postat: tis 22 jan 2013, 19:39
av JT855
Hur känsligt är det egentligen med olika mönsterdjup fram och bak på en fyrhjulsdriven bil? Antar att detta varierar mellan olika märken, men man läser ju då och då att folk skriver att fyrhjulsdriften tar skada av att köra med däck som inte har samma rullomkrets. Kan det verkligen vara så känsligt att det spelar roll om det skiljer 3 mm mönster på fram och bakdäcken?
Har en Ford explorer i garaget som jag håller på och fixar lite med. Satt nu och kolla efter sommardäck på blocket. Finns ju väldigt lite begagnat som är jämnt slitet. Ofta är det ju t.ex 7 mm på två däck och 9 mm på två. Ska det spela nån roll?
Re: Olika mönsterdjup på fyrhjulsdriven bil?
Postat: tis 22 jan 2013, 19:47
av Lucif3r
Absolut ingen aning om ford, men 85x70 med viscokoppling tar onödigt slitage av olika mönsterdjup iaf.
Sitter det visco på forden också så kan det nog vara likadant.
Re: Olika mönsterdjup på fyrhjulsdriven bil?
Postat: tis 22 jan 2013, 19:50
av JT855
Jo men jag vet inte om jag tänker galet, men på Forden så sitter det ju typ 275/75/16. Hur stor blir skillnaden på rullomkretsen mellan fram och bak om det skiljer 2-3 mm mönsterdjup mellan däcken? Kanske känsligare på en Volvo med relativt låg profil på däcken?
Re: Olika mönsterdjup på fyrhjulsdriven bil?
Postat: tis 22 jan 2013, 19:53
av osla
är väl riktig fördelningslåda på forden, och i ett läge så tycker jag att det borde gå att köra i ett lge med öppen mittdiff och då gör det ingenting, är däremot mitt diffen låst så nöter det väl lite men jag hade då kört på för tror inte det tar så stor skada
Re: Olika mönsterdjup på fyrhjulsdriven bil?
Postat: tis 22 jan 2013, 20:05
av JT855
Ja man kan ju köra den på 2 WD på sommaren, då borde det väl definitivt inte spela någon roll?
Re: Olika mönsterdjup på fyrhjulsdriven bil?
Postat: ons 23 jan 2013, 15:59
av osla
nej nej, spelar inte någon roll då. och kör du med mittdiffen låst på vintern så nöter det ytterst lite
Re: Olika mönsterdjup på fyrhjulsdriven bil?
Postat: ons 23 jan 2013, 16:09
av PerreS
Det finns ett bra trick när man har ojämnt slitna däck på en fyrhjulsdriven bil. Kolla höjden från marken upp till (exempelvis) övre fälgkanten på varje hjul och justera höjden med lufttrycket, dvs kolla inte att det är samma tryck i alla däck utan kolla höjden istället. Kom ihåg att stå på plan mark vid koll.
Re: Olika mönsterdjup på fyrhjulsdriven bil?
Postat: ons 23 jan 2013, 23:15
av VolvoB20
PerreS skrev:Det finns ett bra trick när man har ojämnt slitna däck på en fyrhjulsdriven bil. Kolla höjden från marken upp till (exempelvis) övre fälgkanten på varje hjul och justera höjden med lufttrycket, dvs kolla inte att det är samma tryck i alla däck utan kolla höjden istället. Kom ihåg att stå på plan mark vid koll.
Det där funkade på stenåldern med diagoaldäck med syntekoord inte längre. Ett radialdäck har stålkoord i slitbanan som gör att däcket har exakt samma rullomkrets oavsett tryck, det enda som händer är att du knådar och värmer upp däcket och det drar mera soppa.
Re: Olika mönsterdjup på fyrhjulsdriven bil?
Postat: ons 23 jan 2013, 23:21
av Lucif3r
VolvoB20 skrev:det enda som händer är att du knådar och värmer upp däcket och det drar mera soppa.
Plus att det sliter onödigt mycket på däcket. Det finns bara en sak dåligt luftfyllda däck kan vara bra för: Ta sig loss om man kört fast. Annars finns det bara nackdelar med att ha fel lufttryck.
Re: Olika mönsterdjup på fyrhjulsdriven bil?
Postat: tor 24 jan 2013, 15:11
av LarsBd
JT855 skrev:Jo men jag vet inte om jag tänker galet, men på Forden så sitter det ju typ 275/75/16. Hur stor blir skillnaden på rullomkretsen mellan fram och bak om det skiljer 2-3 mm mönsterdjup mellan däcken?
Det blir diameterskillnaden (4 till 6) * pi dvs skillnaden på rullomkretsen blir mellan 12 och 19mm, vilken däckdimension det är saknar betydelse. Den procentuella skillnaden blir dock större ju mindre rullomkrets däcket har.