Sida 1 av 3
Hur mycket får en bilprovare provocera fram fel?
Postat: lör 12 jan 2013, 13:42
av umekille
Är detta en följd av avregleringen.
Att de nya skall bevisa att även dem kan
få dit bilar.
Kompis hade lite fukt på en bromsledning
och istället för sätta en 2-a så fixa dom sönder den
och han fick körförbud.
En kille satt i bilen och våldbromsa och en annan bände
och knacka så röret börja spruta bromsvätska.
likadant söndra dom handbromsvajerns konstruktion med att
sitta och våldslita i spaken.
Kan nämna att detta var en ny aktör och inte gamla statliga
bilprovningen. ??:-/
Re: Hur mycket får en bilprovare provocera fram fel?
Postat: lör 12 jan 2013, 14:02
av Vojje
Ett väl utfört arbete, må jag säga.
Eftersom bilprovning endast sker en gång per år, eller t.o.m. med 16 månaders intervall som längst vill det till att skiten håller ordentligt när det väl vill till s.a.s..
Hur mycket får en bilprovare provocera fram fel?
Postat: lör 12 jan 2013, 16:39
av zillen
Hade det varit min bil hade jag bara varit glad.. Hellre det än att bromsarna inte fungerar efter ordning i trafiken..
Re: Hur mycket får en bilprovare provocera fram fel?
Postat: lör 12 jan 2013, 20:03
av Variosboy
Hur gör man när man våldbromsar och vad är skillnaden från en panikbromsning i trafiken?
Re: Hur mycket får en bilprovare provocera fram fel?
Postat: lör 12 jan 2013, 20:38
av llesrof
Dom borde självklart släppt igenom den med dessa brister. Vem vet, den hade kanske klarat en panikbromsning? :roll:
Re: Hur mycket får en bilprovare provocera fram fel?
Postat: lör 12 jan 2013, 21:47
av SvenB
Du kan "stå på bromsen" hur hårt som helst. Rör och slangar håller om de är "friska". Jag är glad att denna bil tas ur trafik till den är åtgärdad i stället för att mangla ett barn som springer över vägen.
Re: Hur mycket får en bilprovare provocera fram fel?
Postat: sön 13 jan 2013, 08:28
av Lucif3r
Sen kan man ju bara spekulera i hur hårt besmännen slog... Om dom slog som dom brukar så gjorde dom rätt. Tog dom typ en slägga och dämma i allt vad dom kunde så kanske det kan ses som lite väl extremt.
Det är bra att dom är hårda på bromsar. Bromsar är bra mycket viktigare än något annat på bilen imo.
Re: Hur mycket får en bilprovare provocera fram fel?
Postat: sön 13 jan 2013, 10:29
av 2444ever
Sen kan dom väl vara lite finkänsliga, minns när dom helt kallt hamrade upp rosthål i balkarna på gamla Bettan, det kändes i hjärtat.
Bromsar skall dom vara petiga med.
PS. Självklart skall dom vara noga med bärande delar också, även om det känns sorgligt när dom misshandlar ens ögonsten.
Re: Hur mycket får en bilprovare provocera fram fel?
Postat: sön 13 jan 2013, 10:50
av Lucif3r
2444ever skrev:Sen kan dom väl vara lite finkänsliga, minns när dom helt kallt hamrade upp rosthål i balkarna på gamla Bettan, det kändes i hjärtat.
Bromsar skall dom vara petiga med.
Ja, rost tycker jag dom faktiskt brukar vara lite löjligt hårda med. Vad är ett 1x1cm (som är 1x1dm när man lämnar bes.) rosthål i en balk jämnfört med läckande bromsar t ex? :roll:
Re: Hur mycket får en bilprovare provocera fram fel?
Postat: sön 13 jan 2013, 11:09
av vetten
Oftast så är det den gamla personalen från SBP som jobbar kvar på stationen om det är en som övertagits av ett nytt företag men kan tänka mej att dom kanske fått hårdare direktiv av den nya ägaren.