Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Guligan
#717441
JohnB skrev:Min S60 AWD -02 är lite ovanligt specad då den har M58, svart helskinn, dubbla elstolar, minne på förarsidan, el-glaslucka, premium sound, integrerad telefon, bensinvärmare, markbelysning under speglarna, fällbara nackstöd men inte xenon, inga parkeringssensorer, inte DSTC och inte RTI eller CD-växlare i bakluckan. Har inte sett många så tidiga S60 AWD med den utrustningen. Men då är det också Volvo själva som ägt den under första åren och serviceboken är stämplad Volvo vehicle shop. Synd att dom inte smaskade på med xenon, parkeringssensorer och RTI när dom ändå höll på :???: . Utan tvekan är det den bekvämaste bilen jag någonsin ägt och bristen på DSTC gör ju att man kan ha lite roligare än vanligt när det är vinter :twisted: .

/John
Inte så konstig spec på den. Xenon var inte vanligt då, parkeringssensorer var mycket ovanligt. Kommer inte riktigt ihåg om DSTC var "uppfunnet" till 2002:orna. Men däremot riktigt kul att den har såpass bra med utrustning!!
Användarvisningsbild
av Guligan
#717443
Variosboy skrev:En på gatan här köpte 2008 en helt ren V70II, å då snackar vi helt ren, inte ens Kinetic!!
Såna många såna fina exempel... En kollega till mig ville så gärna ha en XC60 D5 AWD när han skulle byta för drygt ett år sedan. Vi har 8 basbelopp att handlar för så det räcker egentligen inte för en sån bil. Men han skulle ha en. Det blev en solid vit med manuell låda och mycket riktigt, basbil utan Kinetic...
av perhall
#717447
DSTC fanns under MY02 har jag för mig, kostade något på 8 000 men sänktes till 6 000 inför MY03. Std fr o m MY05. Så har inte varit std på S60 AWD.
Xenon kom under MY02, sent. Tror inte det levererades förrän i april-maj 02. Jag såg xenon på en S80 första gången i juni 02 i UK, hos importören.

Vad jag kan minnas har jag bara sett enstaka BAS... en S60N i Malmö... ingen farthållare, fälgsidor etc... och i V70:n får man då inget lastnät, precis som 343L (MY79-MY81) saknade hatthylla...

I Tyskland är det mycket vanligare med konstiga specar än i Sverige, de skulle nog inte tycka att någon bil i vår förteckning här har en konstig spec. Väldigt konformt i Sverige...
PH
av perhall
#717655
Henrik83 skrev:
skullen skrev:
perhall skrev:för min egen del tycker jag lös GPS suger..
Originalmonterad GPS är i mina ögon bara något negativt. Efter 3-4år så dom så pass omoderna mot vad man kan ha i valfri smartphone. Ett par bekanta köpte nyss en Audi A6 2009 med MMI eller vad det heter, deras display för inställningar osv. Riktigt high-tech och lyx när bilen var flong ny. När man nu ser att det knappt är fyrfärg på skärmen så ser jag hellre att bilen är utan sån utrustning. Det är lite som de va att ha en telefon med sladd i bilen 2005.. Men det är ju det som gör det så kul, alla gillar olika och på de vanliga modellerna utav bil så kan man oftast hitta just det man vill ha om man köper beg.
Tycker redan min GPS är omodern fast bilen är mindre än ett år och jag har den stora skärmen (den förbättrar visserligen inte funktionen men väl presentationen av kartan). Kan inte se något riktigt lyft jämfört med gamla GPS:n. Ändå vill jag ha den där, inte snyggt med lösa kablar och grejer, och skönt att veta att den alltid finns där. Blir den för omodern kan man ju sluta använda den, utförandet är ju exakt lika med och utan GPS... men ändå alltid bra att ha där. Och kartuppdateringar - ingår det inte i Service 2.0?
PH
Användarvisningsbild
av apersson850
#717723
Nej, kartuppdateringar får du köpa själv. Två uppdateringar ingår i nybilspriset, förmodligen uträknade så att tjänstebilsåkarna ska ha uppdateringar så länge de har bilen.
av Lövet
#717751
Min S40T5 AWD var konstigt utrustad. Bilen var en Kinetic men hade xenon, elstolar, T-tec (visst var det textil i Kinetic?) och telefon med handsfree. Varför första ägaren inte köpte Momentum istället fattar jag inte.
Användarvisningsbild
av MartinS
#717762
Brorsan har en v50 kinetic med teknikpaket, han har t-tech, xeon, p-sensorer etc.

/Martim
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: citera inte hela föregående inlägg
av perhall
#717774
Ja, konstigt, p-sensorer bak =5900, xenon =5900, bara 3200 kvar till momentum och då få larm, dimljus, snyggare klädsel, bättre andrahandsvärde etc. Lösa grejer ersätter ju inte riktigt Momentum vid inbyte (även om xenon o p-sensorer helt klart kan ge plus)/PH
Användarvisningsbild
av MartinS
#717813
perhall skrev:Ja, konstigt, p-sensorer bak =5900, xenon =5900, bara 3200 kvar till momentum och då få larm, dimljus, snyggare klädsel, bättre andrahandsvärde etc. Lösa grejer ersätter ju inte riktigt Momentum vid inbyte (även om xenon o p-sensorer helt klart kan ge plus)/PH
Fast p-sensorer ingick inte i momentum på v50-06 tror jag, inte high performance etc. heller, men det fick han med i teknikpaketet.
Larm, dimljus etc. var med i kinetic.

Någonstanns runt 06-07 var det som att volvo flyttade upp allt ett steg, innnan dess dög kinetic vilket var hyffsat utrustat, sedan blev det momentum som var 'minmikrav'. Det som var addition innan 07 är vad kinetic är idag, så upplever jag det.

/Martin
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 99

Ingen som har någon koll på detta?

Jag kan ha hittat felet men har endå 2 fr&ar[…]

Problemet med inlägget ovan ligger i frasen: […]

En undran bara, bl.a om rattvärmen verkligen […]