Sida 1 av 1

Vad är kraven för godkänd handbroms vid besiktning?

Postat: ons 09 jan 2013, 19:28
av NilsO
Precis vad är kraven på handbromsen (parkeringsbromsen) vid kontrollbesiktning, och hur utförs mätningen (om/när det nu görs)? (Det är bromsverkan jag tänker på.) Tacksam för svar.

Re: Vad är kraven för godkänd handbroms vid besiktning?

Postat: tor 10 jan 2013, 00:47
av Lucif3r
Utförs på samma sätt som vanliga bromsar testas, då får dom ett värde på hur bra den tar, samt känner. Alla besiktningar jag har varit på så har besgubben fått motorstopp när dom testat handbromsen :lol: . Det betyder tydligen att den tar bra :P
Kraven är att den ska ta bra (jag vet faktiskt inte vad som räknas som bra, om den ska låsa hjulen eller inte), den ska ha en viss rörelsereserv (dvs det ska finnas flera kugg till godo när handbromsen är i). Den ska även ta jämnt på båda hjulen precis som vanliga bromsar.

Re: Vad är kraven för godkänd handbroms vid besiktning?

Postat: tor 10 jan 2013, 08:49
av Vojje
Om du tänker dig en vanlig 2WD så kollas handbromsen på bromsrullarna. Det är det sista som sker eftersom bilen åker av rullarna när parkeringsbromsen dras åt. Beiktningsmannen hinner dock se om det är OK eller inte.

Hur stor bromsverkan parkeringsbromsen behöver uppnå för godkänt beror på bilens vikt och är alltså individuellt.

Re: Vad är kraven för godkänd handbroms vid besiktning?

Postat: tor 10 jan 2013, 11:19
av JohnB
Om jag inte minns helt fel ska parkeringsbromsen klara 16% av bilens totalvikt och allt detta räknar BP:s dator ut vid bromsprovet. Det ska även finnas en reserv så dessa 16% får inte vara när spaken går i topp utan det ska vara ca 1/4 kvar. Bromsen måste även ta på båda hjulen men det behöver inte vara jämn bromsverkan. Har du AWD som inte klarar bromsprovaren brukar kravet vara att bilen ska gå stanna från ca 20-30 km/h med hjälp av endast parkeringsbromsen men det verkar vara väldigt subjektivt. När jag besiktar min S60 AWD så varierar det om den blir provad i rullarna eller på väg och jag har varit med om att den blivit godkänd vid bromsprov på väg och året efter fallerat totalt i rullarna utan att bromsverkan ändrats mellan gångerna. Uppgifterna ovan är plockade ur huvudet och kanske inte stämmer till 100% och jag har inte tid att google-verifiera just nu :) .

/John

Re: Vad är kraven för godkänd handbroms vid besiktning?

Postat: tor 10 jan 2013, 15:10
av osla
bilen ska stå lvar vid en lutning på 15-16 procent, osäker på exakt vilket. och den behöver nog inte ta jämnt för en kompis bessade sin 240 med ojämn p-broms, när man kör med den på vintern och rycker handbromsen så låser den bara ena däcket och den gick genom ua

Re: Vad är kraven för godkänd handbroms vid besiktning?

Postat: tor 10 jan 2013, 18:52
av semmelman
Det där måste va olika på olika besiktningar för jag har fått nedslag på ojämn bromsverkan på parkeringsbroms många ggr under mitt bilägarliv.

Re: Vad är kraven för godkänd handbroms vid besiktning?

Postat: tor 10 jan 2013, 19:56
av NilsO
Tack för svaren.

Idag lyckades jag med det jag inte gjorde igår, nämligen att googla fram Transportstyrelsens "föreskrifter och allmänna råd vid kontrollbesiktning".

Där står mycket riktigt att bromskraften ska motsvara 16% av bilens totalvikt. Det motsvarar ju att bromsa bilen så hastigheten inte ökar i 16% lutning. Då kommer handbromsen också att hålla bilen stilla parkerad i 16% lutning (men att bilen hålls stilla i den lutningen behöver inte betyda att bromsverkan är tillräcklig, för bromskraften är antagligen större – och aldrig mindre – när den står stilla än när den rullar).

Grovt uppskattat innebär det också t.ex. att en fullastad bil (totalvikten uppnådd) som kör i 50 km/h ska kunna stannas på knappt 80 meter med bara handbromsen. Då bortser man från rullmotstånd och luftmotstånd så det är kanske inte helt användbart i praktiken.

Vad gäller balansen mellan hjulen står inget om hur bromskraften ska fördelas, bara att det ska finnas på båda hjulen.

Re: Vad är kraven för godkänd handbroms vid besiktning?

Postat: tor 10 jan 2013, 20:22
av *pettson*
Det får inte differera mer än 30% mellan hjulen som påverkas av handbromsen.
Sen är sbp väldigt subjektiv när det gäller rörelsereserv.
Ett antal bilar har jag varit tillbaka med orignal verkstadsanvisningar där det står exakt hur många hack det ska vara hit eller dit. Det visar sej att dom har ofta inte en susning om vad som är rätt, utan snarare vad som är brukligt.
Ett antal gånger har 850 varit föremålet. Det ska låsa på 3 hack, gärna tidigare. Men volvos anvisning säger att det ska låsa MELLAN 5-8 hack. Åker du in och det låser på 7 hack så blir det nedslag. Trots att det är fel.
Några andra märken har ingen uttalad reserv, medans sbp minsann ska ha en reserv..
När det gäller bromsprov med volvo utan haldex är ett rent skämt. Jag har lite bilder på xc70s jag skruvat med som varit besiktigade utan anmärkning för så lite som 30dagar sedan. Med bromsdelar som är totalt fastrostade i skick sämre än skit. Bes på olika stationer med olika bes män. Frågan är vad det säger mest om. Utfförandet eller testmetoden, eller likgiltigheten hos dom som testar..

Re: Vad är kraven för godkänd handbroms vid besiktning?

Postat: tor 10 jan 2013, 21:12
av NilsO
Tack även för det svaret.

I "föreskrifterna" jag länkar till står vad jag kan se inget om fördelningen mellan hjulen. Det kanske gäller olika för olika bilmodeller, då?

Och så funderar jag på om värdet på 16% gäller med hjulen i rörelse eller låsta. Kraften som behövs för att hjulen ska gå från stillastående till att de börjar snurra är ju större än vad som krävs för att hålla dem i rörelse.

Funderingen föranleddes av att jag besiktigade min bil, som har något glapp som jag inte riktigt lyckats reda ut så att handbromsen tar bra när den står stilla men pinsamt dåligt när den väl släpper. Livsfarligt att parkera med, men besiktningen hade inga invändningar. Jag frågade inte...

Re: Vad är kraven för godkänd handbroms vid besiktning?

Postat: fre 11 jan 2013, 14:32
av osla
min 240 gjorde precis lika dant, stod man stilla och drog i bromsen så höll den hyffsat, men drog man den i fart så stannade bilen aldrig i princip. där fanns bara backarna kvar och inga belägg så var järn mot järn och den gick genom UA