Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Nexus skrev:Tror faktiskt jag frågat om detta och de har så liten marginal på inköpspriset därav inte kan ge någon rabatt.
Den kommer jag att tro på samma dag som den äkta tomten passerar här och vinkar. Men det är alltid nåt att skylla på.
Nästa steg är att framhålla att alla ens produkter är mycket bättre än konkurrenternas. Det syns på priset.
Faktum är att jag tror dom lite när dom säger att dom har så små marginaler.
Visserligen börjar dom bli större så dom kanske kan ställa lite krav på leverantörerna.

Det verkar vara så när man talar med leverantörer att man måste bli rätt stor innan man får bra priser och innan det så får man nöja sig med mer eller mindre + - noll i vinst om man vill konkurrera med andra internet företag.

Har en bekant som säljer rör delar han ligger på ca 5 % marginal och säljer för över 10 miljoner. Han har inte ens kort köp för det blir för dyrt att ha då det är en rätt betungande utgift och inte gratis att ha kort köp för säljaren.

Ett annat exempel.

Till exempel tala jag med ett olje bolag om att köpa in deras olja och sälja för jag vill veta att kunden verkligen får original oljan och inte riskera att det som går att köpa in från utlandet är kopierade dunkar med helt annan olja i. (känner en på kontoret där som till och med är nära släkt men inte ens det hjälpte utan)

Var tvungen att beställa 50000 liter olja för att få köpa direkt av dom. Annars hänvisa dom till en grossist här i Sverige som inte ens ville svara knappt och lätt mycket sval på intresset att få köpa av dom svara inte ens på förfrågningen och på telefon hänvisa dom till att maila in förfrågning som dom första gången inte ens svara på.

Någon som har bra kontakter eller är grossist hör gärna av er. Letar efter nya inköpsställen till en butik för bil delar. Även andra saker kan vara intressanta.

Med vänlig hälsning,
Andis
Jag tycker Vparts är en bra butik som är Volvointriktade och har ett bra utbud och skulle gärna handla av dom men har ibland valt andra ställen pga av priset.
Jag har ju noll insyn så jag kan ju inte säga något om deras marginaler men vet att det finns många e-butiker som ger rabatter till forummedlemmar på massa olika forum. Då vet jag inte om de istället går med förlust pga av det.
Att ge rabatt till forummedlemmar är väl en del av marknadsföringen och makrnadsföring kostar som bekant pengar. Det måste väl vara bättre att få fler kunder även om man inte har samma andelsmässiga vinstmarginal på alla kunderna.
Skaplig vinst har dom på vissa saker är jag säker på. Tänkte köpa led h1 där. Men 300 + frakt vs 209 inkl. Frakten på annat ställe gjorde att jag sket i det. Verkar som man tar ut jättevinst på vissa saker och nästan inget på andra.
*pettson* skrev:
Nexus skrev:Tror faktiskt jag frågat om detta och de har så liten marginal på inköpspriset därav inte kan ge någon rabatt.
Den kommer jag att tro på samma dag som den äkta tomten passerar här och vinkar. Men det är alltid nåt att skylla på.
Nästa steg är att framhålla att alla ens produkter är mycket bättre än konkurrenternas. Det syns på priset.
Kvalite ska man inte skryta om när ljusinställningsmotorerna fladdrar med världens glapp i nya strålkastarna. Tur det finns eltejp att bygga på nya packningen med ^^
Sunschreem skrev:Skaplig vinst har dom på vissa saker är jag säker på. Tänkte köpa led h1 där. Men 300 + frakt vs 209 inkl. Frakten på annat ställe gjorde att jag sket i det. Verkar som man tar ut jättevinst på vissa saker och nästan inget på andra.
Utan att forskat i detta fall helt.

Men just led figurerar det mycket skit i som håller ur usel kvalité men kan se exakt lika dant ut då det är kopierat av kanske känt märke eller till och med kopior på kopior där det inte är så nogräknat med funktionen och sen visar det sig vara något som håller mycket kort tid. Det är min lärdom av billiga led lampor.

Tyvärr figurerar nu mer väldigt mycket pirat kopior på saker.
Har själv råkat ut för det flera gånger till och med av leverantörer som trot att det varit rätt märken. Sen vid inlämning till tillverkaren själva när det visar sig att sakerna inte fungerar så säger tillverkaren deta är kopior men otroligt bra gjorda dock utan att fungera bara skalen som är rätt och förpackningarna.

Så kan jag bara säga att man måste vara lite observant på stora avvikelser neråt i pris mot vad alla andra tar brukar tyvärr vara så att det är kopierade saker som kan hålla mycket dålig kvalité eller till och med inte fungera alls. Samt ända sättet att läsa ut om det är rätt är att ringa fabriken direkt och kolla med serinumret.

Efter senaste incidenten och hur bra utseendemässigt dessa kopior kan se ut har jag börjat bli mycket försiktig med vart jag köper in saker. Utan att veta mer så har jag till exempel slutat våga köpa hem dessa oljor som helt plötsligt håller under halva priset av vad dom håller enligt prislistorna på svenska marknaden. Vet ett exempel där en olja såldes för samma pris som personal får köpa för. Verkar mystiskt att det går att sälja så billigt. Speciellt som en kollat det lite och sa vet inte vart dom får tag i dessa leveranser som sen säljs för dessa priser men köps i alla fall inte via fabrikens grossist led i det landet.

Ett annat exempel är usb minnen från kända tillverkare. Dom får man en marginal på ca 5 % på så säljs dom för halva priset av normal pris. Då är det kopior som inte fungerar. Den minan gick man på i en affär innan jag visste att det var så låga marginaler på dom köpt av svensk leverantör. Kollat med tillverkaren som var imponerad av kopiorna men felaktiga serie nr och bara dumies som inte fungerade.

Ja det här var lite erfarenheter, vet att dom flesta vill lära sig själv. Men om någon vill slippa lite besvär så tipsar jag lite bara :-)

Lycka till med köpen.

Samt vi får vara rädda om dom leverantörer som vill ge oss rätta sakerna.

Med vänlig hälsning,
Andis
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS