Sida 1 av 7
Är de nya platta torkarbladen verkligen bättre?
Postat: tis 01 jan 2013, 13:49
av semmelman
Ja är de verkligen bättre än de gamla stålskeletten, jag tycker inte det, de ny platta torkarbladen kan inte ha samma tryck på hela ytan, kan inte, eller kan de? Alla fall när jag jämför med jobbets två bilar med de nya platta torkarbladen mot mina torkarblad på stålskelett (ja vad ska man kalla typerna?) från Biltema på min privata gamla volvo så har jag aldrig några problem med mina gamla hederliga, medans jobbets torkarblad bara gör halva jobbet om ens det. De är verkligen irriterande. Vad anser ni?
Re: Är de nya platta torkarbladen verkligen bättre?
Postat: tis 01 jan 2013, 15:42
av MartinS
Så länge det inte samlas massa is i skelettet tycker jag dom fungerar bättre.
/martin
Re: Är de nya platta torkarbladen verkligen bättre?
Postat: tis 01 jan 2013, 17:59
av semmelman
Nu har jag inte varit ute i exakt samma väder men på jobbilens platta torkarblad samlas i vissa fören en massa is/snöklumpar som man är tvungen att gå ut och avlägsna för hand typ var tionde minut ändå så.
Dessutom har jag haft plattisar som liksom vänt med en smäll mot rutan varje gång. Det kan inte hända med de klassiska.
Dessutom är de väl dyrare oxå, och sämre, jag förstår ingenting ska de inte va bättre om de är dyrare??
Är de nya platta torkarbladen verkligen bättre?
Postat: tis 01 jan 2013, 18:02
av Brainy
Nu var det många år sedan jag körde med annat än flatblades men det beror på att jag upplever de bättre.
Bakre bladet på V70II är dock riktigt skräp, kanske hade fungerat bättre med skelettblad
Re: Är de nya platta torkarbladen verkligen bättre?
Postat: tis 01 jan 2013, 18:14
av semmelman
Ok, plattblad och skelettblad kanske är bra ord vi kan använda? :)
Re: Är de nya platta torkarbladen verkligen bättre?
Postat: tis 01 jan 2013, 19:14
av Lucif3r
Jag tyckte inte flatblades funkade nå bra på 945an iaf, så jag tror nog det beror lite på vad man har för bil, hur aerodynamiken är osv.
Re: Är de nya platta torkarbladen verkligen bättre?
Postat: tis 01 jan 2013, 19:59
av teddysoft
kan det inte bero på hur hårt/löst själva torkararmen trycker bladet mot rutan?
Re: Är de nya platta torkarbladen verkligen bättre?
Postat: tis 01 jan 2013, 20:27
av PLA
Mina bilar har haft "skelettblad" (sen 1973). Alla har haft samma problem: Mycket känsliga för is på vintern. Jag vågade nästan inte att använda spolarvätska, då det fick många av dom rörliga delar att frysa fast, när spriten var borta. Under en period med +/- grader blev skelettet till en isklump och hopplös att få fungera ordentligt.
Efter att ha köpt en Volvo för några månader sen, fick jag för första gången testa plattblad. Och vilken skillnad. Is och snö tas bort utan problem och ingen fastfrysning av rörliga delar.
Där var Volvos originala gummi på, och det bytte jag till Biltemas version. Det ångrar jag, då det gummi har "minne". Resultaten är område där inte blir rengjorda. Så billiga torkarblad blir mycket dyra, när dom inte fungerar.
Ska testa torkarna från företaget, där reklamerar här på sidan.
Re: Är de nya platta torkarbladen verkligen bättre?
Postat: tis 01 jan 2013, 20:33
av Vojje
Man får tydligen byta väldigt ofta med Flatblade.
En torkare ska ju minst hålla 5 år.
Re: Är de nya platta torkarbladen verkligen bättre?
Postat: tis 01 jan 2013, 20:39
av PLA
Vojje skrev:Man får tydligen byta väldigt ofta med Flatblade.
En torkare ska ju minst hålla 5 år.
Hmmmm, efter 5 år har "skelettet" rostat sönder många gångar.