Sida 1 av 1
EGR på bensinmotor – varför, egentligen?
Postat: sön 30 dec 2012, 16:53
av NilsO
Många bensinmotorer har EGR. De böcker jag har läst är minst sagt svävande om vad som är poängen, och delvis motsägelsefulla. Lägre förbränningstemperatur, lägre kväveoxidutsläpp, mindre förluster nämns. Jag antar att den huvudsakliga fördelen kanske är olika på olika motorer? (Ett specialområde är väl "lean burn" eller vad det kallas.)
Det vore intressant om någon som har lite djupare kunskaper ville dela med sig av dem.
Re: EGR på bensinmotor – varför, egentligen?
Postat: sön 30 dec 2012, 17:23
av crumpets
Lean burn används knappt längre, det kan vi mer eller mindre räkna bort. Om man eftersträvar lambda1 borde nox vara i princip obefintligt ändå på en ottomotor. Troligen vill man med EGR kunna köra med mer öppnat spjäll för att slippa suga i sånt mottryck i insuget.
Jag tittade på wikipedia nu, mycket riktigt så är det delvis för att minska pumpförlust. Vid fullgas ger det ju inget men låg/delbelastning borde det kunna ge en del. Det står även att man kan skona ventilerna genom att få ner temperaturen en del, det borde ju stämma.
Jag vet att gasmotorer i tunga applikationer kan gå löjligt varmt, där blir EGR extremt viktigt för att inte grilla avgassystemet och efterbehandlingen. Även småbilsmotorer som eldar gas kanske har samma problem?
Re: EGR på bensinmotor – varför, egentligen?
Postat: sön 30 dec 2012, 18:37
av *pettson*
Jag vet inte riktigt om jag vill sträcka mej till att hålla med om att många motorer har EGR. Den infördes 1976 som ett led i avgasrenings teorierna. Sedan dess återfinns den mest på motorer som har ett problem med NOx. Den används flitigt på dieslar och ibland på bensinmotorer med kombinationen automat.
Ytterst få använder den till turbo (bensin) eller för den delen sugmotorer där man tar ut lite mera effekt. Det är t.ex väldigt vanligt med EGR på B5252 motorn medans B5254 inte alls använder den i samma utsträckning. B5234T använder den endast i kombination med automat. Undantag finns naturligtvis men dom är sällsynta här då dom var för andra marknader.
Avgasåterledning används för att minska halten av kväveoxider (NOx) i avgaserna. Kväveoxider är en förening mellan syret och kvävet i luften som bildas vid höga förbränningstemperaturer och tryck. Genom att leda tillbaka en del av avgaserna till motorn via en EGR-ventil sänks förbränningstemperaturen. Detta beror dels på att avgaserna innehåller relativt mycket vattenånga som kräver mycket energi för att värmas upp och dels på att avgaserna är en så kallad inert gas som tar upp utrymme men inte deltar i förbränningen. Det hela gör en kallare och faktiskt sämre förbränning men som sagt, i gengäld minskar NOx. Idealmotorn med maximal effekt är rent ut sagt giftig idag och därför är det heller ingen som kan bygga den. För med *perfekt* förbränning i förhållande till vårt kväve i luften så vore den så smutsig att vi i dagsläget inte kan rena den.
Re: EGR på bensinmotor – varför, egentligen?
Postat: sön 30 dec 2012, 18:39
av eccy243
Till att börja med. EGR aktiveras bara under dellast. Aldrig på varken tomgång eller fullgas. Tvärt om vad man kan tro är NOx som högst under lambda 1, och EGR:ens främsta uppgift är att sänka förbränningstemperaturen under den fas motorn används som mest i. Genom att föra tillbaka redan förbrända gaser som är "släckta" kan man sänka temperaturen. Dessa deltar inte i förbränningen, utan "tar bara plats", så att den relativa gasmängden sjunker, så att temperaturen sänks.
Re: EGR på bensinmotor – varför, egentligen?
Postat: mån 31 dec 2012, 13:00
av crumpets
Det var det värsta. Jag ville minnas att luftöverskottet var i princip noll vid lambda 1, vilket ju inte skulle lämna något syre att binda till kvävet. Jag har väl helt enkelt antagit att det är ett ickeproblem eftersom det är så små mängder att det inte är kvar någon ansenlig mängd efter katten. Tack för påpekandet i alla fall!
Re: EGR på bensinmotor – varför, egentligen?
Postat: mån 31 dec 2012, 14:04
av NilsO
Tack för intressanta svar.
Nej, att det skulle vara särskilt vanligt (på bensinmotorer) har jag egentligen inga belägg för. Jag har råkat se det på ett par någorlunda nya bensinbilar och tänkte att det var allmänt.
Vad gäller automat: Jag har fått för mig att EGR ibland använts för att styra (tillfälligt minska?) vridmomentet på motorn, ungefär som tändpunkten flyttas av samma skäl. Stämmer det?
Och så funderar jag, mer Volvospecifikt, på vad som kan ha varit den konkreta anledningen att man monterade EGR på rödblockarna de sista åren (på svensksålda bilar åtminstone). För från cirka 93 eller 94 sitter det både på sug- och turbomotor, både automat och manuell. På tidigare årsmodeller av bilarna finns exakt samma motor men utan EGR (och utan tillsatsluft, "Pulsair"). Katalysator etc var ju redan infört. Nya avgaskrav?