Sida 1 av 2

Varselljus och DRL..?

Postat: tor 27 dec 2012, 22:30
av llesrof
Vad är det för skillnad? Läser man lite om det verkar det ju vara exakt samma sak och ha exakt samma funktion - ett lyse som är tänd dagtid och som är svagare än halvljus. Man skall synas, helt enkelt. Så varför heter det helt plötsligt "DRL" numera?

Re: Varselljus och DRL..?

Postat: tor 27 dec 2012, 22:52
av joel80
Är det inte så att DRL-ljus är något ljusstarkare än varselljus.. och ett jävla sattyg då många har de på men inte baklyckorna, så i lite sämre väder ser man knappt bilarna man kommer ikapp.

Förresten måste väl bilen vara typgodkänd med DRL för att man ska få ha DRL-belysning?

Re: Varselljus och DRL..?

Postat: fre 28 dec 2012, 13:38
av rd350
Day running lights. Benämningen och förkortningen kommer väl från usa där det "alltid" kallats så. Sen finns det nog olika funktioner på det. Varselljus i den bemärkelsen försvann från Volvo när halvljuset blev automatiskt.

Re: Varselljus och DRL..?

Postat: fre 28 dec 2012, 19:34
av llesrof
Fast Volvo själva kallar det för varselljus, till exempel LED-belysningen på V50 som sitter där dimljusen satt förr.

Re: Varselljus och DRL..?

Postat: mån 31 dec 2012, 01:07
av Fartdåre
På svenska heter det varselljus och på engelska "daylight running lights". Samma sak...
Det är något som kom i länder som inte har halvljuslag.

Min 240 har drl... Inget nytt alls...

Re: Varselljus och DRL..?

Postat: mån 31 dec 2012, 11:21
av Lucif3r
Som så mycket annat har man börjat kalla olika saker med deras engelska/amerikanska namn. Dels för att det är "främmande" för svenskar och på så vis låter som något nytt och exklusivt, och dels för att mer och mer saker börjar kallas sina "internationella" namn, vilket oftasts är på engelska.

Vilket låter mest exklusivt och "nytt"? En sprillans ny V70 med DRL, eller en sprillans ny V70 med varselljus som funnits sen 80-talet typ(kanske tidigare, ingen aning faktiskt)?
Om 2 exakt likadana V70is stod brevid varandra, samma pris och allt, men den ena såldes med "DRL" och den andra såldes med "Varselljus", vilken bil tror ni dom flesta skulle köpa? :P

Re: Varselljus och DRL..?

Postat: mån 31 dec 2012, 14:03
av llesrof
Eftersom engelska uttryck inte imponerar på mig så är ju valet givet, speciellt som de som använder uttrycken sällan vet att det finns fullgoda svenska uttryck för samma sak. Men det är en annan diskussion.

Re: Varselljus och DRL..?

Postat: mån 31 dec 2012, 15:39
av Fartdåre
llesrof skrev:Eftersom engelska uttryck inte imponerar på mig så är ju valet givet, speciellt som de som använder uttrycken sällan vet att det finns fullgoda svenska uttryck för samma sak. Men det är en annan diskussion.
Tycker samma.
Det är lite fucked up...

Re: Varselljus och DRL..?

Postat: tis 01 jan 2013, 11:33
av llesrof
Fartdåre skrev:
llesrof skrev:Eftersom engelska uttryck inte imponerar på mig så är ju valet givet, speciellt som de som använder uttrycken sällan vet att det finns fullgoda svenska uttryck för samma sak. Men det är en annan diskussion.
Tycker samma.
Det är lite fucked up...
:mrgreen:

Re: Varselljus och DRL..?

Postat: lör 19 jan 2013, 11:35
av Perc
Norden och framför allt Sverige har alltid varit ledande på det här med bilbelysning och säkerhetstänk. Just DRL som är dagens melodi har ju funnits på t.ex 240 och 740 i all värld, samma på Saab 900 också har jag för mig. Automatiska 21-watts glödlampor som "dimmar ner" och blir femwatts parkeringsljus då man vrider på halvljuset.

Reglerna skiljer väl sig litegrann mot Finland för här har alla bilar åkt omkring med automatiska halvljus, även gamla Saab och Volvo. Det var dock poppis med eftermonterade gula varselljus nere i stötfångaren nån gång på 80-talet, så jag vet inte riktigt varför Volvos motsvarighet inte dög. Kanske frivilligt från importörens/tillverkarens sida med halvljus istället?

I andra europeiska länder har man ju kört utan belysning dagtid, så dom EU-anpassade reglerna med automatiska DRL är ett steg framåt. Här i Norden har det tyvärr inneburit ett steg bakåt. Numera har vi tröttmössor som åker omkring i skymning och snörök utan att begripa att det är dags att vrida på halvljuset så det börjar lysa bakåt också.

Fattar inte riktigt varför det ens finns bilar som inte tänder bakljusen tillsammans med DRL. Min Skoda gör det, och den har även ljussensor som tänder halvljuset så fort det blir lite mörkt. Såhär års krävs det gnistrande solsken för att den ska köra på DRL och halvljusen åker på om man typ kör under en motorvägsbro.

Det minsta EU borde kräva vore ju obligatoriska bakljus i kombination med DRL, eller halvljusautomatik med ljussensor på bilar som inte har det. Dom som stiftat lagen har inte tänkt till slut.