Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Mackan01
#711237
Ngn som har erfarenhet av import från Tyskland tex xc60?
Förefaller vara en bra affär 2012 xc60 2000 mil ca 250000:-...
Ngn som gjort detta el liknande affär?
Användarvisningsbild
av Variosboy
#711293
En viktig sak att tänka vid import är att utrustningspaketen inte alltid innehåller samma saker i olika länder trots att dom heter samma.

I övrigt är det väl som så att det inte spelar så stor roll i längden med en import längre.
Du betalar möjligen mindre när du köper den men får också mindre när du säljer den.
Och en XC60 är ju inte direkt en ovanlig bil här, så det finns ju bilar att välja på för den som är sugen på en. Det påverkar nog möjligheten att sälja den en aning..
av Rådlös
#711306
Det här är några år sedan men belyser lite vad man kan råka ut för. En jobbarkompis hade köpt en begagnad Volvo 960 från Tyskland. Den var ju inte ny så det behövdes lite service och tillsyn på delar och kringutrustning. Det visade sig att det var inte mycket mer än själva motorbloket som stämde i svenska resevdelskatalogen. Jobbarkompisen nämnde bl.a oljekylaren, bränslepump, instrumentering, lampor, bromsdetaljer etc. etc.
Och detta var bara Tyskland, ett EU-land känt för sin grundlighet och pedantiska standard. Tänk då om det hade varit ett land utanför EU. :shock:
av Mackan01
#711329
EU camaro kan bara se ut på ett sätt! förutom man/aut osv En 2013 ny camaro cab kostar 465000:- på Hedinbil. Exakt samma eu bil köper man i Tyskland för 375000:- inkl 25% svenskmoms... Verkar inte helt fel...
av llesrof
#711338
Rådlös skrev:Det här är några år sedan men belyser lite vad man kan råka ut för. En jobbarkompis hade köpt en begagnad Volvo 960 från Tyskland. Den var ju inte ny så det behövdes lite service och tillsyn på delar och kringutrustning. Det visade sig att det var inte mycket mer än själva motorbloket som stämde i svenska resevdelskatalogen. Jobbarkompisen nämnde bl.a oljekylaren, bränslepump, instrumentering, lampor, bromsdetaljer etc. etc.
Och detta var bara Tyskland, ett EU-land känt för sin grundlighet och pedantiska standard. Tänk då om det hade varit ett land utanför EU. :shock:
På Volvo 960:s tid var ju inte Sverige ett EU-land så det var kanske våra svenska modeller som avvek? :mrgreen: Det förekommer också att det importeras bilar till Tyskland från andra länder så det var kanske en tibetansk version din kollega köpte :D
av Mwi
#711365
Tror inte det är någon större skillnad på en Tysk eller Svensk såld Volvo. Köpte själv en 965:a från 1996 år 2000 och har kvar den som andra bil. När jag har köpt delar på Volvo till den har det alltid funkat, ända gången det har varit problem var när jag köpte delar på Mekonomen :-(O)
Skillnaden är väl att på en nyare Svensksåld bil får du vagnskadegaranti, hur man värderar det är ju olika. Men den vanliga garantin brukar följa med även på privat importerade bilar,
Största skillnaden är väl den dagen det är dags att byta bil, märkeshandlarna brukar vara riktigt negativa till att byta in importeradebilar så då kan prisskillnaden ätas upp ?:-/
Användarvisningsbild
av Funk
#711375
Det är, eller rättare sagt kan vara, skillnader..t.ex sydeuropeiska vagnar (ink södra tyskland) kan sakna värmare och sätesvärme. Generellt sätt så körs nyare bilar mycket längre i Tyskland så en nästan ny vagn med bara 2000 mil på mätaren bör kollas upp noga innan köp.

/Thomas
Användarvisningsbild
av Variosboy
#711453
Är det verkligen så? Sist jag läste statistik så körde vi mer i Sverige än vad tyskarna gör per år!?
Bensinpump till B27A 1978?

Det ser ut som om det är någon sammanbl[…]

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]