Kul att du funderar på XC70, vi bytte själva till en 2015 D4 AWD Summum BE PRO med 7500mil i februari efter 6 år med 9-5 2,0t Vector BioPower -06 28 000mil (där vi körde ca 13 000mil)
Jag kan bjuda på några av min egna reflektioner från denna övergång.
Varför XC70?
Ville ha en värdig ersättare till Saaben med likvärdiga eller bättre utrymmen och komfort och framförallt en TYST bil jätteviktigt. Just det sista har jag hakat upp mig på och vägbuller är många bilar till last. 9-5an var överlag ganska tyst, tystare än många nya bilar. Men ville ha bättre och V70/XC70 är riktigt tysta.
XC70 fick det bli för jag gillar det ”oömma bruksiga stuket” och den extra fjädringsvägen för komforten, tycker också man kommer undan utseendemässigt med högprofildäck bättre än en V70. AWD var inget krav egentligen men jag har fördelar av det ibland så det fick bli en AWD.
Positiva grejjer med Saaben över XC70n
-Vector skinnsportstolarna var bättre, de hade ett rejält sidostöd för ryggen och längre sittdyna. Volvo-stolarna är inte dåliga men de är liksom ”plattare och halare”. Lite vanesak.
-Styrkänslan var bättre i Saaben, servon i Volvon är trögare både för att svänga och vid återgång. Också vanesak.
-Saabens ”vädringsfunktion” på heta sommardagar funkade bättre, Volvon kyler för länge på hög fläkthastighet så jag måste skruva ner fläkten manuellt. (Kan ha med innertempsensorplacering att göra, i Saaben sitter den öppet i takkonsolen) Vanesak.
-BioPower – 1587kr i skatt och Etanol är efter några år åter en dröm att tanka med 60% prisskillnad mot bensin.
Positiva med Volvon över Saaben
-TYST – 50mils långresorna till svärmor med vår 2 åring är behagligare.
-Multimedian är ju modernare i Volvon, finns dock Bluetoothmodul att köpa till Saabarna som funkar bra för musik.
-Dieselvärmare och VOC-appen. Grym komfortgrej.
-Motorn och automat. D4an känns maffigare med sitt vrid på lågavarv och automat är smidigt. Imponerande snål för drivlina och vikt vid framförallt kortkörning. (jämfört Saaben)
-Smidig fällning av säten och krokar för barnstolar överallt.
-Ingen rost på ”hundbenen” eller tanklocksluckan
-Volvon ligger bättre på vägen, Saaben var av ålder och mil lite sliten i leder och bussningar.
-Volvon mer säkerhetsfunktioner, även om Saaben var en klippa på vinterväg så hade den inte mer än ABS och ESP. Volvon har ju ett snäpp upp med Autobroms m.m.
Vi är jättenöjda med Volvon, Volvo som märke har alltid legat mig varmt om hjärtat så bytet kändes logiskt. Både Volvo och Saab känns genomtänkta som vinterbilar och familjebilar. Men det är ju galet hur bra 9-5an för 15 000kr är vid en direkt jämförelse med XC70n för 15ggr pengarna. Det gäller ju dock alla begagnade bilar och även därför XC70n köptes begagnad till typ halva nypriset.