Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#709889
Har varit på stillsam V70-jakt ett tag. Vi har tänkt byta ut gammel V70:n (97:a med 38 000 mil) mot en lite nyare med airbag på passagerarsidan och vi har ca 25 000 kronor att röra oss med.

Nu har jag plötsligt börjat snegla på 9-5:or. Visst har de haft sina vevhusventilationsproblem, men många säljs med komplett ifyllda servicböcker och man tycks få mycket bil för pengarna... Och jag kommer ju egentligen från en Saabfamilj från början och har haft 2 st 900 och 2 st 9000 själv som jag trivts kalas med.

Vrför kör ni Volvo istället för Saab..? Borde jag sluta snegla på 9-5:or?! Varför, varför inte?

?:-/ ??:-/
#709901
Jag tycker att 9-5 är rätt snygga,men gillar inte alls "cockpiten" på dom och andra gamla saabar. Instrumenthuset med omgivning ser så gammalt ut.

Så mkt om Saab kam jag inte,bara att man läst om vevhusventilationen,tändkassetter m,m

Men Volvo är ju långt ifrån fläckfria också,sen får man tänka på att man oftast bara läser om felen och inte det som är bra på båda bilmärkena. Och det är lätt hänt för en annan att man bara lägger felen på minnet och inte det som är bra.
#709907
Varför jag kör volvo istället för saab? Ja min bror har en 9-3-04 . Jag har en V70-99. Vi köpte de ungefär samtidigt. Hans bil har mer eller mindre bott på verkstan medans min V70 bara rullat på och i stort sett bara slitdelar som bytts.
Sen kan saab inte ens placera ett tändningslås på rätt ställe hur ska då resten av bilen vara :wink:
Min Kusin hade en 9-5. Strul med vevhus, rassel kamkedja,tändkasset, oljud låda mm så de lessna och bytte bort den.
Det positiva är att min syster hade en 9-3 og och den fungerade faktiskt riktigt bra utan en massa strul. Visst oljud från kamkedjan trotts fullservad och börja rosta lite här och var men annars fungerade den klockrent mekaniskt och elektriskt sett.Sen att den for som en ål över vägen vid kraftig acc är ju en annan historia....
#709933
Mer prisvärda bilar än saab får man väl leta efter. Tror faktiskt, om jag skulle leta efter bil nu, att jag skulle ivf. provköra en....fast det är väl fel forum att skriva något sådant...samt att jag kört volvo sedan -87
#709940
Jag tycker saab är fula som stryk, inredningen är hemsk och jag tycker inte dom är sköna att köra.

Volvo ger mig helt enkelt mer bil för pengarna, och behövs inte skruvas med mer än nödvändigt.

En bekand hade en saab 9-5(tror jag) turbo, som han hade bytt till grövre avgas på.... Han hade problem med överhettning i den efter det :???:

Sen har saab så skumma lösningar lite här och där, t ex deras manuella låda utan koppling.

Nej, volvo for life vol:-)
#709953
Hej

Jag har precis lämnat Saab för en Volvo

Skall du ha en bil där du får mycket för pengarna så är Saab ett bra val
hittar du då en 9-5:a med Vector-paket så får du komfort i högsta klass,
riktigt bra stolar i halvskinn, samt lagom utrustningsnivå.och bättre benutrymme i baksätet än V70:n
jag är 191cm så jag sitter långt bak, men i saaben kunde jag "sitta bakom mig själv" utan problem

Jag hade tidigare en 9-5:a 2,0 årsm 03 som jag körde 13000 mil med, inga större problem med den,
visst jag åkte på ett turbobyte vid 14000 mil på mätaren, inte helt oväntat, men när det var gjort så rullar den ju minst lika länge till.

Det som många ser som konstigheter med saab, är ju ofta finurliga finesser som andra tillverkare inte kommer med förrän flera år senare.
att det blev en Volvo denna gång, var en ren händelse, kunde blivit vad som helst, men så stod den där, o ja den skulle vi ha.....
Lycka till med billetandet

Jocke
#709957
Att vi efter alla Saabar (och Subaru) köpte V70 var tre anledningar 1) dragvikten (vi har ett hästsläp på 1500 kg och har inte kommit oss för att ta E-körkort) 2) De generösa utrymmena (2 barn och 2 hundar och en barnvagn ska in) och 3) billigare att laga än de flesta, ffa billigare än den Outback vi körde innan.

Nu har vi upptäckt att det inte är så lätt att hitta en V70 med airbag på passagerarsidan, samtidigt som de nya viktreglerna som träder i kraft nästa år gör att fler bilar bli möjliga för oss - iaf om vi gör det där provet som krävs (men vi har annars fortfarande en V70 -00 som vi har tänkt behålla). Och barn vagnen vi har nu är mindre och jag googlat fram foton på folk som har två bakåtvända bilbarnstolar i 9-5:or på samma sätt som vi har i V70:n...

Vi har varit nöjda med V70 så här långt och det har varit lätt att hitta beg lastgaller, däck och alu-fälgar till dem. Och hittills har inget besök på bilverkstan med någon av de tre V70 vi har /haft/ gjort oss chockade.

Men fler krockkuddar och bra (bättre än V70ä?) betyg i krocktesterna på 9-5:an lockar, och som sagt att man generellt sett får så mkt bil för pengarna.

Men den där vevhusventilationsproblematiken skrämmer mig, även om vi inte tänker köpa dyrare bil än att man kan 'slänga den' och köpa en ny ifall något grisdyrt uppträder. Vi har dock tre (3)* rasade motorer på vår meritlista, så självförtroendet är inte på topp när det gäller sånt! Håller just nu på att försöka luska i sannolikheten att en välservad 9-5 fortsätter hålla bra även efter 25 000 mil, förutsatt att man fortsätter sköta den.

*) Först dyyyrt motorbyte på Subaru Outback, därefter topplockshaveri på den motorn ett år senare och nu i våras topplockshaveri på V70:n sen den tappat allt vatten på en och samma gång.
#709963
Trionic 7 motorerna är känsliga för misskötsel. Men med rekommenderade oljebyten speciellt vid korta körningar så är de bra. Köp en fullsmetad Aero 260hk så har du TD04 i den och det är Garrettaggen som bara håller 15000 mil. Volvo kör också TD04 om inte jag minns fel.

Mer bil för pengarna får man leta efter, dessutom gillar jag designen.

God Jul
#709975
Syrran har en 9-5 -03 med 2.3T motorn och om jag jämför den med min S60 så finns det följande för och nackdelar:

Volvo
+ Bättre stolar
+ Mindre vägbuller
+ Modernare känsla i inredningen
+ Bättre rostskydd
- Högre soppaförbrukning
- Känslig framvagn / hjullager

Saab 9-5

+ Trevlig motor som är hyffsat soppasnål (2.3T 185hk)
+ Enligt Folksam bland det säkraste man kan färdas i baserat på verkliga olyckor.
+ Riktigt mycket bil för pengarna med tanke på värdetappet efter konkursen.
- Vevhusvent
- Tändkassetter
- Rost (iaf syrrans bil har börjat rosta i nederkant på dörrar bl a)

Så skulle jag köpa en familjekombi i dag och kunde leva utan AWD skulle jag absolut kika på 9-5.

/John
Vi som beställt nya XC60

Vapour grey?? Färgen är faktiskt skitsn[…]

Vi som beställt nya V60

Låter som ett bra val av bil :-) Jag bo[…]

Bruten fjäder framvagn

Hade bett om att få det skriftligt och kasta[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Med uppkopplade bilar så tror jag dessvä[…]