Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#710102
CiA det var jag som köpte din V70 där topplockspackningen gått. Slangklamman till undre kylarslangen var sönderrostad. Slangen släppte och vattnet "gick", som du ju vet. Att motorn sen inte gick att starta berodde på dålig kontakt i antennen vid startnyckeln (känt problem, bara å lossa och ansluta kontakten sen funkar det igen). Varför detta problem kom samtidigt med att vattnet gick är för mig en gåta. Kanske ett sätt för elektroniken att skydda motorn. I kylsystemets expansionstank finns en givare som varnar för låg vätskenivå. Någon skojare hade kapat och kortslutet kablarna till givaren för att inte varningslampan skulle lysa. Hade dom inte gjort så, så kanske du hunnit rädda motorn.
Nu rullar bilen perfekt. Motorn och topplock hade klarat sig. Med ny toppackning funkar den okey, men det var mkt skruvande - förstår att en verkstad vill ha 8-10 tusen för ett sådant jobb.
Tack vare delar (så gott som nya)för en tusenlapp från Returbilen, så fick bilen nya fjäderben fram, hjullager fram, styrstag, en drivaxel och bromsar.
För de pengarna du nämner skulle jag leta upp en V70 runt 00. Alltså med den gamla karossen men nya motorn.
Gamla karossen= billigare och mkt enkel och problemfri bakaxel.
Nya motorn = lägre bensinförbrukning
De problem man kan få med dessa bilar finns väl beskrivna i detta forum ( rostande slangklammer, gasspjällshus, antennen till imobilizer mm) och därför lätt att få tipps om hur de åtgärdas. Bilarna har dessutom OBD uttag så med en OBD läsare för 3-500 kr kan man läsa felkoderna i smartfonen eller dator via bluetooth.
Om SAAB kan jag inte säga så mkt, men tycker Trollhättan varit en lekstuga för tekniker som fått fram både bra och dåliga lösningar.
Själv kör jag den enklaste och mest pålitliga bil Volvo byggt = 940, men dom börjar ju bli lite gamla nu.
Lycka till CiA
Bo Gunnar
#710131
BGA skrev:Själv kör jag den enklaste och mest pålitliga bil Volvo byggt = 940, men dom börjar ju bli lite gamla nu.

Haha ja du... Jag VILL hålla med dig men.... Jag har fortfarande mardrömmar över alla problem jag hade med 945an :lol: :lol:
V70in har jag bytt styrled, bromsklossar samt motorkuddar på (resten jag gjort har varit frivilligt och inget måste) :P


Fast när det mesta var bytt på 945an, då jäklar gick den utan att man behövde bry sig ett skit :-)-)
#714977
Alltså den där oil-sludge-problematiken hos 9-5:orna kanske inte är något för mina nerver ändå. Det verkar ju vara lite av rysk roulette?! En bil som legat ute på annons sedan i november ringde vi på häromdagen, då visade sig att turbon hade rasat på den i julas! (drygt 20' mil) Tänk om man hade ringt på den tidigare..? En annan bil var vi riktigt intresserade av, men också den hade nybytt turbo... och då börjar man ju fundera på hur resten av motorn ser ut, ifall turbon har rasat.

Har parallellkikat på V70, men det verkar ju vara snudd på omöjligt att hitta en med airbag för passageraren också! Många (särskilt bilfirmor) skriver att det finns, men så ser man på bilderna att det inte är så. Hittat några 98:or som har, men få 99-00:or. Bilen med två airbags kommer ju att bli nya förstabilen som vi tar när hela familjen ska ut och åka, och då vill man ju helst att den ska vara minst lika fräsch eller fräschare som den -00:an med skinnsäten och fungerade ACC osv som vi redan har.

Nu har dessutom gammelvolvon trasslat för oss, och vi försöker vara coola och klara oss med en bil så vi inte panikköper något halvdant.

Gaah!
#722971
Jahapp, jag bestämde mig för att vara wild & crazy ändå så nu står det en 9-5:a ute på vården. Vi tänjde vår budget till 29 000 kronor och för det så fick vi en välservad 05:a 2,0t med 19 000 mil (ny originalturbo sedan 17 000 mil).

Visst, vad som helst kan hända och inte minst i vår familj som lyckats haverera tre motorer på två år, men faktum är att jag skulle kunna köpa en likadan Saab till att ha som reserv och ändå inte komma upp i vad en V70 med motsvarande årsmodell och mil kostar...! :shock:
#741992
Lucif3r skrev:Jag tycker saab är fula som stryk, inredningen är hemsk och jag tycker inte dom är sköna att köra.

Volvo ger mig helt enkelt mer bil för pengarna, och behövs inte skruvas med mer än nödvändigt.

En bekand hade en saab 9-5(tror jag) turbo, som han hade bytt till grövre avgas på.... Han hade problem med överhettning i den efter det :???:

Sen har saab så skumma lösningar lite här och där, t ex deras manuella låda utan koppling.

Nej, volvo for life vol:-)
Att den blev överhettad beror på det stackars trånga grenröret som inte lirar med nya avgaset :>
#743568
Jag körde först en v40 med 1.6 motorn, tyckte den va lite svag. Ville ha en bil med turbo så jag hittade en og9-3 med 150hk LTT, T7 motorn. Chippade upp den till 225hk. Gick som faan. Sen började bilen blåryka o sen rasa turbon, då hade jag kört kanske 4000 mil med chiptrim, bytit olja var 1000:e mil, uppgraderad vevhusvent. Bytte turbon till en renoverad utbytesturbo, saab ville ha 20.000 för o byta, mekonomen tog halva priset. Sen hann jag köra 2000 mil innan bilen börja blåryka igen. Sålde den direkt för en billig penning o köpte en V70n utan turbo. Valde volvo för att det är bra utrymme, har en dubbel hundbur bak, barnstol i baksätet o sen drar husvagn. Även fast bilen har 140hk så orkar den dra husvagnen som väger 1200kg plus lastat hundbur + 2 stora hundar i skuffen. Saknar ibland att ha turbo vid omkörning, men det går, bara kolla i almanackan o planera omkörning i tid :grin:, o jag har aldrig bråttom någonstans. Inge mera saab för min del iaf. O väljer man nu saab, ta då en med t5 motorn.. 9-5orna fanns ju dock bara med t7. Men vet folk med 9-5 som stoppa ner t5 istället. T5 motorn är ju lite törstig, men mycket tåligare.
S/V60 Polestar utan taklucka

Med paddlar, att växla sekventiellt på […]

Startspärr Rattlås XC70

Halloj. Håller på att bli tokig.. Har[…]

Att det finns lite olja rester i slangar är n[…]

Lövets Tesla M3 LR AWD

Fortfarande nöjd såhär 1 1/2 &ari[…]