- tor 20 dec 2012, 19:24
#710102
CiA det var jag som köpte din V70 där topplockspackningen gått. Slangklamman till undre kylarslangen var sönderrostad. Slangen släppte och vattnet "gick", som du ju vet. Att motorn sen inte gick att starta berodde på dålig kontakt i antennen vid startnyckeln (känt problem, bara å lossa och ansluta kontakten sen funkar det igen). Varför detta problem kom samtidigt med att vattnet gick är för mig en gåta. Kanske ett sätt för elektroniken att skydda motorn. I kylsystemets expansionstank finns en givare som varnar för låg vätskenivå. Någon skojare hade kapat och kortslutet kablarna till givaren för att inte varningslampan skulle lysa. Hade dom inte gjort så, så kanske du hunnit rädda motorn.
Nu rullar bilen perfekt. Motorn och topplock hade klarat sig. Med ny toppackning funkar den okey, men det var mkt skruvande - förstår att en verkstad vill ha 8-10 tusen för ett sådant jobb.
Tack vare delar (så gott som nya)för en tusenlapp från Returbilen, så fick bilen nya fjäderben fram, hjullager fram, styrstag, en drivaxel och bromsar.
För de pengarna du nämner skulle jag leta upp en V70 runt 00. Alltså med den gamla karossen men nya motorn.
Gamla karossen= billigare och mkt enkel och problemfri bakaxel.
Nya motorn = lägre bensinförbrukning
De problem man kan få med dessa bilar finns väl beskrivna i detta forum ( rostande slangklammer, gasspjällshus, antennen till imobilizer mm) och därför lätt att få tipps om hur de åtgärdas. Bilarna har dessutom OBD uttag så med en OBD läsare för 3-500 kr kan man läsa felkoderna i smartfonen eller dator via bluetooth.
Om SAAB kan jag inte säga så mkt, men tycker Trollhättan varit en lekstuga för tekniker som fått fram både bra och dåliga lösningar.
Själv kör jag den enklaste och mest pålitliga bil Volvo byggt = 940, men dom börjar ju bli lite gamla nu.
Lycka till CiA
Bo Gunnar
Nu rullar bilen perfekt. Motorn och topplock hade klarat sig. Med ny toppackning funkar den okey, men det var mkt skruvande - förstår att en verkstad vill ha 8-10 tusen för ett sådant jobb.
Tack vare delar (så gott som nya)för en tusenlapp från Returbilen, så fick bilen nya fjäderben fram, hjullager fram, styrstag, en drivaxel och bromsar.
För de pengarna du nämner skulle jag leta upp en V70 runt 00. Alltså med den gamla karossen men nya motorn.
Gamla karossen= billigare och mkt enkel och problemfri bakaxel.
Nya motorn = lägre bensinförbrukning
De problem man kan få med dessa bilar finns väl beskrivna i detta forum ( rostande slangklammer, gasspjällshus, antennen till imobilizer mm) och därför lätt att få tipps om hur de åtgärdas. Bilarna har dessutom OBD uttag så med en OBD läsare för 3-500 kr kan man läsa felkoderna i smartfonen eller dator via bluetooth.
Om SAAB kan jag inte säga så mkt, men tycker Trollhättan varit en lekstuga för tekniker som fått fram både bra och dåliga lösningar.
Själv kör jag den enklaste och mest pålitliga bil Volvo byggt = 940, men dom börjar ju bli lite gamla nu.
Lycka till CiA
Bo Gunnar