Sida 1 av 4
Sämre kvalitet på reservdelar idag?
Postat: lör 08 dec 2012, 10:17
av umekille
Läser mycket här om klagomål på reservdelar
Livslängd,passform,okompletta satser osv.
Förklaringen är väl att idag klassas en reservdel
som förbrukningsvara och håller kvalitet/livslängd
därefter då tillverkaren av dessa delar vill sälja rullande
inte bara någon del då och då.
Kom gärna med :-(O) i tråden.
Re: Sämre kvalitet på reservdelar idag?
Postat: lör 08 dec 2012, 10:22
av White
Jag har märkt att på många Volvo original reservdelar har kvalitèn de senaste åren blivit i bland bedrövlig!
Många reservdelar tillverkas i dag i "låglöneländer", och håller bristande kvalitè. Men även delar gjorda i Sverige kan vara riktigt usla i
dag.
Detta är i alla fall min uppfattning om Volvo originaldelar!
Re: Sämre kvalitet på reservdelar idag?
Postat: lör 08 dec 2012, 10:57
av Pxu
Förr sa man ofta att delar som inte klarar avsyningen, dom får bli reservdelar! När dom väl ska användas så är ju tingesten ifråga iallafall gammal och trött så då kan det duga med lite sekunda delar. Detta gällde förstås konsumentprodukter - inte lok, kraftverk och liknande.
Och bilreservdelar idag, definitivt ingen garanti att det är bra grejer bara dom ligger i volvokartong och köps på volvo - i synnerhet till dom lite äldre bilarna där dom delar som ursprungligen sattes av till reserdelar nu är slutsålda. Och i stället har volvo ordnat nytillverkning så att dom har nåt att erbjuda överhuvudtaget vilket ju är bra förstås - att kvaliten då kan vara lite si och så tycker dom nog att vi får stå ut med då det är till en gammal bil :( För två år sen bytte jag J-slangen till 940's oljekyl mot en nytillverkad tjeck från Bilia, nu har den spruckit! Den som fabriken monterade höll 14 år.
Re: Sämre kvalitet på reservdelar idag?
Postat: lör 08 dec 2012, 14:12
av White
De reservdelar som inte håller bra kvalitè brukar jag vägra hämta ut hos Volvo. Dom får helt enkelt ta hem nya tills jag är nöjd.
Jag vägrar betala fullt pris för skit!
Re: Sämre kvalitet på reservdelar idag?
Postat: lör 08 dec 2012, 14:19
av 2013xc70
White skrev:De reservdelar som inte håller bra kvalitè brukar jag vägra hämta ut hos Volvo. Dom får helt enkelt ta hem nya tills jag är nöjd.
Jag vägrar betala fullt pris för skit!
Ok, men du ser jo ikke kvaliteten på utsiden et hjullager! Eller andre deler som er slitedeler?
Re: Sämre kvalitet på reservdelar idag?
Postat: lör 08 dec 2012, 14:49
av White
Nej, det är sant! Men där kan man ju alltid luta sig mot minst två års garanti mot produktionsfel enligt konsumentköplagen.
Re: Sämre kvalitet på reservdelar idag?
Postat: tor 13 dec 2012, 20:11
av Tommty
White skrev:Nej, det är sant! Men där kan man ju alltid luta sig mot minst två års garanti mot produktionsfel enligt konsumentköplagen.
den är 3 år. Dock så kan du nästan tacka för dig efter 6 månader då det inte längre klassas som fabrikationsfel på samma sätt. Då måste DU bevisa att felet fanns från fabrik.
Så ja och nej.
Brist på kvalité...nej?
idag tillverkas så mycket mer % av bilar och reservdelar än vad som gjordes för kanske 10 eller 20 år sedan, vilket innebär högre % som är fel,
Sen kom bredbandet till nästan alla runt 2000 (ja, det fanns innan. men långt ifrån alla tyckte det var så bekvämt som det är idag) och fick folk att tro att allt är skräp bara för dem fick fel produkt. För hur många lägger upp trådar att dem fick bra grejer lixom?
Re: Sämre kvalitet på reservdelar idag?
Postat: tor 13 dec 2012, 21:15
av Blixnabb
Bilfabrikanterna konstruerar en detalj och låter sedan en massa underleverantörer titta på den, den av underleverantörerna som är billigast vinner upphandlingen som tack skall de dessutom sänka priset med 5% per år.
Re: Sämre kvalitet på reservdelar idag?
Postat: fre 14 dec 2012, 07:20
av White
Eftersom jag köpt ungefär samma sorts tillbehör och reservdelar hos Volvo sedan mitten av
-80 talet, kan jag med ganska stor säkerhet säga att kvalitén blivit sämre om man jämför
samma del då och nu! Åtminstone dom delar jag köpt. Gäller givetvis inte alla delar, men
många.
Nu kan det ju vara så att man blivit bortskämd då Volvo förr haft mycket bra kvalité på sina
reservdelar, men man blir ändå lite besviken.
Sedan är det efter ett år som jag som konsument måste bevisa att skadan
uppkommit i tillverkningen, innan ett år är det upp till säljaren att bevisa att jag som
konsument åsamkat skadan/felet. I alla fall var det så sist jag hade ett sådant ärende.
Re: Sämre kvalitet på reservdelar idag?
Postat: fre 14 dec 2012, 10:10
av MartinS
White skrev:
Sedan är det efter ett år som jag som konsument måste bevisa att skadan
uppkommit i tillverkningen, innan ett år är det upp till säljaren att bevisa att jag som
konsument åsamkat skadan/felet. I alla fall var det så sist jag hade ett sådant ärende.
6 månader är det om ingen extra garanti är utlyst.
/Martin