Sida 1 av 2
Ålder/mil - vad är viktigast?
Postat: ons 05 jul 2006, 13:47
av HA
Hej!
Sitter just och funderar på ovanstående då jag är på väg att byta bil. Som exempel två "ytterligheter":
1. 850 -95, 9000 mil
2. V70N -01, 20000 mil
Om vi nu bortser från att de kostar olika mycket och förutsätter att de har något sånär jämförbara motorer, vad är mest intressant att titta på? En äldre bil med få mil eller en nyare med många (eller kanske något helt annat man ska fokusera på?)... Planen är att finna en bil som jag kan leva med i 5-6 år/10000 mil, någorlunda bekymmersfritt. Har hört en del åsikter på olika håll och jag hoppas på fler från er, Volvoexperter :)
-HA
Postat: ons 05 jul 2006, 17:24
av S.t.r.a.n.D
En V70N är ju ett bättre bil på många sätt. Den är ju mycket nyare, säkrare, skönare att åka i m.m. m.m. Och se att sitta på och sitta i mycket nyare och modernare. Sen om den har gått 20000mil, det är ju ganska mycket för en -01. Och om du tänkt ha den i 10000 mil till så kanske du måste fundera på hur länge sakerna håller. Nog för att Volvos brukar hålla i all evighet men men.. :D Även fast den gått långt så kan den ju vara fräsh. Om ägaren har skött om den, servat den noga och ofta och bytt slitdelar m.m. så behöver den inte vara i sämre skick.
Mellan dom där två bilarna tycker jag det var riktigt svårt att välja. 850in är ju en äldre bil (till utseende, komfort, system) men den klara garanterat av den perioden du tänkt ha bilen. V70in därimot som jag skrev, allt mycket nyare och modernare. Sen vet jag inte hur en V70N beter sig när dom börjar närma sig 30 000 mil, kanske det inte är några problem eller så är det tvärnit. Vem vet??
Lycka till iaf...
Postat: tor 06 jul 2006, 17:05
av CarMan
ålder är viktigare än mil generellt sett.
köp den nyaste, specielt om det här olika bilmodeller du tittar på.
Postat: mån 10 jul 2006, 00:44
av G-kraft
CarMan skrev:ålder är viktigare än mil generellt sett.
köp den nyaste, specielt om det här olika bilmodeller du tittar på.
Håller absolut inte med,,,jag tittar hellre på miltalet än ålder faktiskt om man ska välja...mellan de 2 bilarna..fall man ska äga de en lång period...!!
En bil med 10 år i nacken som kanske bara kört 10.000mil är långt bättre än en bil som är 4 år gammal som kört det dubbla...
Mycket grejer behövs byta inför framtiden , gällande v70n som kört 20.000mil, sedan som sagt ovan, 10.000mil till och du har en v70n - 01 som kört 30.000 mil, på 5 år, herregud , den har kört konstant...non stop...bilen är trött och garanterat mycket slitage på insidan och utsidan, men det kan va välskött, men ända så måste det märkas att bilen har 20.000mil i nacken...och motorn körd jätte mycket...
En välskött 850 - 95 som kört 10.000mil , hade jag nog valt istället...håller med om att det är bättre komfort och nyare kaross på v70n, men till förnuft så tar man bilen med lägre mil , samt den måste kosta billigare också...
Men sedan måste du tänka på , v70n är kombi bil och 850 en sedan, vilken gynnar dig mest !?!? sedan om det inte stör dig med att v70n har kört så mycket så ta det alternativet, för du kommer ha mer körgläjde i den än 850...men som sagt 20.000mil och sedan tror jag inte att du kommer köra bekymmer fritt med v70n 5-6 år till däremot tror jag på att du kommer göra det med lite mindre bekymmer med 850 som kört 9000mil, men stämmer det med de här 9000 milen på en 95 ?,
Postat: tor 03 aug 2006, 10:56
av JKB
Allt är en chansning när det gäller bilköp.
Jag tycker du ska kolla upp tidigare besiktningsprotokoll och kolla serviceboken. Har den varje år haft allvarligare fel eller har den som min bil bara haft fel på glödlampor / handbromsen uppspänning.'
Fråga varför bilen säljs och vad dom köpt /ska köpa istället för den bil dom säljer. Har dom köpt en ny Volvo är dom troligen mycket nöjda med den bil dom haft bara att dom vill ha en nyare modell men om de bytt till SAAB eller Audi eller annat märke i samma prisklass så kan man ju undra hur bra deras Volvo varit.
En bil som körs mycket i stadstrafik slits mycket, så en bil som dagligen körs 4 turer på 5km (pensionär) kan mycket väl slitas mer än en bil som dagligen går 1-2 sträckor på totalt 15mil (typiskt för säljare) då motorn slits mycket vid kallstarterna.
Många delar mår bra av många mil med medföljande behov av byten, bromsdelarna tex vill man inte ha allt för länge då delarna kärvar och rostar om de inte används tillräckligt ofta.
Gummislangarna åldras och behöver bytas ut på den äldre bilen medans de säkerligen fortfarande är fräscha på den nyare.
Hur är det med däcken, 2 nya uppsättningar däck går på 10 tkr.
Sedan väger jag in "känsla" ganska tungt, "känns" bilen som ett bra köp så kanske de inte gör så mycket om du redan efter ett år får byta hela avgassystemet, för då kan du ju passa på att byta upp dig till sportavgassytem på din älskling (för det var hon värd). Men bilen du inte riktigt var helt nöjd med vid köp kanske irriterar dig dagligen pga diverse småfel bara. Varje gång du sätter dig i bilen ryser du av obehag pga risken att ett litet skrammelljud skall uppkomma.
Så kolla papprena, däcken (missade jag), känn efter, kolla upp bilen så noggrannt du bara kan (vissa tycker man måste MRF-testa bilen) och chansa.
Mvh Jakob
Ps. Jag köpte en 945 s 2,3 -96 med 24 200mil på mätaren nu efter ytterligare 4 000mil har jag inte varit med om något större problem och jag räknar kunna behålla bilen i ytterligare 8 år då har den gått ca 45 000mil. Så på 940:s bryr jag mig inte om milen. Men jag skulle akta mig för en SAAB 9000 CSE med 25 000mil på mätaren (fördomar kanske bara) Ds.
Postat: tor 03 aug 2006, 15:06
av Silverpilen
Hej,
Har en 855 Turbo -94 som gått snart 39 000 mil, startar direkt, fina avgasvärden och inga större bekymmer med den. Det som kostar är ju service på bilen. Sen är frågan som nån annan ställde, kombi eller sedan? Kombin är ju lättare att sälja men alla vill ju inte ha kombi...
Sen skiljer det rätt mycket mellan bilarna rent komfortmässigt också plus lite annat...
Nej, gå på magkänsla, papper (service+besiktning) samt helhets intryck.
Mina tankar om det hela :roll:
Postat: fre 04 aug 2006, 14:04
av C.W.
9000 tusen mil för en 10 år gammal bil verkar lite lite.....
Då kan den har stått still längre tid och det är ju inte så bra heller.
Kanske slangar och vätskor måste bytas (i alla fall kollas).
Gör ett M test innan köp.
http://www.motormannen.se/mm/site/tjanster/m_test/
Kostar inte mycket och du får bra koll vad som behöver åtgärdas.
Postat: tor 10 aug 2006, 21:32
av Hemgårn
Som nån skrev så är det inte bra att köpa en bil som gått få mil på lång tid heller då det antagligen betyder att:
1. Bilen har stått still länge och det är inge bra ju! ;)
2. Bilen har körts hela tiden men då mest i stadstrafik. Det betyder många mil på växlarna 1-2-3. Inge bra.
3: Slitdelar och gummi, packningar och annat börjar torka ihop och bli dåliga.
Miltalen spelar ingen roll om bilen är välskött. Det är bara bilhandlarna som vill få oss vanliga konsumenter att tro att en bil e kokt efter 15000 mil. En V70n rullar lätt 60 000 mil om du servar den och ser till att vara noggrann med den.
Sådeså! ;)
Postat: tor 10 aug 2006, 22:52
av Kmiland
Gå for V70N, ingen probelm... det er en VOLVO den ruller lett 100.000 MIL med litt stell. en så ny bil som har gått langt er så er det sikkert en som er avhegneng av bil som har hatt, og derfor tatt vare på den (teknisk sett).
Postat: fre 01 sep 2006, 23:11
av Jåkob
Enligt min mening beror allt på skicket och på hur man tänker sitt ägande.Jag skulle inte tveka att köpa en 20000 milare förutsatt att priset är rätt och att den känns bra, du måste köra innan du köper den.Om bussningar och dämpare,skivor och andra slitagedelar är bytta så är det ett bra köp,men räkna med en budget för oförutsedda kostnader.Om du köper en lågmilare 850 standard, hur kul är det jämfört med en v70 nya karossen oavsett långmil eller ej...men om du köper en lågmilare 850 t5r,då är det en annan sak.En klassiker av den kalibern är ju kul!Då får man beslutsvåndor!
För mig är bilar känslomässigt och är alternativen i gott skick så måste man gå på känslan.Bilar är kasst ekonimskt och du måste se tillatt få valuta för nerlagda pengar.Skicket avgör!