Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#696151
llesrof skrev:De vet i alla fall om att den är smälld.

Och kunderna som är intresserade av "Volvo S60 T6 AWD i Nyskick" och "Skick och kvalité i det närmaste du kan komma en ny bil" får inte heller informationen om att bilen har varit krockad.

En sak att kunderna får redan på att bilen är import och krockad fine !! Men om man informerar konsumenterna om att blien är krockad så kanske den inte är lika "het" och inte heller "Nyskick och Skick och kvalité i det närmaste du kan komma en ny bil" enligt kunderna.


Jag hoppas innerligt att den som köper bilen får reda på att bilen är import och krockad INNAN köpet !!
#696274
Den bilen är repararad hos Bosse Bil i Åsbro.

Kanske vore det en ide att ha "krockinfo" på Transportstyrelsens sida där man kan se annan infå om bilen? Frågan är bara när "krockinfo" i så fall ska registreras? Kanske när en eller flera airbags utlösts?
#696277
Problemet löses om Litauen skulle sluta godkänna import av bilar med "total loss" i registreringsbeviset från USA. Den klassningen är att likställa med skrot och då säger 99% av alla EU-länder nej till att registrera bilen. Utom Litauen. Som är ett EU land. Och när bilen väl är reggad där kan den exporteras till vilket EU-land som helst. Systemfel av stora mått.

Bilen ovan blir inte mera prisvärd för det men om folk visste hur många % av bilarna som säljs av Bilia osv som var krockade skulle diskussinoen ta en annan väg antagligen. Skillnaden där är förstås att de bilarna har lagats enligt de riktlinjer som tillverkarna och försäkringsbolagen kommit överens om.
av LJN
#696289
Håller med om att man bör informera att bilen har varit krockskadad! Och speciellt när det är så pass ny bil med mycket låga mil på.
Samtidigt vill jag berätta att Bosse Bil i Åsbro har som specialitet att reparera krockskadade Volvo och Saab, och Bosse köper mycket
från bla. USA. Och deras erfarenhet av detta är mycket stor samt lång och har massor med nöjda kunder. Kan nämna som kuriosa att bla. Rejmes
har gjort studiebesök för att lära sig hur man lagar rejäla krockskador på rätt sätt. Observera att jag personligen inte har någon som helst
koppling till Bosse bil eller person.
#696410
Rejäla krockskador döms ut och ser till att bilen går till lösen, varför skulle
Rejmes gå dit i nåt utbildningssyfte ??
Låter mer i min värld som att grabbarna på Rejmes vill lära sig laga nåt för privat bruk på hobbykvällar el liknande.
av *pettson*
#696433
Den stora problematiken uppstår om bilen krockas igen.
Vet INTE bolagen om att bilen varit krockad förut och har godkänt detta så kan det sätta ned värdet stort på bilen i framtiden.
Bilen värdesätts efter en kollision för att veta om den ska repareras eller inte. Sätts den då för ett värde som betingar reparation och bilen står som oskadad i svenska register, sen upptäcks att tidigare skador reparerats på bilen. Då gäller inte förstavärdet som satts på bilen längre. Bilen ska då värderas om med tanke på sina tidigare skador och bilägaren kan få stå där med en betydligt mindre summa för bilen, en mindre summa som gör att bilen helt enkelt löses in och inte görs iordning mera. Samt en summa som bilägaren inte hade i tanken. Officiellt och i teorin SKA det inte påverka värdet. I verkligheten är det helt säkert att det påverkar värdet.
Så förklarades det för oss ifrån diverse försäkringsbolag. Ändå vill inte bolagen ens delge varandra information frivilligt om en bil blir skadad och sen byter bolag.
av *pettson*
#696494
Så blir det när det inte blir rätt reparerat i normalfallet.Rätt reparerat hade det inte varit någon skillnad alls beroende på skadan givetvis, mer om det strax. Omsvetsade fästen och spacklade ramben ingår inte i normal skadereparation. Man har troligen fuskat och faktiskt inte bytt benet alls. Man har dragit ut det. Lossat svetsarna. Jämnat till fästet och återsvetsat det igen.
Det fanns en anledning till att den blev en write off, det handlar inte alltid om kostnader.
Det går helt enkelt inte att laga alla typer av skador överhuvudtaget med full styrka igen, är skadan för allvarlig så blir det en write off oavsett. Exempel på sådana skador är skadad torpedvägg, skadade A stolpar i nedre struktur.
#697722
Inte skulle det väl kunna vara så att man importerar en skrotbil från staterna för att få ett nytt id nr för en bil stulen i ett Eu land för att sedan kunna sälja bilen vitt till ett annat Eu land, nej sådana konspiratoriska tankar är ju bara löjliga eller...

Superkort klipp men så här ser det ut f[…]

Hamnat i världens undergång. Ullared en[…]

@White , Så länge är det faktist […]

@White , Det är tillfredsställande ;-)[…]