Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av HiTek
#695565
Det är kul att kolla upp chassinummer på bilarna som ligger på blocket så man ser hur dem engång i tiden såg ut. Eftersom dem är lite billigare så börjar man undra och när dem är bra lågmilade, tills man ser att den varit krockad och är USA import. Så länge jobbet är fackmanna mässigt gjort så ska allt vara grönt enligt konsumentverk, MRF m.fl. om jag minns rätt, men ändå, en krockad bil är alltid en krockad bil. :(

http://www.salvage-cars-for-sale.info/s ... jE5NjE0NzE

http://www.blocket.se/sodermanland/Volv ... ?ca=15&w=3
av *pettson*
#695638
Det är okej att sälja om det är bra gjort. MEN!
Det ska iallafall enligt mej berättas om att bilen är en import och att bilen varit krockskadad. Det hör till att vara seriös som handlare.
Det absolut seriösaste är att berätta INNAN man blir tillfrågad. På så sätt är köparen medveten och det blir inget tjafs i framtiden.
#695730
Med tanke på att airbagen löst ut borde det varit en hyfsad smäll, fast det inte ser så illa ut på bilderna.
Man kan fundera lite på strukturella skador i deformations-zoner bla..
"reparerad" i lettland ?.
#695817
*pettson* skrev:Det ska iallafall enligt mej berättas om att bilen är en import och att bilen varit krockskadad.
Det står i annonsen att bilen är en USA-import så den informationen är det inget fel på.

Däremot tycker jag det är naturligt att återförsäljaren inte skyltar med att den varit krockad. Varför skulle man göra det om bilen är i praktiken återställd.
Om alternativet är att smällda bilar regelmässigt demonteras/fragmenteras så gör man inget annat än göder bildemonteringar samt höjer försäkringspremier.

Vore kul om en jagrullare åker dit som "mystery shopper". Är handlaren seriös så mörkar/ljuger han inte om historiken.
av *pettson*
#695979
Guligan skrev:
*pettson* skrev:Det ska iallafall enligt mej berättas om att bilen är en import och att bilen varit krockskadad.
Det står i annonsen att bilen är en USA-import så den informationen är det inget fel på.

Däremot tycker jag det är naturligt att återförsäljaren inte skyltar med att den varit krockad. Varför skulle man göra det om bilen är i praktiken återställd.
Om alternativet är att smällda bilar regelmässigt demonteras/fragmenteras så gör man inget annat än göder bildemonteringar samt höjer försäkringspremier.

Vore kul om en jagrullare åker dit som "mystery shopper". Är handlaren seriös så mörkar/ljuger han inte om historiken.
Ingen handlare skulle mörka historien. 99 av hundra skulle bara låta bli att berätta den. För informations skull har jag mailat dom och dom var INTE intresserade av att berätta någonting mailledes om bilens historia. Men om jag ringde så kunde vi *diskutera*.
Man kan naturligtvis tycka mycket, och jag ifrågasätter inte renoveringskvaliten.
Det kanske är okej med dej när man sätter ned priset på elgiganten på saker och ting för att förpackningen är skadad? Det är okej med dom flesta.
Men om du får något lagat i ny förpackning som säljs till samma pris är det okej? Naturligtvis berättar ingen för dej att det är lagade saker. Du får upptäcka det själv. För mej är det inte okej.
Bilen kan vara värd varenda krona. MEN BARA om ägaren är fullt medveten om bilens historia. Jag har själv jobbat på ett företag där man köper in krockade bilar och återställer. Det skulle aldrig någonsin falla det företaget in att inte berätta bilens historia för potentiella köpare. Trots att alla vet bilarnas historia så köar det folk för att få köpa en bil. För man VET att dom är bra igenomgångna och därmed vet man exakt vad man köper trots allt.
Det är hymlandet som är totalfel. Inte att renovera krockade bilar.

Besiktigade bilen idag och fick 2a på fö[…]

0,7 L blandad körning. Varvvillig och pigg mo[…]

Dräneringen till panoramataket v90

Har för mig jag har sett här i forumet. […]

Har inget vinande ljud i min V60 T8 2022 eller i f[…]