Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1270616
GT-mannen skrev: fre 21 sep 2018, 23:48 Ännu en

https://www.blocket.se/varmland/Volvo_C ... 1.htm?aw=1

Bilder från Florida
https://poctra.com/2012-VOLVO-C70/id-Ah ... -FL/Photos

/Håkan
Ja den där har fått sig en rejäl kyss, troligen ändå ett mindre dåligt köp än att få tag på en som stått i översvämning som nog är vanligt skäl för inlösen nuförtiden.
Har mailat köparen och frågat om historik på bilen eftersom det står ospecificerat på Carinfo.se.
#1271276
Hallå!
En på jobbet har en Chevrolet Corvette från 1987 som han köpte från USA billigt och den har varit rejält krockad. Men idag är fin som den finaste bilen och helt perfekt i övrigt. Ärligt talat vad är det för speciellt med krockade bilar? För 15 år sedan krockade jag en Audi A6 mot en älg och bilen kom i diket och kvaddades. Jag trodde den skulle skrotas, men den lagades professionellt och den blev som ny igen. Inte ens besiktningen kunde se att den hade lagats.
Förstår inte riktigt grejen. Om en bil krockats och lagas professionellt så är den lika bra som vilken bil som helst. Eller? Såg i tidningen idag att cirka 500.000 bilar i Sverige per år krockas, av 4.800.000 st som är i trafik. Alltså ungefär 10% varje år! Därmed har de flesta bilar som rullar på vägarna någon gång krockats och lagats, men det går inte att se oftast.
Men fuskas det så blir det en annan sak.

Tycker att det är värre med bilar som har misskötts och körts hårt utan att det syns. Det är ju helt omöjligt att när man kikar på en bil oftast. Ser dagligen folk som kör sina bilar till bristningsgränsen. Sedan när mekaniken krånglar alldeles för tidigt så står man där och grämer sig över att växellådan pajat efter bara 10.000 mil eller något...
#1271277
Det är väl skillnad på krockats och fått en ny front och krockats så att ramen behövt riktas. Det senare kan omöjligt vara bra med dagens moderna bilar och noga uträknade deformationszoner med olika sorters stål. Det problemet finns väl inte på äldre och enklare konstruerade bilar.

Men på det stora hela hade jag nog varit mer orolig för en översvämningsbil än en lätt krockad och reparerad bil givet att det gjorts av t ex en märkesverkstad och inte i Litauen med stulna delar.
#1271286
Är bilen professionellt lagad ska det inte vara några problem med krocksäkerheten. Om det finns skador i strukturen som inte kan åtgärdas på ett säkert sätt ska bilen skrotas.

Problemet med USA-bilar som tas hit krockade är att de väldigt sällan blir professionellt lagade. Det blir som inte ekonomi att ta hit dem, betala en seriös verkstad vad det kostar att laga ordentligt, och sedan sälja. Det går nästan att utgå från att en krockad eller på annat sätt avskriven USA-bil är mer eller mindre fuskrepad. Speciellt om den tagit vägen via något baltiskt land...

Det är därför man generellt ska hålla sig ifrån dem. Det är inte säkert att deformationszoner, airbags etc fungerar på avsett sätt. Kan bli hur mycket problem som helst p.g.a. fusklagning.

Visst finns det undantag som lagats seriöst -- men det är inte många, är jag hyfsat säker på.
#1271293
Hur många stulna bilar får ny identitet med hjälp av papper från en krockad? Chassinummer flyttas över från den krockade till den stulna. Då får man troligen ändå en säker och bra bil. Tittar man på vissa bilder från krockade bilar i USA, så kan det omöjligen gå att reparera dom utan fusk eller flyttad identitet.
Därför skulle JAG inte köpa en USA importerad bil. Om jag sedan är onödigt försiktig så är jag väl det. Andra gör som dom vill, givetvis. Synd om dom som blir lurade bara.
Användarvisningsbild
av SRT
#1271304
FreddanNo1 skrev: Tycker att det är värre med bilar som har misskötts och körts hårt utan att det syns. Det är ju helt omöjligt att när man kikar på en bil oftast. Ser dagligen folk som kör sina bilar till bristningsgränsen. Sedan när mekaniken krånglar alldeles för tidigt så står man där och grämer sig över att växellådan pajat efter bara 10.000 mil eller något...
Vilket påminner mig om svunna tiders begagnade importbilar från Tyskland där många långmilare som plågats hårt på motorväg helt plötsligt fick ett nytt liv i Sverige med nya "backade" låga mil på mätaren från bla Ärliga Roffes bil med garanti bortom hörnan som främst använde sig av silvertejp för att hålla delarna på plats. :-)

En undran bara, bl.a om rattvärmen verkligen […]

Stigande tomgång.

Om den startar lätt och går bra kall s&[…]

Jag betalade ca 14 000 på Bilia för att[…]

Bränslepump finns på bensinmodellerna, […]