Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
#714988
Till att börjamed blir inga fuskjobb bra. Det är lika sketet att se alla h7 lampor snedmonterade pekandes i skyn som att se alla orginal xenonlyktor som kommit till åren där plasten är så dålig att ljuset närmast sprids som i en arbetsbelysning och inte som ett halvljus. Svensk inkonsekvenskontrolls förehavanden är inget värt då det är lite som att vänta på dtt blixnedslag. Sällan hamnar det där drt borde..
Min far har besiktigat sin audi med fulxenon dom senaste 3 åren utan anmärkning. Men nu var det stopp. Bort med det och in i hallen. Nu är allt bra. Att reflektorerna är så slut att masonit reflekterar bättre, att linserna är gråa och glaset smetar ut som en dimma. Det gjorde inget. Bara det är h7..
Oavsett xenon eller inte är inte lyktorna trafikvärdiga. Nya lyktor är beställda ihop med nya trevliga xenonlampor. Dagen efter hans nedslag besiktigade jag på samma station. Med samma kontrollant. Jag fick ingen anmärkning alls, bara kommentaren fin ljusbild. Jag har 35w 4300 i halv och 50w 6000 i helljuset. I nya lyktor.
Gjorde alltså inkonsekvenskontrollen sitt med att bedöma lyktor så skulle vi inte ha den här diskussionen. Förbjöd vi h7 skulle också problemen vara mindre..
Problemen kommer att bli större snart. Orginal xenonlyktorna har exakt samma skitmaterial i sina linser. När dom grånar får man köpa nytt. Prisskillnaden är inte så stor, menar tusenlapprn för en standardlykta till audi av nått bra märke, blir 8000kr st utan styrdon och lampa när man ska ha xenon. Men då är det ju certifierat och inte fulxenon. Bara vara stolt över sin standard gapa och svälja priset. Vad som skiljer? Tre oväsentliga detaljer och certifieringsnumret.
Användarvisningsbild
av Sunschreem
#715020
*pettson* skrev:Till att börjamed blir inga fuskjobb bra. Det är lika sketet att se alla h7 lampor snedmonterade pekandes i skyn som att se alla orginal xenonlyktor som kommit till åren där plasten är så dålig att ljuset närmast sprids som i en arbetsbelysning och inte som ett halvljus. Svensk inkonsekvenskontrolls förehavanden är inget värt då det är lite som att vänta på dtt blixnedslag. Sällan hamnar det där drt borde..
Min far har besiktigat sin audi med fulxenon dom senaste 3 åren utan anmärkning. Men nu var det stopp. Bort med det och in i hallen. Nu är allt bra. Att reflektorerna är så slut att masonit reflekterar bättre, att linserna är gråa och glaset smetar ut som en dimma. Det gjorde inget. Bara det är h7..
Oavsett xenon eller inte är inte lyktorna trafikvärdiga. Nya lyktor är beställda ihop med nya trevliga xenonlampor. Dagen efter hans nedslag besiktigade jag på samma station. Med samma kontrollant. Jag fick ingen anmärkning alls, bara kommentaren fin ljusbild. Jag har 35w 4300 i halv och 50w 6000 i helljuset. I nya lyktor.
Gjorde alltså inkonsekvenskontrollen sitt med att bedöma lyktor så skulle vi inte ha den här diskussionen. Förbjöd vi h7 skulle också problemen vara mindre..
Problemen kommer att bli större snart. Orginal xenonlyktorna har exakt samma skitmaterial i sina linser. När dom grånar får man köpa nytt. Prisskillnaden är inte så stor, menar tusenlapprn för en standardlykta till audi av nått bra märke, blir 8000kr st utan styrdon och lampa när man ska ha xenon. Men då är det ju certifierat och inte fulxenon. Bara vara stolt över sin standard gapa och svälja priset. Vad som skiljer? Tre oväsentliga detaljer och certifieringsnumret.
Mina sitter i projektorer som rullat ca 900 mil. Kollar skicket på glaset nästan varje dag(kommer gråta när jag fått första skottet :( ). Och om det inte varit för att ballasterna syns så jävla väl samt helfordonsgodkännande så hade jag utan att tveka besiktigat med dom. Har fått två helljusblink på drygt 20 dagar o då har jag kört mer eller mindre varje dag sen julafton då jag köpte dom. Har åkt till stockholm samt jkpg. Ena ljustutet var en vän som kände igen mig pga mina strålkastare, andra var en bil jag möte utanför borensberg. Han blev bländad o tuta precis efter att jag studsat över en skarv...

Låg bakom en lastbil en stund innan borensberg som körde med 4 st xenon fjärrljus, WOW säger jag bara!

Får jag fråga vart du köpt heljuset samt vad du har för upptändningstid till 80% styrka eller mer?
Användarvisningsbild
av RödC30
#780380
Gammal tråd, men återanvändning ligger ju i tiden... :)

Fråga : Tänkte köpa ett par nya Xenon-lampor (D2S 35W 4300k), var, och vilket märke skall man köpa?

Min tanke just ju är att köpa ett par Philips, från Tyskland, men det finns ju massor av annat (samt Kina-Philips), vad skall man ha och var handlar man?
Jag är inte i omedelbart behov, utan tänkte byta inför vintern, samt spara de gamla ifall någon fallerar i framtiden (Ja - jag blir skogstokig på folk som åker runt med ett, eller i värsta fall inget halvljus, avser inte att ansluta mig till den skaran)
Användarvisningsbild
av S.t.r.a.n.D
#780485
Handla billigt på ebay är ju alltid ett lotto. Finns mycket så kallat kina-skräp där men det går att hitta bra kvalitet där också. Köpte till förra bilen (D2S 35w 6000K) och efter 3år fungerade dom fortfarande och det var ingen skillnad i "färgen". Sålde bilen sen så vet inte om dom fortfarande är vid liv.
Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]