Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Arnold
Idag kunde jag konstatera att någon/några förbannade tjuvar snott mina vinterdäck i vårt gemensamma garage. Så då blir det till att köpa nya.
Jag har 215/55 R16 91W. Det jag undrar är om jag utan några problem kan montera smalare däck som: 205/55 R16 94T XL? I så fall får jag ner kostnaden rätt så bra. Det sägs ju att smalare vinterdäck ger bättre grepp. Däcken ska sitta på en S 80 2002.
av umekille
smalare däck=mindre anliggningsyta som skall driva fram bilen
alltså bättre väggrepp , men ju smalare däck desto mer spårkänslig.
jag har 195 på sommar och 185 på vinter.(samt prisskillnad oxå)
dackonline.se har bra däck välja mellan.
Ett tips är kolla blocket varje dag så kan du fynda däck på fälg
om du har turen med dej.
Användarvisningsbild
av 3lias
umekille skrev:smalare däck=mindre anliggningsyta som skall driva fram bilen
alltså bättre väggrepp , men ju smalare däck desto mer spårkänslig.
jag har 195 på sommar och 185 på vinter.(samt prisskillnad oxå)
dackonline.se har bra däck välja mellan.
Ett tips är kolla blocket varje dag så kan du fynda däck på fälg
om du har turen med dej.
Förlåt mig umekille men du menade nog tvärtom. Ju bredare däck desto mer spårkänsligare.
av Arnold
IvanBoring skrev:Kolla hellre på 205/60-16 som verkar vara billigare (Continental på Däckonline). Då spar du ju förmodligen även ett par droppar bränsle eftersom de "rullar lugnare" i och med större omkrets.

Kolla omkrets o.s.v. på: http://www.knaggen.se/dackrakning.htm
De blir 10 mm högre enligt däckomräknaren. Får de plats i bilen som har fabrikssänkt chassi? Det är inga problem med lagligheten då?
Arnold skrev:
IvanBoring skrev:Kolla hellre på 205/60-16 som verkar vara billigare (Continental på Däckonline). Då spar du ju förmodligen även ett par droppar bränsle eftersom de "rullar lugnare" i och med större omkrets.

De blir 10 mm högre enligt däckomräknaren. Får de plats i bilen som har fabrikssänkt chassi? Det är inga problem med lagligheten då?
Jo, de blir lite högre men det blir ju så att säga 5 mm uppe och 5 mm nere och det borde ju finnas 5 mm tillgodo mellan däck och skärm. Dessutom är de smalare.

Lagligheten är inga problem. Det får skilja +-5% i omkrets och så mycket blir det inte.
IvanBoring skrev:
Arnold skrev:

Jo, de blir lite högre men det blir ju så att säga 5 mm uppe och 5 mm nere och det borde ju finnas 5 mm tillgodo mellan däck och skärm. Dessutom är de smalare.

Lagligheten är inga problem. Det får skilja +-5% i omkrets och så mycket blir det inte.
Det verkar ju bra. Men när jag nämner lagligheten tänker jag även på att däckets bredd minskar. Om det kanske påverkar bärigheten. Det är en 170 hk motor.
Arnold skrev:Det verkar ju bra. Men när jag nämner lagligheten tänker jag även på att däckets bredd minskar. Om det kanske påverkar bärigheten. Det är en 170 hk motor.
Nja, bärigheten ska inte vara några problem men välj så högt lastindex som möjligt. Dimensionen 205/60-16 finns med li 96 och det är godkänt på min v70 och då borde ju även s80 ha samma (eller lägre?). Sedan är det frågan om någon bryr sig eftersom jag aldrig hört någon som "åkt dit" på det.

Däremot läste jag någonstans att det finns en liten risk för "ståplatta" om man kör med väldigt lågt lastindex. Om det sedan ligger någon sanning i det vet jag inte.
Användarvisningsbild
av Vojje
IvanBoring skrev: Jo, de blir lite högre men det blir ju så att säga 5 mm uppe och 5 mm nere och det borde ju finnas 5 mm tillgodo mellan däck och skärm.
Det resonemanget förstår jag inte. Ska däcket spekas ner 5mm i vägbanan?

Hej! Nykomling i forumet här😊 Har en XC90 202[…]

installera dragkrok

Kollade på skroten och det finns två m[…]

Om Din bil halkar till så kommer också[…]

Ja det är inte helt enkelt, för det m&[…]