Sida 1 av 2
E-85 på väg bort som drivmedel?
Postat: tor 04 okt 2012, 08:43
av umekille
Fick en blink av en mackägare(ok/q8) att försäljningen
av detta drivmedel minskar stort i landet.
Han hade på sista året minskat 40% av sin mängd
(viss del kan bero på 1-pump som e utan kortbetalning)
Sen om staten nu sänker eller tar bort subventionen på
E-85,vilket nystats om i tysta kretsar då försvinner den
ekonomiska vitsen tanka bränslet. Samt att Biogasbilar
inte går äga i norra delen av landet då få ställen säljer
produkten och verkar enligt han inte nämvärt skall ges
nya tank-ställen i mängd...Bor man här i Umeå får man
åka till Sundsvall eller Skellefteå för att tanka.(tapp är
inskriven i byggandet i Umeå men när är inte angivet)
Likadant dem som har gastank i husbilen får rätta sig efter
vart det går fylla.
Re: E-85 på väg bort som drivmedel?
Postat: tor 04 okt 2012, 08:52
av umekille
Ett tillägg:
Lagen om krav på E-85 på alla
existerande mackar fick runt 300
mackar att läggas ner
innan den togs bort.
Re: E-85 på väg bort som drivmedel?
Postat: tor 04 okt 2012, 09:29
av crumpets
Som svar på ursprungsinlägget kan ingen ge dig något svar.
Ingen vet hur reglerna kommer att ändras och hur framtiden för E85 ser ut. Alla tillverkare fortsätter leverera E85-bilar och VW har även börjat certifiera motorer med officiella utsläppssiffror för E85. Det är inte längre bara ett sekundärt bränsle.
Audi investerar stort i etanoltillverkning globalt och släpper även nya gasmotorer på hemmamarknaden. Ingen kan undgå att det är i förnybara bränslen ligger oavsett om någon avfolkningshåla i norrland inte erbjuder dem.
Kort sagt: Vi får se hur nya regler och incitament kommer att se ut från statens sida. Trist att de inte kan bestämma sig.
umekille skrev:Ett tillägg:
Lagen om krav på E-85 på alla
existerande mackar fick runt 300
mackar att läggas ner
innan den togs bort.
Dumheter. Att småmackarna var dyra så att folk handlade på stormackarna var det som dödade småmackarna. Precis samma som dödar småaffärerna på landsbyggden. Antalet lanthandlar minskar också stadigt av samma anledning och där var det inga miljömuppar som låg bakom. Bara gammal hederlig snålhet.
Re: E-85 på väg bort som drivmedel?
Postat: tor 04 okt 2012, 11:01
av MattiasD
Totalt i år har försäljningen av E85 ökat med 4% (enligt SPBI), så det är helt fel att påstå att försäljningen sjunker. Med nya miljöbilsdefinitionen nästa år ökar förhoppningsvis bilar med E85 och gas och därmed också försäljningen av bränslena. Tyvärr har regeringen i flera år ensidigt gynnat dieselbilar men nu tappar de flesta dieselbilar sin miljöklassning. Nästa år höjs också dieselskatten vilket är bra. Men fortfarande är dieselbränslet skattegynnat med 9 miljarder / år i sverige. Detta borde man göra nåt åt innan biobränslen beskattas högre. Numera känns det som att andra länder statsar mer på etanol än sverige. T ex säljer Toyota en Prius Plugin etanol, men inte i sverige för här satsar vi inte på etanol (?). Här har istället media lyckats sprida lögner och myter om etanol, samtidigt lobbat in dieselbilar, så ingen vågar riktigt satsa på bränslet helhjärtat. Utom möjligtvis St1 som har modet att satsa på etanol. Etanol är det mest realistiska förnybara bränslet vi har och vi har en redan utbyggd infrastruktur. Det vore synd om detta gick förlorat.
Det finns många undersökningar som säger att pumplagen INTE bidrag till mackdöden. Men ändå verkar även den här myten leva kvar.
Re: E-85 på väg bort som drivmedel?
Postat: tor 04 okt 2012, 18:51
av *pettson*
En sak ska ju förändras och det är ju att idag är etanoldelen skattefri i BF95, men i och med inträdet av E10 som ska gälla både 95 och 98 sist jag läste om det, så ska detta beskattas.
Så.. då blev det skatter på miljöbränslet etanol? Skumt?
Tja beskattar man ett bränsle som ingår i något måste man beskatta det i sin egen form på samma sätt. Så E85 får jag anta har en del höjningar att vänta.
Re: E-85 på väg bort som drivmedel?
Postat: tor 04 okt 2012, 19:14
av umekille
Var nog så mackägaren menade att sjunkande försäljning
på små mackar och dyra kostnader handha E-85 gör att
många kommer plocka bort den ur sortimentet.
Sen att inte ha kortförsäljning via pump gör nog
mycket i saken.Många idag tankar bara på kort
för det är smidigt och går fort,inget köande i kassor.
Kommer priset på E-85 stiga så det inte är vinstbart
som drivmedel ekonomiskt så säger ju det sig självt.
Re: E-85 på väg bort som drivmedel?
Postat: tor 04 okt 2012, 19:33
av MattiasD
*pettson* skrev:En sak ska ju förändras och det är ju att idag är etanoldelen skattefri i BF95, men i och med inträdet av E10 som ska gälla både 95 och 98 sist jag läste om det, så ska detta beskattas.
Så.. då blev det skatter på miljöbränslet etanol? Skumt?
Tja beskattar man ett bränsle som ingår i något måste man beskatta det i sin egen form på samma sätt. Så E85 får jag anta har en del höjningar att vänta.
Det har varit fritt fram sedan ett år för mackkjedjorna att introducera E10. Men efter motorjournalisternas skrämselartiklar om motorskador (som det inte finns något bevis för) vågar förstås ingen kjedja att vara först ut. Ingen vill stå med E10 på macken och kunderna tankar BF95 hos konkurenten. Därför blir det från 2014 kvotplikt istället, eftersom det inte fungerat med skatterabatt. Mackkjedjorna måste helt enkelt sälja en viss mängd etanol låginblandad. Det betyder att E10 kommer senast 2014. Men EU förbjuder både kvotplikt och skatterabatt samtidigt. Därför kommer den låginblandade etanolen i E10 att beskattas. Slutsatsen är att motorjournalisteras skrämselpropaganda har nu resulterat i dyrare bensin (E10).
Jag har inte hört att biobränslena ska beskattas med energiskatt i närtid. Men på sikt är det förstås rimligt. Men det måste ändå vara lönsamt att köra på E85/biogas annars kommer regeringen aldrig att nå sina klimatmål. Fossilfritt 2030.
edit: kvotplikt borde gälla diesel också, som också blir dyare pga biodelen beskattas. Detta näms dock inte i debatten men det skulle vara märkligt om man använder två olika metoder, kvotplikt på bensin och skatterabatt på diesel.
Re: E-85 på väg bort som drivmedel?
Postat: tor 04 okt 2012, 23:53
av Guligan
E85 har nog sin plats på mackarna ett bra tag framöver. Som Crumpets nämner så har VAG en del i lådorna. Vad jag förstått så kommer nya etanolmodeller även från Volvo under närmaste åren.
Re: E-85 på väg bort som drivmedel?
Postat: fre 05 okt 2012, 00:32
av andy78
Sen har vi de där människorna som tankar e85 i sen bensinbil och kör.
Vill inte skapa en debatt om de är bra eller dåligt, bara bifoga att det också är en del av försäljningen.
Re: E-85 på väg bort som drivmedel?
Postat: fre 05 okt 2012, 07:54
av erikn
andy78 skrev:Sen har vi de där människorna som tankar e85 i sen bensinbil och kör.
Vill inte skapa en debatt om de är bra eller dåligt, bara bifoga att det också är en del av försäljningen.
Se signatur. Dessutom dotterns Polo som vi än så länge kör 50% E85 i utan att ha petat på den än. Kanske blir förändring nästa sommar.