Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#684580
Hör/läser ideligen om folk som lovordar STP rengörningstillsatser för insprutningen. Motorn skall gå jämnare och snålare. Dåliga spridare blir som nya m.m.

Själv har jag alltid varit skeptisk till tillsatser. Hade det varit nödvändigt hade väl raffinaderierna tillsatt dessa ämnen?

Kör själv 2.5T motorn, bör jag testa?
#684631
Jag körde med Injector Cleaner på min 945GL, det gjorde stor skillnad (körde en flaska om året ungefär).
Körde även i en sån i V70in. Tycker bilen blev och gå lite renare, dock ingen mirakelförbättring.

Jag tror inte att det orkar ta bort så mycket om spridarna är i väldigt dåligt skick dock.
Bensinförbrukningen har jag inte märkt blivit bättre dock.

Skillander jag märkt: 945an svarade något mer på gasen än innan, V70in fick lite mer jämn tomgång (den har alltid varit lite orolig på tomgång).

Det är ju inga stora summor, så tycker helt klart du kan testa.
#684635
Bara provat en gång. Bilen började rycka och som panikåtgärd hälldes en flaska stp i tanken. Kom hem men den började rycka igen är jag nästn var hemma. Bytet av bränslefiltret gav en mer långvarig effekt än tillsatsen.
av *pettson*
#684686
Svaret är nej-
Det fungerar inte till dom flesta bränslerelaterade fel. Och yes, rengöringsmedel är tillsatt i bensin. Vissa komponenter har dubbelfunktion.
Hursomhelst så kan man enkelt se om STP fungerar, tycker man att det är roligt kan man slå i en liter diesel i varje tank, det är ungefär samma produkt.
Vi har provat STP att tvätta spridarna i samt i ultraljudstvätt under aktiverade spridare och det är meningslöst. Det löser inte upp något.
Det finns bättre medel som kostar betydligt mindre per liter. Och dom slås INTE i bensinen.
Men så är det inte konsumentprodukter heller.
#684731
Nu förhåller det sig så att STP saluför mer än en produkt, allt från förebyggande trimprodukter till kraftfulla system cleanerprodukter.
Det vore verkligen ironiskt om STP dieselprodukter i själva verket bestod utav ..... diesel :lol:
#684747
STP Complete system cleaner innehåller detta. (Om det duger till annat än att tvätta oljiga
bildelar i är upp till var och en...)

Destillat (petroleum), vätebahandlade lätta 30-60%

Destillat (petroleum), sweetened medeltunga upp till 25%

Poly[oxy(1,2-propandiyl)],.alfa-(3-
aminopropyl)-gamma-hydroxi-,C12-
15alkyletrar upp till 25%

Solventnafta (petroleum), tung
aromatisk 1-5%

Poly[oxy(metyl-1,2-etandiyl)alfapropyl-
omega-hydroxi-C12-15 alkyl
etrar 1-5%

Naftalen CAS 1%
#684755
Så här skriver min favoritförfattare Bosse Bildoktorn,

" Tillsatser som smörjer eller renar insprutarna kan behövas om motorn börjar gå ojämnt. Detta gäller främst bilar som stått still över vintern, har gått långt eller blivit gamla. Dagens miljöklassade bensin är nämligen lite “torrare” än den var förr, varför en del insprutningsmotorer kan behöva en tillsats av “smörjmedel”. Ett annat exempel är bilar som bara körs korta sträckor vars feta bränsle/luftblandning bildar koks och kan behöva en extra dos rengöringsmedel i bensinen. Dessa tillsatser ska dock inte blandas ihop med alla de verkningslösa dundermedel som påstås förlänga motorns livslängd, höja effekten och sänka bensinförbrukningen."

Case Closed :D
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsä[…]

Vadå nyare? Ersättningsmodell eller m[…]

"Bara" bytt batteri 4 gånger... O[…]

Stigande tomgång.

Vilken motor? Årsmodell? Felkoder? Lysande m[…]