Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#684941
Kan väl erkänna att jag tillhör den kategori som slår i en flaska K-sprit av "gammal vana" på
vintern. Så blev jag lärd av min far en gång i tiden på -80 talet, och så har det fortsatt.

Vet inte om det stämmer, men då jag alltid kör på 98oktan, och enligt "hörsägen" inehåller inte
den etanol? Då vågar jag inte chansa utan K-sprit! Vet dock inte om denna "hörsägen"
verkligen är sanningsenlig?

Sedan vad Bosse Bildoktor säger tar även jag med en nypa salt!
Vet att min far (som varit Volvomekaniker i 49år) många gånger virrat på huvudet åt BB's
uttalanden och råd. Men iofs har även jag virrat på huvudet många gånger åt min fars råd
med! :P

Det är väl så, att det som var sanning en gång i tiden, kanske får modifieras lite för att passa
nutiden...
#685010
White: Jag kollade tre bränslebolag på 98 oktan och etanol. Statoil sa i sitt produktdatablad att 98 oktan inte inehåller någon etanol. Men både OK-Q8 och Shell sa i sina produktdatablad att 98 oktan kan innehålla etanol. Dom kanske inte rensar rörledningar och cisterner i tillverkningen. Bensin som bensin, "häll i den cistern där det är ledigt för tillfället".
Detta var bara tre exempel. Det finns ju fler och Shell ägs ju numera av St1. Så vill man vara säker så får man söka på dom bolag som man väljer, eventuellt väljer bort, att tanka på. Jag gissar att alla bolag är skyldiga att meddela produktdatablad till den som vill veta. Som tur är finns dom på nätet.
Själv har jag inget emot etanol och kör enbart på E85.
Senast redigerad av 3 Rådlös, redigerad totalt 0 gång.
#685013
Sist jag kollade så innehöll inga svenska bolags 98 oktan mer än spår av etanol så jag brukade slå i ett par liter E85 på hösten. Betydligt billigare än K-sprit...

/Thomas
#685027
Nu pratar vi om renande tillsatser och deras eventuella verkan, (jag tror nog mer på Pettson i debatten) men behovet av blyersättning, för dom som använder det, är i alla fall överdrivet. Läs här: http://www.detomaso.nu/pdf/blyers.pdf
Blyersättning är ju inte till för att rena eller tvätta. Om man läser länken så ser man att flera av dom här tillsatsmedlen är just alkoholer! Etanol och metanol. Så dom 5 eller kommande 10% (?) etanol är nog inte fel i bensinen. Det är nog bara välgörande av flera orsaker.
#685166
White skrev:Kan väl erkänna att jag tillhör den kategori som slår i en flaska K-sprit av "gammal vana" på
vintern.
Prova hellre STP Injection Trim.
Smörjer bränslesystemet och förhindrar frysning.
#685494
StefanN skrev:Man ska ju inte bortse från placeboeffekten, det kan ju vara värt pengarna.
Absolut. En bil är ju förhållandevis lättlurad :lol:
Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]

Löjliga priser XC70

Hela branschen har blivit löjlig. Går j[…]

Turn casual moments into unforgettable dates &ndas[…]

@fjohan82 , Har samma märke, en 5-25 och e[…]