Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av alle_nilsson
Vad är bäst för bilen? Garage eller inte?

Vinter: Parkeras i garage med smuts och salt. (tvätt 1 gång/ 2 veckor)
Vinter: Parkeras ute med smuts och salt. (tvätt 1 gång/ 2 veckor)

Hörde att bilen mår bättre av att stå ute i minusgrader än då man låter
den tina i ett garage och låter saltet smälta...Givetvis vore idealet att man tvättar den inför varje parkering - då förstår jag att garage är toppen - men annars?

Ska ev få ett garage till V40: till vintern...men kanske är det inte värt 2-300/månaden då det egentligen sliter mer på bilen?

Åsikter?
av Boden
Nackdelarna med garage vintertid är just att saltet och snön tinar och käkar på bilen samt att du får kondens i tanken. Men samtidigt får bilen stå i fred.
På sommaren är garage att föredra eftersom solen inte kommer åt lacken lika mycket.
Men om man bor långt uppe i norr där de inte saltar så mycket då är det fint med garage :D
av Perra N
På vintern är det väl rekommenderat med kallgarage (under 10 grader), för att undvika så mycket kondensbildning som möjligt. Men som föregående skrev, är det nog mer fördelar än nackdelar med garage.
av Steff 99
Förstår inte riktigt varför man skall ha garage om man inte använder det :roll:
Varm bil på vintern, sval på sommaren.
Sedan så kanske den kan rosta, men jag har inga problem med detta eftersom jag aldrig har en bil så länge att den hinner få rost. :wink:
Sedan är det nog inte mer skadligt än att den står ute när det är fuktigt och 4-5 grader varmt.
Frågan är också, vilket är lättast att reparera, en bil med lite rost eller en kropp med ledbesvär för att man satt sig i en kall bil. :lol:
Användarvisningsbild
av falcon
Till vilken temp är salt "aktivt" -10 grader eller, innebär att saltet gör mer illa åt bilen ute än inne, kör jag in en snöblöt bil efterjobbet så är den torr på morgonen efter (och skön i)
och saltet som finns på bilen torde vara torrt oxå?
Saltet får väl bara bilen attt rosta när det är blött inte när det är torrt,eller är jag ute och yrar?
av haxpet
Har man en bil stående ute och det snöar lite, sen så smälter det lite och sen så snöar det lite igen osv..

Då är det ju lätt att smältvatten rinner ner i springor och sen fryser och så håller det på, sånt kan lätt skada bilen.

Jag vet att på S60 så rinner vattnet av bakrutan men det blir lätt kvar i mellan bakruta och bagagelucka där det fryser, sen när man öppnar så får man vara rädd för att man kanske spräcker bakrutan.

På V70 så samlas det en hel del snö på bakkofångare och när det fryser till is så är det skitsvårt att få upp baklukan. Man måste först hacka bort skiten, och det utan att förstöra något.

Men får bilen stå inne i ett par plusgrader så har man inte dom här problemen.
av S.t.r.a.n.D
haxpet skrev:
Men får bilen stå inne i ett par plusgrader så har man inte dom här problemen.
Eller så flyttar du hit så är det problemet också löst. För här har vi aldrig skitväder på vintern (plusgrader). Min bil står alltid ute och har aldrig haft några som helst problem. Snön som ligger på bilen blåser av när man börjar köra:P
Användarvisningsbild
av C.W.
Carport måste väl vara optimal. Skyddar för sol på sommar, förblir sval i skuggan.
På vintern så är bilen fri från snö men håller ändå någalunda bra temp (faktiskt är det 'varmare' i carporten på vintern än utanför).
Inga direkta nackdelar som jag ser det.
:)
Användarvisningsbild
av G-kraft
C.W. skrev:Carport måste väl vara optimal. Skyddar för sol på sommar, förblir sval i skuggan.
På vintern så är bilen fri från snö men håller ändå någalunda bra temp (faktiskt är det 'varmare' i carporten på vintern än utanför).
Inga direkta nackdelar som jag ser det.
:)
Precis vad jag tänkte nämna innan jag såg ditt inlägg....vi har carport och det är suveränt....mycket bra men man kan inte förvara lika mycket saker som man kan i garage...
Släpper vatten

Känn om det är blött under mattor[…]

Byte inre styrled

Jag får ge mig på att värma och b[…]

Original kittet runt gångjärnen har spr[…]

Ja det är en bra tankeställare att kolla[…]