Sida 1 av 3

Mail till Vi Bilägare angående 4:e tank bensin

Postat: ons 12 sep 2012, 17:52
av MattiasD
Hej,

I Vi Bilägare nr 12 sid 28 går det att läsa om Volvo V70 2.0F som långtestbil. Där skriver ni att bilen tankas var 4:e tank bensin - för att hålla spridarna rena. Enligt uppmaning från Volvo. Vidare på sid 44 går det att läsa om Leif och hans Volvo. Där skriver ni att ventilerna kan kärva om man uteslutande tankar etanol. Det låter som ett fel i standarden för E85. Längre in i artikeln verkar det helt plötsligt vara en enskild tank E85 som vållat problemet. Inte längre ett generellt problem med all E85, som först antyds. Felbilden har nu också ändrats till att spridarna sätts igen. Alltså inte längre att ventilerna kärvar som det först påstods. St1 anklagas av Volvo för att levererat felaktigt bränsle helt utan något bevis i form av bränsleprov.

Ert sätt att beskriva problemet skapar en rad frågetecken som vore önskvärda om ni kunde gräva i.

Har Volvo utförs en undersökning/studie som ligger i grund för uppmaningen?

Vad är det för kemiska egenskaper i E85 som skapar problemet? Varför parreras dessa med bensin? Etanol har ju en mer rengörande effekt än bensin.

Volvo har tagit fram en bil som ska tankas med ett bränsle som följer standarden för E85. Ändå verkar alltså Volvos bil inte klara av att enbart tankas med detta bränsle. Är det fel i standarden? Eller är det ett konstruktionsfel i Volvos motorer?

Om standarden behöver justeras vad gör Volvo för att påverka standarden?

Om konstruktionsfel, vad gör Volvo åt detta?

Vad är det för tidsplan på åtgärderna?

Varför tankar ni eran V70 med bensin utan att ifrågasätta Volvos uppmaning?

Målet måste vara att rekommendationen på var 4:e tank bensin ska bort. Vi ska inte behöva accepterar uppmaningar att tanka bensin när bilen påstås vara utvecklad för E85. En standard som biltillverkarna, där bland Volvo, själva varit med att ta fram.

Mvh Mattias

Re: Mail till Vi Bilägare angående 4:e tank bensin

Postat: ons 12 sep 2012, 20:00
av Mwi
Intressant fråga, om biltillverkaren certifierar sin bil för ett miljöbränsle och med hjälp av det får bilen miljöklassad. Om då den auktoriserade verkstaden uppmannar till att använda bensin för att bilen skall fungera, har verkstaden fel eller är det mygel vid certifieringen? Helt klart är det väl tveksamt om bilen ska få behålla sin miljöklassning om inte tillverkaren tar ansvar och rättar till felet, antingen den felaktiga informationen från verkstaden eller felet på produkten.

Re: Mail till Vi Bilägare angående 4:e tank bensin

Postat: ons 12 sep 2012, 20:23
av MattiasD
Ja, ska man hårdra saken borde bilen inte vara miljöklassad om bilen inte fungerar med 100% miljöbränsle. Jag blev också uppmanad att tanka var 4:e tank bensin precis som Vi Bilägare. Jag har borrat i saken och de svar jag fått är att verkstäderna troligen har gammal info från 2010 då problemet med sulfater uppdagades. Det är ju så att problem med biobränslen blir krigsrubriker i media, och Volvo agererade snabbt, men när problemet är utagerat verkar infon om faran över inte spidas lika snabbt. Så vi kan lugnt tanka enbart E85.

Re: Mail till Vi Bilägare angående 4:e tank bensin

Postat: ons 12 sep 2012, 21:14
av sthlm
Men har inte "F" motorerna haft tillräckligt med problem nu för att man skall kunna återkalla miljöklassningen?
Känns som om man både läser och hör om dessa stup i kvarten om alla möjliga fel.
Iofs så kanske detta beror på att vi har många som rullar i vårat avlånga land.
Har det ens hänt att man dragit tillbaka en miljöklssning på en bil?
Med uppmaningen att tanka var fjärde tank bensin så borde detta vara skäl till återköp av bilen från volvo om man så önskar.

Re: Mail till Vi Bilägare angående 4:e tank bensin

Postat: ons 12 sep 2012, 21:39
av MattiasD
Jag tycker det snarare är tvärtom, flexifuelbilarna har lite problem. Det är bara att söka på t ex detta forum. Men Volvos verstäder verkar inte ha uppdaterad info och motorjournalister är duktiga på att hålla utagerade problem och myter i liv. Mailet till Vi Bilägare är en uppmaning att dom ska sluta att hålla rykten i liv och istället gräva fram bakgrundsinformation. Hade de gjort det, hade det troligen aldrig skrivit som de gjort i senaste nummret.

Re: Mail till Vi Bilägare angående 4:e tank bensin

Postat: ons 12 sep 2012, 21:47
av Droopy
Vi har 2 st 2,0F och en 2,5FT på jobbet som gått runt 15-17,000mil på enbart etanol och vad jag vet har de aldrig haft några problem med spridarna.

Nu är detta bara tre i mängden men iaf.


En kollega kör en äldre Ford etanolare och den har cohså rullat på etanol i snart 9000mil, utan problem.

Re: Mail till Vi Bilägare angående 4:e tank bensin

Postat: ons 12 sep 2012, 22:20
av Nexus
lite OT med föräldrarnas grannes focus fungerar inte enbart köra på ren etanol. startar ej vintertid och bensinpump mm fick de byta

Re: Mail till Vi Bilägare angående 4:e tank bensin

Postat: tor 13 sep 2012, 19:21
av *pettson*
Nexus skrev:lite OT med föräldrarnas grannes focus fungerar inte enbart köra på ren etanol. startar ej vintertid och bensinpump mm fick de byta
Grannens kördes en enda tank med e85, den fungerade inte tillfredställande eftersom den ryckte och spottade som den önskade. Ford har i omgångar haft den utan framgång. Samma där då med starterna vintertid osv.
Har alltså bara körts på bensin nu som *miljöbil* eftersom den inte har dom problemen och inte sörplade den mängden bränsle ihop med problemen.
Nu är det dags för grannen att byta bil då skatten ska betalas. Han köper en focus igen som är så miljöklassad det går och ... tankar den med bensin.

Re: Mail till Vi Bilägare angående 4:e tank bensin

Postat: tor 13 sep 2012, 19:34
av Droopy
Det låter ju inte så troligt att det tillverkas etanolbilar som inet kan köras på etanol men så kanske är fallet, känner ett flertal bekanta som kör etanolare året runt i alla väder här. De på jobbet tuffar ochså på året runt i hela landet utan bekymmer, från +30 till minus 30 grader, de startar i alla väder.

Re: Mail till Vi Bilägare angående 4:e tank bensin

Postat: tor 13 sep 2012, 19:54
av MattiasD
Självklart ska det gå att köra enbart på etanol, vilket det normalt också gör. Ford ska naturligtvis lösa problemen om bilarna inte fungerar med etanol. Antingen genom att återkalla en dålig kostruktion och byta spridare eller påverka standarden för E85. Det är fantastiskt svagt av Ford och märkligt att ägaren accepterar att köra bilen på dyr bensin.