Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av filip2
#682721
Det är mycket möjligt att det slarvats med smörjning då det inte går att trycka i fett i den ena nippeln, går ju heller inte att byta skit nippeln då jag antar att dom är ipressade, för det stod på autoexperten att dom var koniska när jag kollade där :x
av *pettson*
#682761
Pressade nipplar tar man en bra tång och vrider loss bara. Går den sönder tar man en borr så att man bara borrar ur själva nippeln, inte mera. Är den gängad gängar man ur den. Nipplar är aldrig en form av raketforskning när det gäller utbyten.
Hur man än ser det så BYTER man nipplar som inte fungerar. En timmas svett med en nippel sparar 10 timmars svett med ihopkärvade saker. :-)-)
Användarvisningsbild
av filip2
#682776
sant ja
Får ta i med lite mera viljestyrka imorn då :)
Användarvisningsbild
av CP2
#758088
*pettson* skrev:En momentnyckel löser dom flesta bromsproblem på ett släp. Ett trick jag fick lära mej av en gammal farbror som levt på att just jobba med släpvagnsbromsar.
Som alltid så släpper man på vajrarna om dom är spända. Justerar ut backarna tills det låser hårt. Lossar tills det går att vrida runt med ett lagom moment.

Vad är lagom moment då?
Ha hjulet på, justera ut backarna tills du kan förnimma att dom ligger på lite lite. Ta en momentnyckel, ställ in momentet så att det löser ut när det går tyngre än du ställt in på det hjulet. Ställ in nästa hjul genom att använda momentnyckeln. Fungerar lika bra för alla som strular med sin handbroms på bilen.
Efter detta justeras vajrarna in, är dom nya eftersträvar man att ha exakt lika mycket åtdraget genom att mäta på vajrarna. Annars skippar man den delen.
Vajrarna spänns tills hjulet börjar kärva, återigen momentnyckeln som mått.
Till sist ställs stången in så att den är så spänd den kan bli utan att påverka hjulen. Momentnyckeln är måttet igen.

Nu är bromsarna inställda korrekt. Det låter bökigare än det är.
Svårare är det oftast att ställa in detsamma på två axlar, med tanke på att dom ska ta i symmetri. Men med momentnyckelmetoden så är det faktiskt väldigt enkelt.

Jag gjorde vajerbyte på min boogievagn på precis samma sätt i våras och har så jämna bromsar det är möjligt ( 4x 0,8 ). Har också nåt som inte bromsprovaren visar.
Nämligen att fram och bakaxel tar exakt samtidigt.

Försöker piska lite liv i en död häst; momentnyckel anbringas på en HJULBULT va?
Användarvisningsbild
av filip2
#758095
Momentnyckel kan du ju använda till vad du vill, det är ju bara ett spärrskaft som säger ifrån vid ett visst vridmoment.
Användarvisningsbild
av Variosboy
#758256
Han syftar nog på hur den ska användas i fallet som Pettson beskriver ovan, inte generellt.
Om så är fallet, så är svaret ja, den sätter du på en hjulbult.
Användarvisningsbild
av filip2
#758290
Ja, nu fatta jag, jag tänkte på vårat
släp då det sitter en bult på baksidan som man
justerar backarna på.
Senast redigerad av 1 filip2, redigerad totalt 0 gånger.
av Tommyentersten
#1248997
Livar upp en gammal feåd.

Måste båda hjulen hängs fritt eller kan man hitta en sida intaget och justera? Hur pallar jag annars upp en husvagn och får både hjulen frihängande? HELT NY på det här med husvagnar men köpt mig en Cabby 550 - 91

Har bytt dämparen då den var dålig gick ihop väldigt mycket lättare än den nya och desutom ca3cm kortare än den nya och ja båda var till rätt till systemet. Har inte testat efter bytet men vagnen nöp bromsarna direkt eller väldigt snabbt när man försökte backa med vagnen och gjorde det väldigt svårt få den på rätt när man skulle backa in den på gården.

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]