Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1249315
Tommyentersten skrev: Måste båda hjulen hängs fritt eller kan man hitta en sida intaget och justera? Hur pallar jag annars upp en husvagn och får både hjulen frihängande?
Det är inte hopkopplat så det går utmärk. Men, det är under förutsättning att du justerar ute i hjulen. Om du ska justera på vajrar och stag bör du nog ha båda hjulen hängande fritt
Jag hissar en sida i taget och bockar den. Nu vet jag inte hur en husvagn ser ut idag, men det borde gå att hissa med en domkraft vid stödbenen och sedan bocka under axeln.
Jag har en boggitrailer till båten och det är ju ganska mycket underhåll av bromsar för dom doppas i saltvatten flera gånger om året. Men och andra sidan är ju underhållet ganska lätt när båten ligger i vattnet och trailern är på land.... :-D
av MickeM
#1249323
"Bromsreserv" är avståndet som är kvar till max upptryckt när fullgod bromsverkan uppnåtts.
Dvs är den nära helt ihop är det "bromsreserv för kort"

Lyfta ute vid stödbenen på en husvagn ska man inte göra. Det är inte chassit designat för. Ibland sitter inte stödbenen ens i chassiet utan bara under golvet. (Fram oftast)
Stödbenen ska bara stabilisera. Lyfter man aldeles på tok för hårt i dom kan man knäcka hela bodelen. Speciellt på en längre vagn.
Man får lyfta i chassieramen invid hjulaxeln/larna nånstans. Det är där det bär upp under färd.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1249368
MickeM skrev:Stödbenen ska bara stabilisera. Lyfter man aldeles på tok för hårt i dom kan man knäcka hela bodelen. Speciellt på en längre vagn.
Man får lyfta i chassieramen invid hjulaxeln/larna nånstans. Det är där det bär upp under färd.
Bra att veta detta, jag var lite osäker hur det ser ut idag. Förr var det ett riktigt chassi under husvagnar också om än inte lika starkt som på båttrailern.
Det går alldeles utmärkt att justera bromsreserven med att korta in staget från kopplingen. Men, man får vara försiktig med det också får om man bara justerar där blir bromsverkan sämre och sämre efterhand. Och då få man tänka på att justera tillbaka där innan man justerar vid hjulen. Det har att göra med att hävarmen i excentern blir sämre ju längre man justerar på vajrar och stag.
av MickeM
#1249390
Riktigt!
Kortfattat:
Man släpper stången först, justerar vid hjulen, och spänner stången SIST.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1258768
Har nu dom senaste dagarna haft isär bromsarna och bytt vajrar på en 30 år gammal Solifer husvagn. Vajrarna var av vid sammankoppling mot staget frammåt. Var beredd på skrot i trummorna, men det var som nytt..... dom trummorna har nog alldrig varit av innan. Det är en Peitz axel och bromsar, verkar vara en väldigt bra konstruktion med backspärren dessutom... :-D
Enkelt att justera (mutter på baksidan skölden) och det blev bra vid första försöket, och backspärren funkade som den skulle också vi första försöket. :-)

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]