- ons 19 sep 2012, 20:20
#682703
Konstigt? Dom brukar inte fastna? Eller kan det vara så att ingen använt fettnipplarna?
Moderator: Moderatorer
*pettson* skrev:En momentnyckel löser dom flesta bromsproblem på ett släp. Ett trick jag fick lära mej av en gammal farbror som levt på att just jobba med släpvagnsbromsar.
Som alltid så släpper man på vajrarna om dom är spända. Justerar ut backarna tills det låser hårt. Lossar tills det går att vrida runt med ett lagom moment.
Vad är lagom moment då?
Ha hjulet på, justera ut backarna tills du kan förnimma att dom ligger på lite lite. Ta en momentnyckel, ställ in momentet så att det löser ut när det går tyngre än du ställt in på det hjulet. Ställ in nästa hjul genom att använda momentnyckeln. Fungerar lika bra för alla som strular med sin handbroms på bilen.
Efter detta justeras vajrarna in, är dom nya eftersträvar man att ha exakt lika mycket åtdraget genom att mäta på vajrarna. Annars skippar man den delen.
Vajrarna spänns tills hjulet börjar kärva, återigen momentnyckeln som mått.
Till sist ställs stången in så att den är så spänd den kan bli utan att påverka hjulen. Momentnyckeln är måttet igen.
Nu är bromsarna inställda korrekt. Det låter bökigare än det är.
Svårare är det oftast att ställa in detsamma på två axlar, med tanke på att dom ska ta i symmetri. Men med momentnyckelmetoden så är det faktiskt väldigt enkelt.
Jag gjorde vajerbyte på min boogievagn på precis samma sätt i våras och har så jämna bromsar det är möjligt ( 4x 0,8 ). Har också nåt som inte bromsprovaren visar.
Nämligen att fram och bakaxel tar exakt samtidigt.
Låter inget kul tur att det löste sig! […]