Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1230752
Oljor och vätskor av hög kvalitet gör att motorn bibehåller sin prestanda och tillförlitlighet samt medverkar till god bränsleekonomi.
Följ nedanstående rekommendationer.
*1 Se rekommenderade viskositetstal på nästa sida.
*2 Motoroljor med beteckningen Energy Conserving Oil bidrar till god bränsleekonomi genom att de minimerar friktionen i motorn. Det är inget som man direkt märker.
Men på lång sikt bidrar sådana oljor till att hålla nere bränslekostnaderna.
Smörjmedel eller vätska Volym Klassning

API Service SJ, SL eller bättre
ILSAC GF-3 eller bättre

1. Vi rekommenderar SAE 5W-20,5W-30 (API SJ, SL / ILSAC GF-3 eller högre).
#1258992
Bra artikel! Om man får tro senaste numret av AMS så finns dock i princip inte någon "helsyntetisk" olja längre, då oljebolagen numera använder sig av s.k. hydrocracking, en metod för att "förbättra" mineralolja, istället för att framställa oljan på syntetisk väg. Men ingen bråkar så länge som oljorna uppfyller alla bilfabrukanters klassningar.
#1320764
vågar man lita på oljesökningarna som finns på sidor man köper olja så man verklgen får rätt?

jag kör ford diesel numera, fick upp jag ska ha castrol magnatec A5 , varför inte c3 , c4 olja?
eller sotar den mindre åndå?
#1320821
volvov702002 skrev: sön 09 jun 2019, 15:07 vågar man lita på oljesökningarna som finns på sidor man köper olja så man verklgen får rätt?

jag kör ford diesel numera, fick upp jag ska ha castrol magnatec A5 , varför inte c3 , c4 olja?
eller sotar den mindre åndå?
Det borde stå in instruktionsboken vilken olja Ford rekommenderar, kolla där och jämför på de olika oljesidorna.
#1325052
Hej,

Tänker byta växellådsolja i min V50 1.8F MY08 manuell..
I instruktionsboken står det att oljan ska vara "BOT350 M1"..
Finns det någon API eller ACEA som motsvarar den beteckningen?
Har googlat men inte hittat något vettigt, mer än Castrol oljeväljare för mitt regnummer.. Men vet inte om jag vågar lita på den eftersom de inte skriver ut om deras rekommendation motsvarar instruktionsbokens oljetyp "BOT350 M1".
#1339493
Okalettos: Nu frågar du om växellådsolja och den vet jag just här inte så mycket, har inte boken på armlängds avstånd. Men du har en FFV och där kan jag berätta lite som jag har upplevt. Och ni andra kan ju ta till er detta också.
Jag har också en FFV (etanolbil) och kollade på olika oljerekommendationer till den. Jag sökte på ett bolag som jag just nu har glömt, men sökorden var motorolja till E85-motor. Jag tror jag skrev något sådant(?) Vad fick jag för svar? Inget! Eftersom bilen är en FFV (E85-bil) som kan gå på enbart bensin eller enbart E85, eller någon valfri blandning däremellan så är det motorolja till en bensinmotor som gäller. Tabellerna har alltså ingen speciell E85-motorolja. Och motortillverkaren har inga sådana krav heller.
Sedan kan det ju naturligtvis vara så att man kräver en speciellt högkvalitativ motorolja som passar båda bränslena. Men den sorten kanske råkar vara ett standardkrav på en mängd andra motorfabrikat som råkar vara rena bensinbilar.
Alltså: Det finns ingen speciell E85-motorolja.
#1358756
Rådlös skrev:Alltså: Det finns ingen speciell E85-motorolja.
Skulle förmoda att en motor som körs på enbart E85 inte kräver lika hög kvalitet på motoroljan som en bensinmotorer (lägre förbränningstemperatur) om båda körs på ett normalt sätt. Kör man däremot mycket korta sträckor (sällan mer än typ 2 mil) så är nog tätare oljebyte att rekommendera om den körs enbart på E85. Motorn blir varmare när du kör på bensin, då ventileras (förbränns) bensin/etanol/vatten som samlas i vevhuset bättre.
#1425334
Tror det finns fler saker som spelar in. Exempelvis lagertoleranser som har blivit mycket finare under 2000-talet. Då behövs tunnare olja men bra smörjkapacitet på tunn lagerfilm.

Ur detta perspektiv är skillnaden inte så stor på E85 och bensin så länge det är samma motor.
Oljans förmåga att "tvätta" motorn och flytta skräp till filtret.

Vad man menar med "kvalitet" när det kommer till oljor är ju väldigt olika.

När jag gick utbildning så betydde kvalitet FÖRVÄNTAD livslängd.
Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?