Sida 1 av 7
Europadiesel+ på 46 JET-stationer mellan den 22/5 och 31/8!
Postat: fre 13 jul 2012, 16:49
av Knight8806
Under den 22 maj och 31 augusti i år kommer Jet att ersätta den sedvanliga MK1 (miljöklass 1) dieseln mot Europadiesel+ på 46 JET-stationer i Stockholmsområdet och Skåne. Jag har fått reda på detta nu och är lite smått bekymrad om detta kan påverka bilen negativt. Man har ju hört allt om Preems-diesel och inblandningar av RME osv. Är det någon som vet om Europadiesel+ är OK?
Står inte så mycket på JET:s hemsida, bara att man ersätter MK1 p.g.a. ökad efterfrågan nu under sommaren och att produktionskapaciteten är begränsad. Detta låter som att man väljer en billig och snabbtillverkad diesel för att möta efterfrågan.
De skriver också detta: "Europadiesel+ är mer effektiv än vanlig diesel, kunderna kommer längre på varje tank och sänker sina bränslekostnader. Den innehåller 7% bioinblandning och ger bättre effekt vilket minskar användningen av fossila bränslen."
Länk:
http://www.jet.se/about/ProductDetails.aspx?p=Diesel
Tacksam för hjälp!
(Jag kör en S40 2.0D MY07.)
Re: Europadiesel+ på 46 JET-stationer mellan den 22/5 och 31/8!
Postat: fre 13 jul 2012, 17:36
av crumpets
Vad skulle vara fel med preems diesel? Talloljedieseln växer inget levande i, det är samma låginblandning av RME (det bakterier kan växa i) i i princip all diesel.
Bilarna är gjorda för detta så det är bara att tanka och låta plånboken vara glad. Även om europadieseln är lite sämre för hälsan.
Re: Europadiesel+ på 46 JET-stationer mellan den 22/5 och 31/8!
Postat: fre 13 jul 2012, 23:17
av mattish
Europadieseln är ju det bilen är framtagen på och garanterat testat på. Därför låga förbrukningssiffrorna är lättare att uppnå med bättre diesel i tanken. Bilen kan även bli piggare..
Re: Europadiesel+ på 46 JET-stationer mellan den 22/5 och 31/8!
Postat: lör 14 jul 2012, 00:01
av Knight8806
crumpets - Det kanske inte finns något fel/problem med Preems diesel. Jag läste någonstans att insprutarna hade kladdat ihop p.g.a. för hög inblandning av biobränsle. Det är liksom därför jag frågar, men nu vet jag så tack för det.
mattish - Tack för den förklaringen.
Re: Europadiesel+ på 46 JET-stationer mellan den 22/5 och 31/8!
Postat: lör 14 jul 2012, 08:16
av crumpets
Biobränslet blir betydligt mer tjockflytande vid hård kyla, så bor du långt upp norr stämmer det faktiskt. Preem sänker dock inblandningen i vintertid för att motverka det så om du inte har någon extrem kyla är det inget att oroa sig över.
Re: Europadiesel+ på 46 JET-stationer mellan den 22/5 och 31/8!
Postat: lör 14 jul 2012, 11:03
av mobe
crumpets skrev:Biobränslet blir betydligt mer tjockflytande vid hård kyla, så bor du långt upp norr stämmer det faktiskt. Preem sänker dock inblandningen i vintertid för att motverka det så om du inte har någon extrem kyla är det inget att oroa sig över.
De sänker endast inblandningen av tallolja från 23% till 10% vintertid men 7% RME kvarstår
Har för att jag läst någonstans att Volvo godkänner endast 5% RME, jag kan mycket väl ha fått det om bakfoten eller att Volvo ändrat sig.
Den dagen något bolag erbjuder 100% ren diesel kommer jag tanka där från dag ett oavsett om det kostar 2kr mer per liter.
Re: Europadiesel+ på 46 JET-stationer mellan den 22/5 och 31/8!
Postat: lör 14 jul 2012, 11:10
av MattiasD
Det här är ju Statoils påhitt. När andra bolag går mot mer förnyelsebart i sin diesel lobbar Statoil hårt för den smutsigare europadieseln. Men någon fara för motorn kan det knappast vara att tanka europadiesel (fuldiesel). Men däremot ökar de hälsofarliga utsläppen så av den anledningen hoppas jag alla dieselbilsägare bojkottar Jet och Statoil. Tanka på OKQ8 eller Preem som har hög inblanding av förnyelsebart. Och nej, motorn havererar inte bara för att man vänder ryggen mot det fossila.
Re: Europadiesel+ på 46 JET-stationer mellan den 22/5 och 31/8!
Postat: lör 14 jul 2012, 11:13
av MattiasD
mobe skrev:
Den dagen något bolag erbjuder 100% ren diesel kommer jag tanka där från dag ett oavsett om det kostar 2kr mer per liter.
Fossilt och så hälsofarligt som möjligt - kosta vad det kosta vill. Eller? Hur som helst, den dagen kommer aldrig att komma eftersom oljan sinar. Du får räkna med mer förnyelsebart i tanken. Hårda bud framöver...
Re: Europadiesel+ på 46 JET-stationer mellan den 22/5 och 31/8!
Postat: lör 14 jul 2012, 15:09
av mattish
Ju mer förnyelsebart desto bättre, men det är fortfarande att europadieseln sänker förbrukningen vilket även sänker utsläppen.
Re: Europadiesel+ på 46 JET-stationer mellan den 22/5 och 31/8!
Postat: lör 14 jul 2012, 17:13
av mobe
Det får komma hur mycket förnyelsebart som helst men då ska det vara en motor som är gjort för det bränslet. Men att en dieselbil kan klassas som miljöbil är för mig en gåta oavsett MK1 eller europadiesel+.
Sen att europadieseln skulle vara smutsigare går det mycket delade meningar om. Eftersom tester som gjort i stortsett enbart är med Euro3 klassade motorer vilka inte har den rening som dagens Euro5 har. Vilket kan förstås till viss del eftersom de tunga fordorna i sverige står för ca 4/5 av all diesel och majoritet av dem är Euro3(2006).