Sida 1 av 3
Hjälp! Köpa 940, 850 eller v70?
Postat: mån 02 jul 2012, 11:31
av perragurra
Hej!
Då jag är total nybörjare på bilar och precis tagit körkort skulle jag behöva lite råd och tips ang. mitt bilköp. Jag har bestämt mig för att jag antingen vill ha en 940, en 850 eller en v70.
Mina grundkrav är dessa:
- Bilen ska gå att mecka själv med i rätt hög utsträckning iom att jag vill lära mig detta
- Den måste kosta under 35000.
- Kombi
- Ingen total rishög, kommer köra en del sträckor på 30 mil så den måste vara någorlunda pålitlig.
Kollegan menar på att jag borde välja 940 iom att de går lättare att mecka med eftersom det är för mycket elektronik i 850 och v70. En släkting menar däremot att det visst går att mecka en del själv med V70 och att jag borde välja en sådan iom att de allra flesta bilarna av de andra modellerna är totala rishögar som kommer gå sönder när som helst. Vad säger ni på forumet?
Re: Hjälp! Köpa 940, 850 eller v70?
Postat: mån 02 jul 2012, 11:50
av White
Nu är jag nog lite partisk eftersom jag verkligen gillar 7/940, men du kan få en mycket fin och välhållen 945 som defenitivt INTE är
skrot för 35 000kr! Dessutom är dom lättmekade och robusta!
Det är dock några saker du bör kolla!
# Rost vid länkarmsstagens nitade konsoller i rambalkarna.
# Rost vid främre domkaftfästets innre främre hörn mot golvet.
# Rost i reservhjuslbaljans främre gavel.
# Rost i batteri och luftfilterburkens hyllor.
# Vått vid kardantunnel förarsida vid gaspedal. (Läckage från värmeventil/paket.)
# Vått på golvet över lag. (Läckage från taklucka eller rosthål hål i golv)
# Olja i kylarvätska eller vise versa. (Toppackning/ärg i toppen)
# Läckage vid packboxar. (Tät vevhusventilation)
# Radialglapp i impeller på turbomodeller. (Lite axialglapp är ok, men stort radialglapp är inte bra. Lossa insugsslangen och känn!)
Lite hjälp på vägen i alla fall! :)
Re: Hjälp! Köpa 940, 850 eller v70?
Postat: mån 02 jul 2012, 12:09
av perragurra
Tack för bra tips på vad jag bör kolla vid köp av 945 White! De två 945 jag provkört har varit sköna att köra så rent körmässigt och utseendemässigt gillar jag 945. Det är precis sådana här saker jag behöver veta iom att jag har noll koll inför detta bilköp.
Någon som är mer för 850 eller V70?
Re: Hjälp! Köpa 940, 850 eller v70?
Postat: mån 02 jul 2012, 12:17
av rd350
Köp en 940 så ny som möjligt, gärna en av de sista 98orna så får du en toppenbil! Vissa tycker det är en "gammal" bil men kvalitetsmässigt och ekonomiskt är de oöverträffade! (har ingen själv...

)
Re: Hjälp! Köpa 940, 850 eller v70?
Postat: mån 02 jul 2012, 12:56
av Lucif3r
Jag har haft en 945a, och har nu både en 855 och V70. Här är min syn på det hela:
945 är riktigt härliga bilar. Enkla att meka med då det är relativt gott om utrymme, samt att motorerna är relativt simpla.
Bakhjulsdrift kan vara skoj, men personligen är jag ingen som tycker det är direkt kul att sladda runt.
Stort och rymligt lastutrymme.
855 (95-):
Känns rätt rejält mycket modernare än 940. 5orna är riktigt riktigt härliga motorer.
I mitt tycke ser 855 bättre ut än 945, men det är ju smaksak.
Lite mer svårmekad än 945, trångt i motorrummet. Mer komplicerad motor.
V70 (-00):
I mitt tycke den snyggaste volvo modellen original.
Känns mer modern än 855 pga. inredningen.
I övrigt är V70 mer eller mindre identisk med 855.
Både 855 och V70 slår 945 i komfort.
Min röst går dock till 945.
Jag tycker 945 är en riktigt bra första bil, både som nybliven körkortsinnehavare och att lära sig skruva på. Dom går att laga med det mesta (ok, lite överdrivet kanske...), medans 5orna kräver lite mer precision.
Dom fel som uppstår på 945 är i regel billigare att laga än motsvarande fel på 855/V70.
Re: Hjälp! Köpa 940, 850 eller v70?
Postat: mån 02 jul 2012, 13:08
av perragurra
Bra info där Lucif3r. Vad säger du/ni om turbo i 940? Är det något som skall undvikas om man vill slippa krångel? Jag känner inget behov av turbo så frågan är om man då borde välja bort de som ändå har det.
Re: Hjälp! Köpa 940, 850 eller v70?
Postat: mån 02 jul 2012, 14:06
av Fluffen
Vad jag vet så hade alla 940 från hälften av -95 och framåt turbo?
Ser ingen nackdel med turbo i 940, argumentet med att det är mer som kan krångla känns lite krystat faktiskt.
Är man noga med service och ser till sin bil så är det inga problem.
Tror du får mest för pengarna om du siktar in dig på 940 eller 850, inga problem att skruva i någon av dem om du läser på ordentligt innan och har rätt verktyg för jobbet.

-)
Re: Hjälp! Köpa 940, 850 eller v70?
Postat: mån 02 jul 2012, 14:33
av Lucif3r
Fluffen skrev:Vad jag vet så hade alla 940 från hälften av -95 och framåt turbo?
Jo det stämmer. -95 kom även M90 växellådan i 940, vilket är ett rätt stort steg frammåt ifrån M47.
Ska du köpa en 940 med turbo, så skaffa en lättrycksturbo (135hk på pappret har jag för mig).
Anledningen är simpel - billigare försäkring, och du behöver bara byta tryckklocka för att få samma effekt som en fulltryckare (165hk? eller vad det nu är)
Re: Hjälp! Köpa 940, 850 eller v70?
Postat: mån 02 jul 2012, 14:58
av Fluffen
Ja, M90 är en betydligt trevligare låda än M47.
Re: Hjälp! Köpa 940, 850 eller v70?
Postat: mån 02 jul 2012, 15:45
av White
Turbo är absolut inget du bör välja bort! Är service och framför allt oljebyte skötta håller dessa aggregat länge.
Defenitivt roligare med turbo, speciellt om man kör med släp eller last i bilen!
Ett tips om du köper en med turbo är att göra ett par täta oljebyten, och sedan vara noga med att låta bilen gå på tomgång en
stund innan du slår av motorn efter körning VARJE GÅNG! På så vis förhindrar du att varm olja koxar i turbon och returen och på så
vis täpper till oljeflödet så aggregatet blir kass. Detta är en grej som mycket fallit i glömska bland dagens turbobilsägare!