Sida 1 av 4
Dieselbilar förbjuds i Oslo
Postat: fre 15 jun 2012, 10:16
av chrand
Re: Dieselbilar förbjuds i Oslo
Postat: fre 15 jun 2012, 10:34
av Gourmand
En slank han hit å en slank han dit, å en slank han det i diket ! Så utomordentligt korkat , okunnigt och klåfingrigt.
Men varför ska man bli förvånad ?
Re: Dieselbilar förbjuds i Oslo
Postat: fre 15 jun 2012, 11:41
av MattiasD
Äntligen börjar polikerna vakna och inse dumheterna med dieselbilarna. Hoppas på liknande förbud i Sverige och då lär dieselbommen vara över.
Re: Dieselbilar förbjuds i Oslo
Postat: fre 15 jun 2012, 11:44
av poseidon
Nja, får väl hoppas på något succesivt isåfall. Galet å kovända.
Re: Dieselbilar förbjuds i Oslo
Postat: fre 15 jun 2012, 13:46
av MartinS
Sent skall syndaren vakna...
Re: Dieselbilar förbjuds i Oslo
Postat: fre 15 jun 2012, 14:38
av skyrazer
Synd... Låter som rena dumheterna i mina öron!
Efter att kört olika bensinare hela billivet så bytte jag till en V60 D3:a.
Den tar min gamla V70 T5 05:a alla dagar i veckan på acc (jag har inte mätt dom nej... Men det känns så utan tvekan), bekvämlighet (acc kommer med en gång och går mycket jämnare över hela registret) och framför allt förbrukning.
Ni som kör bensin borde testa en dieslare. Ett tips!
Re: Dieselbilar förbjuds i Oslo
Postat: fre 15 jun 2012, 15:12
av MartinS
Vad är det som är dumheter?
Placebo vad det gäller effekten i din nya bil? En V70 T5-05 är väl rejält mycket snabbare till 100 än en V60 D3?
Jag har kört en hel del dieslar och jag blir bara mer och mer övertygad varje gång att det inte är något för mig.
/Martin
Re: Dieselbilar förbjuds i Oslo
Postat: fre 15 jun 2012, 15:13
av Amli
skyrazer skrev:
Den tar min gamla V70 T5 05:a alla dagar i veckan på acc (jag har inte mätt dom nej... Men det känns så utan tvekan), bekvämlighet (acc kommer med en gång och går mycket jämnare över hela registret)
Jag kan lova dig att din V60 står sig slätt mot en V70 T5 i acceleration. Man luras mycket av det höga vridmomentet på låga varv.
Re: Dieselbilar förbjuds i Oslo
Postat: fre 15 jun 2012, 17:25
av V9097
Vi är redan rätt mycket OT, men jag kan inte låta bli att kommentera detta med acc, T5 vs D3
T5 är nog snabbare, men det förutsätter att man varvar den till rödmarkeringen. Jag kan tänka mig att D3 är snabbare på 0-100 om man använder normala delar av varvtalsregistret, låt oss säga upp till 4000rpm. D3 ger mer kraft i vardagskörning med andra ord.
Vid tex 2500rpm är maxeffekten högre i en D3 än i en T5
Lite mer on-topic: Jag tror detta med dieselavgaser inte är så nyttigt,, men gud förbjude att politikerna gör något förhastat och ändrar skattereglerna drastiskt. Om politikerna vill minska andelen dieselbilar, så gör små succesiva förändring, och framför allt inga totalförbud.
Vi ska heller inte glömma hur otroligt mkt renare bilismen blivit på 30år. 1982 körde vi med blyad bensin och katalysatorfritt. Dieseln innehöll höga halter svavel och partikelfilter fanns inte ens som begrepp. En vanlig Volvo 240 slukade lätt i sig en dryg liter/mil. Däcken innehöll höga halter HA-oljor osv. Miljökraven har ju även skärpt kraven på tillverkning av bilar, skrotning av bilar, hantering av oljor på verkstäder mm. Trafikverket jobbar med dagvattenhantering kring vägarna för att ytterligare minska bilismens miljöpåverkan.
Elbilar var något man pratade om 1982 (dom skulle komma om 10 år hette det). Det tog visserligen 30år och inte 10år, men nu finns elhybrider som fungerar utmärkt och rena elbilar som fungerar någorlunda.
Jag tycker politerkna ska fortsätta ställa tuffa krav, med långsiktiga planer som skärper gränserna för utsläpp steg för steg, i kombination med miljöbilsrabatter. Att införa förbud i all hast pga en rapport från WHO är inte rätt väg att gå!
Re: Dieselbilar förbjuds i Oslo
Postat: fre 15 jun 2012, 19:18
av MartinS
Som sagt väldigt off topic men jag har lite svårt att släppa det. Om en bil som gör 0-100 på 10,4 upplevs som snabbare än en som skall göra det på 7,1 så är något väldigt galet, antingen med någon av bilarna eller med föraren. Redan vid 3000 varv har T5:an mer effekt än maxeffekteni en d3. Vid 4500 varv har T5:an cirka 240 häst.
För övrigt håller jag med om att förbud inte är bra, men det är bra att politikerna börjar få upp ögonen för diselns skadeverkningar. Att dom får säljas som miljöblar är förskräkligt tycker jag.
Visst har bilarna blivit mycket mindre farliga för miljön, men å andra sidan kör en snittfamilj 2000-2500 mil per år nu. För 30 år sedan var 1000mil om året ett normalt snitt.
/Martin