Om man oroa sig för gasolmolnet under motorhuven av propan/butanblandning - så skall man också oroa sig över bränsledimman av bensin som blir om någon av de trycksatta bränslesystemen skulle gå hål i. - bensin består till en liten del butan, speciellt vintertid
Bensingaser och propan/butan är väldigt snarlika i egenskaper - ja förutom att bensin behöver bara 280 grader för att teoretiskt självtända medans propan minst 480 grader C.
hade det gått att göra bra gasbomber med propan/butan så hade man gjort det för länge sedan - tyvärr är de för dåliga för detta - bättre att prova med acetylen
propan/butan utblandad i luft tänds inte av glöd [du kan prova det själv med att med gasolbrännare värma en spik till lysröd hetta, släcka brännare och därefter försöka tända gasströmmen ur brännaren med den glödade spiken igen - du kommer inte att lyckas trots nästan perfekt utblandning i luft från brännaren] - men det kan bensin göra - tänk varm grenrör.
Sedan om en AC-slang skjuts av så tömmer sig inte hela anläggningen på en sekund - utan det tar upp till 10 minuter innan allt kokat ur då när det blir trycklöst så blir det kallt och det måste in värme innan det kokar vidare dessutom brukar det finnas ganska mycket fläktar igång som snabbt späder ut blandningen till ofarlig nivå - är luftrörelsen över 0.45 m/s så kan inte lågan hålla sig kvar där gasen släpper ut och när det släpper så brukar lågan slockna - en gasolbrännare har en massa flamhållare just för att lågan inte skall fara iväg och brännaren slockna...
Även med den 'nya' HFO1234yf så kommer de att brinna som fasen under motorhuven om bilen är stillastående - och avge giftiga gaser som fluorfogsen och vätefluorid som sedan sugs in av ventilationsintaget och förgiftar dom som sitter i kupén. Vid prov så visade sig att PAG-oljan har så låg självantändningstemperatur och slog eld så fort droppar hamnade på grenröret.
läs lite på vätefluorid så ser du att det är inte vilken liten gas som helst utan ger både livshotande akuta effekter och kroniska skador för livet även vid små mängder.
med gasol så ger det inte mer giftiga avgaser än det som är över en gasolgrill.
---
Av någon anledning så blir gasol jämförd med atombomber så fort det hotar konkurrera med patenterade köldmedier, men i alla andra sammanhang så accepteras ganska vårdslös hanteringen av det - som i husvagn, campingasol i ryggsäcken stuvad bak i bilen etc. - bensindunk bak i bilen är också en riskfaktor i ännu större klass än en 450 gram campingasolburk i skuffen - du får transportera 400 kg gasol i din privata personbil om du kan få in tuberna.
själv skulle jag säga att om det är sådan problem med att anläggningarna plötsligt skulle börja läcka som de säger - så skulle det definitvt vara ännu mer förbjudet att använda HFO1234yr och HCF-köldmedier över huvudtaget.
---
I moderna bil-AC anläggningar med kapillärkondensor så är mängden snarare 450 Gram R134a om dom tidigare anläggningarna med rörkondensor (och/eller orifice-system som också verka gilla att ha en rejäl skvätt simmande i receivern) på runt 1 kg. sedan fylls det på köldmedie i marginal så att 2/3 av det skall kunna läcka ut innan föraren märker att det är krångel med AC.
Byggde man system som verkligen var täta och inte en kalkylerad marginal för smygläcka (där 40 gram/år anses som icke åtgärdsnödvändig läcka och kan inte krävas på att åtgärdas på garanti) så hade man kunna nöjt sig med 200 gram köldmedie av R134a-typ och när det ersätt med HC så hade man gått under 100 gram och då är vi på samma nivåer som finns i kyl och frys där maxmängden är satt till 150 gram per kylkrets utan några som helst rumsstorlekskrav inomhus.
Körde man med DME så hade man kunna bantat ytterligare 30% och det måste gå ut ungefär dubbelt mängd utläckt innan brännbar halt i jämförelse med propan/butan och brinner ungefär som T-spritånga (som brinner snabbare än bensin)
med andra ord så är mängderna så små att det närmar sig en akademisk nivå.
----
Med andra ord hade det funnits minsta vilja till egen utveckling inom bilbranchen och inte en lösning som serverats gratis i knät (men tar betalt via köldmediet sedan) som det har skett nu från dupont/honywell, så hade man kunnat utveckla en acceptabel säker lösning med HC med i stort sett dagens utformning med lite tillägg - detta har dessutom provats i miljoner bilår både i australien och USA utan uppenbara bekymmer.