Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CaptainMorgan
Har idag en V70 -05 140HK, 12000mil, Standard chassi med nya Continental 16" däck. Är väldigt trött på Vägljud och vindbrus. Funderar på att byta bil, ev Nyare V70 eller ev V60. Är dom tysta i Kupen, vilken är tystast), eller fortfarande mycket oljud?
Finns det någon annan bil, (för rimliga pengar) som är riktigt tyst, så tipsa gärna.
Användarvisningsbild
av wissel
Vore kul om du gjorde en mätning med typ Iphone eller Android !
Min ligger enligt min Iphone mätt vid /under backspegeln vid 100 km/t på Nynäsvägen på 63 db.
Jag upplever min bil som relativt tyst ?
Användarvisningsbild
av Blixnabb
V70 an som kom -08 är betydligt tystare än ded gamla, V60an har fått en del klagomål om du söker i V60 avd så hittar du lite där, bör tydligen beställas med laminerade sidorutor enligt de som har jämfört.
av Lövet
I Volvos program skulle jag tro att S80 är den tystaste. Annars V70II.

Du ska absolut ha en bil med laminerade sidorutor också om du vill ha så tyst bil som möjligt.
Användarvisningsbild
av hollan
och med standard chassi och 16 tums hjul
av Lövet
Absolut. Ju fluffigare chassi och större profil desto tystare gång.
av PTV
Tycker de flesta något så när moderna Volvo bilar är väldigt tysta.Har jag kört en runda på hojen som för närvarande låter som ett lågtflygande bombplan så tycker jag min S70 är så tyst så man undrar om den har stannat ibland vid stop mm om det inte varit för varvräknaren som visar att motorn fortfarande går.Ett nog så bra betyg.Så allt är ju relativt beroende på den som färdas och hur olika vi uppfattar tysthet inne i bilen.
Användarvisningsbild
av sony
Jag har en v60 2011d5 med 18" och har inga laminerade rutor. I farter till ca 100km/t är bilen jätte tyst sen efter 100km/t låter det lite mer men jag har svårt att tro att det finns tysta bilar i farter över 100km/t.
Användarvisningsbild
av len
Däcken spelar kanske mest roll? Min tystaste bil var xc90! Men 235 däck och 65-profil, så dessa ballongdäck var det mycket luft i som dämpade. Nu med 55-profil och mer oljud (trots nyare kaross). Har gamla Pirelli som ska bytas. Efter 3 år är jag övertygad om att de dessutom har hårdnat lite och ger än mer oljud.
laminerade rutor har jag, men vete tusan om det påverkar stomljudet som kommer från vägen. Det är inte vindbruset som stör.
I däcktest går jag mycket på ljudtesterna som skiljer ganska mycket.
av Lövet
sony skrev:Jag har svårt att tro att det finns tysta bilar i farter över 100km/t.
Testa en Mercedes S-klass, BMW 7-serie eller en Audi A8. Det låter inte nämnvärt mer i bilen i 180 km/h än det gör i 100 km/h. Allt är en fråga om vilka kostnader man kan tillåta sig. I Volvofallet kan du exempelvis testa en Volvo S80, den är ordentligt tystare än V60.

Hej. Jag delar ut internet från min mobiltel[…]

SKF eller Gates är nog mest en fråga om[…]

Tack för svar. Ps. Hannade i fel forum, moder[…]

Välkommen ut i trafiken

Har beställt på www.trodo.se. Det var […]