Sida 1 av 1

bromsavluftning?

Postat: tis 17 apr 2012, 22:41
av taxi
Hej! Har precis bytt bakre bromsrör, från abs-pumpen till bakhjulen på våran saab 9000 -96.
Bromssystemet heter Mark IV och ser likadant ut som det på 850. Därför vågade jag mig på jobbet själv. Det gick bra, men luftningen tog tid pga luftnipplar som antagligen inte rörts sen hösten -95..
Jag är lite osäker på två saker:

1. Behöver jag lufta även framhjulen nu? Har ju skruvat bort bakre rören ända från abs-pumpen, eller hydraulmodulatorn, heter den så?

2. Glömde bort fråga två, återkommer!
Edit: efter en sån här operation, bör alla hjul luftas vid samma tillfälle? Tänkte om jag blir tvungen att göra om luftningen bak när jag luftar fram, om jag nu måste göra det.
Tack på förhand!

Re: bromsavluftning?

Postat: tor 19 apr 2012, 13:42
av jojjeblom
Passa på att lufta ur systemet ifram också, så du får ny fräsch vätska i hela systemet.

Bromsvätska ska ju bytas varannat år typ, men hur många gör igentligen det :wink:

Re: bromsavluftning?

Postat: tor 19 apr 2012, 22:44
av taxi
Det gör faktiskt jag :D Snart dags för volvon. Är lite rädd bara för luftnipplarna på saaben nu...

Re: bromsavluftning?

Postat: fre 20 apr 2012, 07:44
av *pettson*
Det är naturligtvis aldrig fel att ha färsk bromsvätska i systemet. Men intervalltiderna är satta för att passa exakt alla över hela världen.
Vi har inte samma miljövariabler som påverkar vätskan, det gör att vi egentligen har olika intervaller.

MEN!
Det finns billig utrustning att mäta av konditionen med för den som vill veta tillståndet och kanske inte byter exakt på intervall.
Testet utförs i bromsvätskebehållaren. Om systemet nu inte är fejkat så är tillståndet faktiskt bättre i bromsledningarna än i behållaren.
(tyvärr är det enkelt att fejka nybytt bromsvätska genom att suga ur bara behållaren och fylla på nytt, på så sätt ser allt fräscht ut)


http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... are-37201/
För den som nu inte vill köpa den där på grund av att det kan vara returplast eller att någon blind lött elektroniken så finns den även på andra ställen.
Här nedan har man chansen att köpa något dyrare om man har åsikten att priset speglar kvalitet rakt av.
http://autokatalogen.se/wls/motala/view ... dNo=286425
http://autokatalogen.se/wls/motala/view ... dNo=902294
Duger inte det så finns det naturligtvis från 6500kronor och uppåt för nogrannhet på labnivå.


Bra att veta:
Hittade ingen text som förklarade biltemas testare men dom följer alla samma villkor sålänge dom har samma format.
Grön lysdiod (LED) < 1.5 % vatten-/fukthalt Bromsvätskan är OK.
Gul lysdiod (LED) 1.5 % till 3 % vatten-/fukthalt Bromsvätskan bör snart bytas 0-6 månader
Röd lysdiod (LED) > 3 % vatten-/fukthalt Bromsvätskan skall bytas nu.

Re: bromsavluftning?

Postat: fre 20 apr 2012, 13:45
av taxi
Tack för infon! En vän har faktiskt en sån testare, men har inte blivit av att använda den..
Ska lufta resten av systemet på saaben i helgen, lite kul är det att hitta samma ate-system på bägge bilarna, ett bromsrör med nipplar till volvon sitter nu på saaben istället, likaså med luftnipplarna. Och förstås luftman, samma lock på bägge bilarna.

Re: bromsavluftning?

Postat: fre 20 apr 2012, 21:13
av *pettson*
Som jag sagt så många ggr innan. Det var längesen man byggde bilar unikt med bara sina *egna* delar.
Volvo är inte det minsta unika när det gäller dom flesta delar som finns på bilarna. Bromsarna finns i kataloger och även en hel del kablage, bland annat delar bmw och volvo 850 vissa kablage. Dom är köpta från bosch. Det som är unikt är programmering i styrdonen, alltså adapteringen.
Men till försvar ska väl sägas att ingen annan är direkt unik heller när det gäller dom flesta komponenterna.
Man köper färdigsaker när det gäller det mesta. Det är för dyrt att ta fram egna dimensioner på precis allting.
Samt varför uppfinna saker två ggr?

Det är sånt som gör det lite roligt. Volvo har uppfunnit dittan eller dattan. Långt före detta finns det att läsa i diverse branschtidningar att bosch tagit fram si eller så. (i vanlig ordning)
Sen köper volvo ensamrätten till systemvarianten. Bosch och volvo utvecklar samarbete och trimmar in funktionen på volvobilar. VIPS.. Volvo har uppfunnit och är ledande...
Lite skrattretande..
Nu är det inte bara volvo som gör så, alla gör så.. Olika teknikavdelningar på olika fristående företag gör innovationer och försöker sälja in dom hos fabrikanterna. Lyckas man sälja in iden och innovasionen så är den alltid uppfunnen av bilmärket ifråga när den är adapterad.
Det finns egentligen EN fabrikat som inte gör så. Det är mercedes, dom är alltid tydliga med att det t.ex är en bosch innovation.

Re: bromsavluftning?

Postat: fre 20 apr 2012, 23:36
av taxi
Hade saaben varit några år äldre hade vi haft endast en abspump istället för traditionellt bromsservo. Ett bromssystem jag har trott var unikt för saab, men nu undrar jag om det var så unikt..? Kanske finns fler bilar med detta system?
Som vanligt, tack för informationen!