Sida 1 av 2

Hur förvara bil utomhus och vintertid?

Postat: fre 03 feb 2012, 19:50
av kamilenski
Ska man plocka ut batteriet?
Skotta bort snön från taket?
Starta bilen ibland och ta en sväng?

Eller bara ställa den o vänta?

Re: Hur förvara bil utomhus och vintertid?

Postat: fre 03 feb 2012, 20:23
av Rådlös
Batteriet skall du hålla laddat oavsett om det sitter i eller inte. Om du tar in det så skall det inte vara i rumstemperatur. Är det bara fulladdat så tål det kyla. För varmt påskyndar självurladdningen och förkortar livslängden.
Naturligtvis är det fördelaktigt att hålla bilen torr, ren och snöfri. Även om du inte använder den. Kan du bara stänga rutor, dörrar och luckor så är en torrboll en bra investering. Innan du ställer bilen på det viset, så städa ur den först. På avdelningen Allmänt här på forumet kan du läsa en färsk tråd om mögel i bilar.
Att starta bilen och ta en sväng måste göras med förstånd och planering. Det duger inte bara en tur runt kvarteret. Du måste i så fall köra motorn genomvarm, d.v.s några mil på landsväg. Och har du inte följt rådet om underhållsladdning så måste du köra så länge att batteriet blir fulladdat. Det kan du bara mäta dig fram till. Inte gissa.
Och du skall naturligtvis se till att du har "färsk" glykol i kylaren och spolarvätska med sprit i. Det finns ju färdigblandat så använd det.

Re: Hur förvara bil utomhus och vintertid?

Postat: lör 04 feb 2012, 00:41
av vetten
Ja att låta motorn och även kupen bli genomvarm tror jag också på. Vinteförvarar min 480 i kallgarage med en automatisk laddare inkopplad hela tiden och sen brukar jag starta den då och då och om det går, backa ut den ur garaget och låta den stå på tomgång typ en timme och om möjligt så (smygkör) jag den om möjligt i vår alle som faktiskt mäter 402m enligt GPSen :-DD

Utomhus har jag också förvarat några Amazoner under mitt liv och en sak som jag lärt mej, är att inte täcka över bilen med en pressening för då kommer både rost och mögel att frodas under varma och soliga dagar.

En vän till mej täckte över den finaste av dom två P1800 han köpt för att göra en bil av, reservdelsbilen fick stå helt utan skydd i snö som regn ?:-/
Gissa vilken som var mest rostig efter den vintern :-O)

Naturligtvis var det den mest övertäckta, så det blev den som fick bli donatorbil sen, rosten var överallt och hela kupen luktade mögel.

Nåväl, det blev faktiskt båda två upplagade och fixade så nu rullar dom båda varje sommar.

Sens morale:
Täck inte över den och skotta bort snö från den och håll den så torr du kan invändigt och ladda batteriet, starta den gärna en eller två gånger som den vilar och om du kan så smygkör den ordentligt varm, annars minst en timme på tomgång och med full värme på, fläkten kan gå på ettan, det viktiga är att den blir så genomvarm den kan bli. Eller Inte :-)-) Utan bara låt bilen stå och vara iskall hela vinten men torr. Tänk på att när snön smälter inom en snar framtid förhoppningsvis, så om bilen är översnöad så kommer det garanterat att krypa in vatten in i bilen pga. kapilärkraften när snön smälter, så håll den så ren från snö som möjligt men var rädd om lacken så sopa av snön :-)-)

Re: Hur förvara bil utomhus och vintertid?

Postat: lör 04 feb 2012, 10:36
av wissel
Var tidigare borta hela vintrarna och det jag gjorde var att ladda batteriet 100 %.
Se till att någon sopar av bilen från snö.
Aldrig starta den i något läge, varmkörd = varm inne o kall utvändigt = Fukt där kyla o värme möts.
Batteriet på plats det mår det bäst av.
Kallt ute så har du låg luftfuktighet = Bra
Torrboll kostar så lite så varför inte, men troligen lika torr efter att ha varit på plats under vintern, men bra koll.
Så ju mindre du petar med bilen desto bättre mår den. Vart fall de första 3 månaderna.

Re: Hur förvara bil utomhus och vintertid?

Postat: lör 04 feb 2012, 12:36
av niborZ
När jag vinterförvarat bilar har jag gjort så här.

1.) Jag tvättar alltid bilen grundligt.
2.) Ser till att byta olja och varamköra bilen riktigt ordentligt innan vinterförvar.
3.) Fullt med soppa i tanken är bra för att slippa kondens. Sen fyller jag i lite extra med luft i däcken, samt rullar den ett par gånger under vintern, för att undvika plattor på däcken.
4.) CTEK laddare på batteriet.
5.) Kontroll av glykol, jag brukar ha 60/40 blandning. Samt kolla spolarvätskan.
6.) Ingen start förens påställning/framtagning.

Så länge det är kallt ute tycker jag inte du behöver skotta av bilen vid varje snöfall. Risk för repor. Skotta av den någon gång ibland, speciellt om det börjar bli varmare ute.

Re: Hur förvara bil utomhus och vintertid?

Postat: lör 04 feb 2012, 17:32
av Variosboy
Min kära gamla Opel gör jag som niborz beskriver ovan. Det viktigaste enligt min mening är att inte starta alls fören det blir vår. Det skapar bara massa kondens här och var.. Om man har bilen ute är det smart att ställa den så till så den inte hamnar ovanför en vattenpöl eller annan markfukt under våren.

Re: Hur förvara bil utomhus och vintertid?

Postat: lör 04 feb 2012, 18:13
av kamilenski
Batteriet kopplades bort. Ligger dock i bilen. Med intelli laddaren på. Snön kan man glömma om att skotta bort. Det har blivit en fastlimmat skorpa på 10 cm! Törs inte röra den.

Re: Hur förvara bil utomhus och vintertid?

Postat: lör 04 feb 2012, 21:35
av VolvoB20
vetten skrev:Ja att låta motorn och även kupen bli genomvarm tror jag också på. Vinteförvarar min 480 i kallgarage med en automatisk laddare inkopplad hela tiden och sen brukar jag starta den då och då och om det går, backa ut den ur garaget och låta den stå på tomgång typ en timme och om möjligt så (smygkör) jag den om möjligt i vår alle som faktiskt mäter 402m enligt GPSen :-DD
Tomgång en timme i vinterkylan låter inte bra. Du kommer bara att dra ned kondensvatten och oförbränd bensin i motoroljan. Om man absolut vill starta upp bilen ska man ut ock köra och gasa på rejält så oljan minst kommer upp en bra bit över 100 grader så fukt och bensin avdunstar ur oljan. Det går inte på tomgång eller smygkörning.

Även hela avgasröret måste ju upp i över 100 grader ända ut i slutröret för att få ut all förbränningsfukt, det krävs att man belastar motorn rätt hårt.

Problemet är ju att man inte vill ut på saltade vintervägar så man måste ju hitta en bra torr vinterväg utan salt.
'
Jag startar aldrig upp mina sommarbilar och motorcycklar under hela vintern.

Re: Hur förvara bil utomhus och vintertid?

Postat: lör 04 feb 2012, 21:50
av kamilenski
VolvoB20

Står dina bilar utomhus då?

Re: Hur förvara bil utomhus och vintertid?

Postat: lör 04 feb 2012, 22:51
av vetten
VolvoB20 skrev:
vetten skrev:Ja att låta motorn och även kupen bli genomvarm tror jag också på. Vinteförvarar min 480 i kallgarage med en automatisk laddare inkopplad hela tiden och sen brukar jag starta den då och då och om det går, backa ut den ur garaget och låta den stå på tomgång typ en timme och om möjligt så (smygkör) jag den om möjligt i vår alle som faktiskt mäter 402m enligt GPSen :-DD
Tomgång en timme i vinterkylan låter inte bra. Du kommer bara att dra ned kondensvatten och oförbränd bensin i motoroljan. Om man absolut vill starta upp bilen ska man ut ock köra och gasa på rejält så oljan minst kommer upp en bra bit över 100 grader så fukt och bensin avdunstar ur oljan. Det går inte på tomgång eller smygkörning.

Även hela avgasröret måste ju upp i över 100 grader ända ut i slutröret för att få ut all förbränningsfukt, det krävs att man belastar motorn rätt hårt.

Problemet är ju att man inte vill ut på saltade vintervägar så man måste ju hitta en bra torr vinterväg utan salt.
'
Jag startar aldrig upp mina sommarbilar och motorcycklar under hela vintern.

Jo vist har du rätt, men en timme på tomgång så blir den så varm att fläkten går igång flera gånger och den får ju faktiskt stå inne, visserligen i kallgarage.
Vid uteförvaring kan jag mest hålla med att den ska stå kallt men så snöfri om möjligt.
Och jag håller med om att det bästa är att låta bilen stå kallt och oövertäckt.