Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av MyCrew
Visste inte vart jag skulle posta detta inlägget så postar det här så länge :)

Det är så här att jag hade en bil som jag sålde utan ägar papperna ( KORKAT ) den här snubben ringer mig och säger att han behöver n bil snabbt, så han köpte den för de som jag ville ha sen så skulle han komma och skriva på papperna, men nu när jag försöker få fatt på den här snubben så är han typ borta, han har ju alla nycklar till bilen och bilen så klart,

Men kan jag anmäla bilen stulen ? jag har ställt av bilen med.
av kamilenski
Har du fått pengar och själv lämnat nycklar över, är bilen inte stulen. Gör en anmälan till Transportstyrelsen. Skriv mail, brev ... Du har väl alla uppgifter på mannen?
Det är alltid säljare som anmäler köpet. Men ibland förvinner handlingar på posten.
Senast redigerad av 1 kamilenski, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag förstår inte riktigt problemet. Om han har betalat bilen kan du ju inte påstå att den är stulen. Då är det ju bara för dig att fylla i blanketten och skicka in den. Hans namnteckning är inte lika viktig som din. Däremot är jag inte säker på om du haft rätt att "ställa av" bilen. Den är ju inte din längre, eller är den det?
av kamilenski
MyCrew

Ställ på bilen illa boms. Och kontakta Transportstyrelse! Och skriv brev med datum då ägarbyte ägde rum. Ev kan du göra polisanmälan (vet inte vilken kategori) så att du sliper ev böter.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
KKR skrev:Hans namnteckning är inte lika viktig som din. ?
Tvärs om, det är hans namnteckning som är viktigt, den visar att han tar ansvar för att betala skatt, försäkring, besiktning, p-böter skrotning osv, osv, osv. Utan den får du fortsätta betala själv.... din namnteckning betyder nästan ingenting?[/quote]
KKR skrev:Däremot är jag inte säker på om du haft rätt att "ställa av" bilen. Den är ju inte din längre, eller är den det?
Om han vägrar ta över ansvaret (genom att skriva under) så är du fortfarande ansvarig för bilen, ställer du av den behöver du ju i alla fall inte betala skatt och försäkring på bilen så det är ju en rätt bra påtryckning på honom om han tex blir stoppad av polisen.
av kamilenski
VolvoB20

Är du säker du ger rätt råd???
Användarvisningsbild
av VolvoB20
kamilenski skrev:VolvoB20

Är du säker du ger rätt råd???
Vad är problemet ? Har man sålt bilen men inte fått köparen underskrift på ägarbyteslappen så sitter man illa till, man kan få betala för bilen i all evighet, vet de som råkat illa ut.

Den enda lilla påtryckning man har är att ställa av den så man i alla fall slipper betala skatt och försäkring på den.

P-böter fortsätter dock att trilla in och för att stopp även detta får man anmäla bilen skrotad också ...
av kamilenski
Enligt Transportstyrelsen går det att göra ägarbyte utan köparen påskrift!
Man skickar brev, ellerifylld blanket (DATUM VIKTIG) utan köparens påskrift.
TrS kontaktar köparen för att kolla om uppgifter stämmer. Får de inte tag i köparen, går bytet genom ändå!!!

Så snälla VolvoB20 - skriv inte fel info. Tror du mig inte, kan du kontakta kundtjänst på TrS 0771 141516
Senast redigerad av 2 kamilenski, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av SvenB
VolvoB20 skrev: Om han vägrar ta över ansvaret (genom att skriva under) så är du fortfarande ansvarig för bilen, ställer du av den behöver du ju i alla fall inte betala skatt och försäkring på bilen så det är ju en rätt bra påtryckning på honom om han tex blir stoppad av polisen.
Och du riskerar att bli åtalad för att du tillhandahåller en bil som inte är skattad och försäkrad. Det är "ägarens" ansvar att den är det. Och skulle den som förfogar över bilen krocka sitter du ännu "skrynkligare" till. Så vad du gör, ha inte en bil avställd som du står som ägare till om du inte vet om den är "i trafik" eller inte.
Halvljus

Halogen eller Xenon?

Välkommen ut i trafiken

AC. När ni står stilla, är kylfl&a[…]

Hej. Noterat att över hela hastighetsspannet […]

244 - Bälte bak

- Har inte sökt på skrotar än. Ja[…]