Sida 1 av 2

A-traktor snacket angående spärrar osv..

Postat: sön 08 jan 2012, 00:26
av Volvoduett1965
Konstruktiv hastighet
33 § A-traktor skall vara så ombyggd att dess högsta kon-struktiva hastighet uppgår till högst 30 km/h på horisontell väg. Ombyggnaden skall vara så konstruerad och utförd att det endast med stor svårighet går att öka A-traktorns högsta konstruktiva hastighet.A-traktorns hastighet på lägsta växeln skall vara högst 10 km/h vid 2/3 av ursprungsmotorns maximala varvtal.


De är vad som står på vägverkets hemsida angående spärrning på atraktor.. är det någon mera en jag som tycker detta är en svår lag att tyda? Jag menar man kan ju med andra ord ha en skruv under lådan som gör att man ej får i 1,2 osv, sedan kan man bryta varvtalet samt bränsle tillförselsen.. jag menar de finns tusen sätt, men ändå är det nästan bara , omdrevning på enkel låda, eller dubbla lådor, de är i stortsett de som går igenom bess? O sen sladdar man på en parkering när de är blixt halka och så kommer de någon grinig när polis som har för lite o göra o tycker de gick för fort när de gick i 32 km/h o säger att jag inte får ha varvtalsreglautorn o han har inte ens hittat den ? Jag mena, jag tycker att de borde ändra lagen (eftersom vi i Svea riket värnar om miljön sååååååååååååååå mycket,) Hur miljövänligt är de att ligga o varva 3-4 tusen varv o komma upp i 30 för att köra lagligt? Borde de inte vara bättre att få bryta på ett visst varvtal men ha kvar samma lag om att man måste göra detta på ett sätt som är svårt att få tillbaka den på orginal hastighet för fordonet ? Sen vet många poliser knappt någonting om a-traktorer så de bara svamlar på. Jag blev stoppad här om dagen för jag sladdade i en kurva på en parkering klockan halv 10 på kvällen inte en ända bil på parkeringen. Och han kom fram o bankade på rutan, jag vevade ner o hälsade vänligt o fick blåsa. Sen sa han, ja de gick lite fort. Och jag nekade o sa att de gick max 33 km/h, Och då blev han sur o halv skrek åt mig att de gick för fort, men han hade inga bevis.. Så börjar den andra polisen snacka om att jag kan få indragen lämp.. Fine tänkte jag, nu får jag väl ombesiktning o böter.. Men icke sa nicke.. Han kommer fram till mig , "hur duktig du än är, så är det otroligt farligt" då undrar jag vad fan är de som är farligt, o han säger att de är en fara för allmänheten.. halv 10 på kvällen, inte en enda bil eller ens en person inte så mycket som en kråka ! Och sen tar han upp hastigheten igen, och jag sa jag ska vara ärlig mot dig , jag har varvtalsreglatour men jag kör aldrig med den avstängd, dels har jag gjort så att de är otroligt svårt att slå av den, samt att jag har ju en del andra spärrar oxå.. Han börjar tjafsa o säger att man inte får ha så o om han skulle säga de var okej så skulle han begå "tjänstefel".. Men dom släpper iväg mig han tar mitt regg nummer o säger att han vill att jag fixar till spärrarna.. Då undrar jag om han inte gör ett tjänstefel när han släpper iväg mig oxå, och hur han ska förklara de för sina chefer liksom ? :S jag blir så irriterad inte på dom, o de faktum att dom är poliser, utan på deras jävla attityd, o de där flinet, lite överlägset o som vet att jag inte kan säga något för då kan han sätta fast mig för vad som helst.. HATAR DET !! Någon som VET eller fått böter/olovlig körning , för de har sladdat på vintern ? Jag mena om man har en bakhjuls driven bil är de en konst i sig att INTE få spinn på bak däckena..

ha de ! (kände att jag behövde avreagera mig lite)

:P

Re: A-traktor snacket angående spärrar osv..

Postat: sön 08 jan 2012, 01:39
av *pettson*
1/ Du kör ett jordbruksredskap. Den ska ursprungligen användas i jordbrukets verksamhet. Därav dess regler vid byggnationen.
Att den sen används överallt UTOM på jordbruket är en annan femma. Det är alltså inte en leksak eller en bil.

2/ Regler. Du är fri att ringa bilprovningens tekniska tjänst så bistår dom dej ytterst nogrant om när, var, hur och varför.
Eller så köper du bilbyggarhandboken från SFRO så klarnar en hel del upp angående dom regler som finns och hur man bygger efter dom.
Vanligast är både dubbla växellådor OCH spärr på varvtalet för att hålla hastigheten på bensinmodeller.

Om inte en polisman i tjänst är stendöv så hör han skillnaden mellan 3500-4000 rpm och 6000rpm på väg mot ventilsläpp.
Därför undrar förmodligen polisen om varvtalsspärren är påverkbar i din A traktor. Det är inte att jävlas, det är att vara observant oavsett om det går ivägen för dina planer. En lösning är ju att inte varva mer än nödvändigt där man kan bli sedd och hörd, för att inte dra till sej ordningsmaktens blickar?

3/ Polisen har rätt, ett fordon som sladdar är utom kontroll i dom flesta fall. Det är en fara för andra oavsett din skicklighet hursomhelst. Nu såg du ingen där, nästa gång ser du kanske inte nån heller, men då var det nån där. Det är inte bättre om jag gör det eller om min pappa gör det. Ändå gör vi det med ibland.

Och tro det eller ej men man har ingen som helst rätt att sladda runt på andras egendom, en butiksparkering är inte allmän egendom. Du kan vara lite glad över att inte blivit bötfälld för att just farit runt på andras egendom och buskört istället? Här har man just bötfällt diverse ungdomar för att ha sladdat på biltemas och icas samt östenssons parkeringar. Man dokumenterar även med videokamera för att ställa skadeståndskrav senare på skadegörelse.
Dels är det inte särskilt roligt för butikerna att hela tiden få betala för nya ommålningar hela tiden av strecken och dels blir asfalten rejält skadad här och där när nån älskar att gräva ned sej i den. Vintertid körs både en och annan betonggris, skjul, stolpe och kundvagn sönder med bilar men ingen betalar för skadorna man tillfogar.
Dom som bor vid maxi (500 meter ifrån) får finna sej i att från 21 till 03 på sommarnätterna sova i däckrök och höra motorerna spela på fullvarv varvat med basdunk ofta upp till 5 nätter i veckan. Ändå säger dom flesta ungdomar att dom inte stör nån. ( därmed inte sagt att du är sån).

4/ Nej det är inte en konst att fara runt på vintern utan hjulspinn överallt med ett bakhjulsdrivet fordon.
Det är inte ens en lam ursäkt för att åka på sladd.

Och.. nej jag är inte så stelbent som jag låter.

Re: A-traktor snacket angående spärrar osv..

Postat: sön 08 jan 2012, 02:27
av Volvoduett1965
1/ Vem säger att inte bönder ska få ha kul, har du aldrig kul i ditt yrke ? ;)

2/ Jojo, Jag har själv byggt en ifrån grunden så jag vet egentligen exakt vad som gäller, men de roliga är att jag har kompisar på andra orter som besiktat o de jag fick avslag för, gick dom igenom på. Så vill inte vara en gnällig finnig tonåring (även om de nu är normalt med alla hormoner;) ) Utan jag tycker det är lite märkligt. Därför jag ifrågasätter.

3/ Jojo, de e klart dom gör sitt jobb, men som sagt så blir jag inte förbannad för dom stoppar mig för de, utan blir förbannad för dom stoppar mig, och är otrevliga ifrån början till slut och försöker hitta på grejjor som är HELT onödiga. Ja jag förstår om de är på de viset du beskriver de, men här så har vi som "gillar" att bränna gummi, vi har en plats o va på i ett industri område o närmaste bostad måste vara en bonde på en halv mil :P Så jag känner lite siså där när dom kommer dit o börjar gnälla om allt. Förstår även om man sladdar på en parkering som används dagligen 7 dagar i veckan 365 dagar om året ungefär, då förstår jag verkligen att de inte vill att man förstör gent emot att bränna gummi. Dock så i mitt fall så är det ett gammalt lager o parkering tillhörande detta äldre lager (som förövrigt endast används som förråd för komunens fotbolls mål etc..) där de aldrig står några bilar, jag förstår helt ärligt inte hur dom kan bli sura på det, tycker att dom lika bra kunde spärra av vissa områden så att man kan få "leka" ur sig lite, jag menar, känner ju flera äldre herrar i min ort som "bränner däck" ;) "Ända skillnaden på män o pojkar är deras storlek på leksaker" ? Livet är för kort för att bråka :)

4/ Jo, när du är i din ungdom o söker jämt o ständigt äventyr , lite svårt att inte ta den där lilla extra sladden när det släpper "sååååååååå" lätt ;)

Re: A-traktor snacket angående spärrar osv..

Postat: sön 08 jan 2012, 10:49
av llesrof
men här så har vi som "gillar" att bränna gummi, vi har en plats o va på i ett industri område o närmaste bostad måste vara en bonde på en halv mil Så jag känner lite siså där när dom kommer dit o börjar gnälla om allt.
Jag gillar att testa terrängegenskaperna på min bil men det innebär inte att jag kan ta mig rätten att köra genom parker och stigar bara för att det inte bor någon där eller någon ens är i närheten. Det är inte upp till dig att avgöra om du och dina gelikar stör någon, till exempel en förmodad bonde en halv mil bort. Ert oväsen hörs lång väg och det är jävligt irriterande om man till exempel har någon form av jour och är på arbetet men vill vila.
Dock så i mitt fall så är det ett gammalt lager o parkering tillhörande detta äldre lager (som förövrigt endast används som förråd för komunens fotbolls mål etc..) där de aldrig står några bilar, jag förstår helt ärligt inte hur dom kan bli sura på det, tycker att dom lika bra kunde spärra av vissa områden så att man kan få "leka" ur sig lite, jag menar, känner ju flera äldre herrar i min ort som "bränner däck"
Ja, du och några andra tycker att det är okej att leka där, men det innebär inte att ni har rätt. Åter igen är det inte upp till dig att bestämma detta och det är bara till att hacka i sig. Vill du sladda så boka en halkbana istället. Det är fruktansvärt störande med en massa idioter som gasar runt, sladdar och bränner gummi. I ett tidigare inlägg snackade du dessutom om miljön och hur illa det var att behöva ligga på 6000 varv för att komma upp i 30 Km/tim och nu gör du ett retoriskt självmål i öppen bur genom att skriva att du vill hålla på att leka genom att åka runt och sladda och ha dig. Värnade du inte nyss om miljön? Då är det ju bättre att du hoppar över buskörandet och går med i Greenpeace.
Ända skillnaden på män o pojkar är deras storlek på leksaker"
Ja, du kanske också växer upp och blir man en dag och får råd med en riktig bil :mrgreen: Jag kan avslöja att det finns en del andra skillnader mellan män och pojkar, till exempel erfarenhet, insikt och förmågan att se saker ur ett större perspektiv än till den egna vindrutan. Det är dessvärre inte alla män som lyckas fullt ut med detta, men det beror oftast på andra faktorer.
Livet är för kort för att bråka
Ja. Ibland är det bättre att gilla läget och helt enkelt inse att man inte får bära sig åt hur som helst på vägarna. Jag förstår att du inte är speciellt gammal och därför har en omogen och barnslig attityd men försök inse att det finns bestämmelser som man faktiskt får rätta sig efter. Dessvärre tror jag att du kommer att få lite mer problem med polisen i framtiden om du håller fast vid samma attityd.

Skall jag sammanfatta det hela så blir det ungefär så här: du vill busköra och vill bestämma var det är okej att göra detta och tycker att polisen är dum som har sagt att du inte får busköra och nu söker du sympati.

Re: A-traktor snacket angående spärrar osv..

Postat: sön 08 jan 2012, 10:52
av *pettson*
1/ Brukar ha ganska roligt i mitt yrke. Men med tiden lär man sej att inte dra till sej uppmärksamhet. Nåt jag praktiserade redan som mopedist. Den gick långt ifrån lagligt men hade iallafall toppenbromsar, allt fungerade i elväg inkl belysning och såg ut som en orginal motorcykel utan nummerplåtar. Andra blev kontrollerade nu och då. Jag fick en kontroll mellan 15 och 18 års ålder trots att jag fick stanna samtidigt som dom andra varje gång för att vänta, min kontroll gick i övrigt utmärkt. Dom kontrollerade belysning och bromsljus medans min maskin gick tyst på tomgång med sin dåvarande portade 13hästare. Dom andra lät ju och dom som ägde dom sket i att ha fungerande lampor, det var häftigt att åka utan bakskärm eller liknande. Dom fick böta, jag fick tanka för samma summa med tiden och ha kul bara.
Det är likadant idag. Min gamla fula kaross med teknik inunder skalet som är i toppskick inte orginal, och som inte är med rakt rör eller värsta stereon, drar inte till sej nån uppmärksamhet. Vill man sticka ut så blir man förr eller senare stoppad så är det. Därmed inte sagt att alla måste åka i nån sleeper. Men som sagt dunkar man stereo eller varvar som en tok så blir kan kontrollerad. :-)-)

2/ Vi andra brukar kalla det ett resultat av svensk inkonsekvenskontroll. Vi som besiktigar bilar ganska ofta av olika anledningar ser också nedslag på diverse saker man kan klia sej i huvudet över. Likaså går saker igenom som man blir kallsvettig över. SBP vet vilka regler som gäller men orkar uppenbarligen inte alls kontrollera eller följa dom jämt.

3/ Även området ni använder antar jag måste fixas till om asfalten ger sej? Frågan är vem som ska ta kostnaden? Allas vår skattsedel eller dom som förstör platsen? Eftersom vi bägge vet vart kostnaden hamnar så åker farbror folksnappare även till såna ställen för att hålla kostnaderna nere.
Det är ingen ide att spärra vissa områden för att få leka av sej verkar det som tyvärr, om nu inte ni är extra engagerade. Det finns krav på hur området ska se ut enligt lag. Det har med ansvaret att göra ifall nåt händer. Det var på tal även här i stan, man hittade ett avlägset litet område som skulle gå att använda. Man ville en motorklubb skulle skapas så att det så att säga fanns legitima talespersoner för alla. Men det ville ingen, vadå klubb, man ska väl kunna komma o gå som man vill och inte registreras heller? Sladda var det ju bara... Det konstaterades att med inköp av mark och en inhängnad så att man kan använda området på det sätt man önskade, så skulle det behövas en entreavgift på 25kronor per fordon som vill leka för att mycket sakta (30år) betala av området, sen måste nån i slutändan betala ny asfalt och stängselreparationer osv.
Men INGEN av den motorburna ungdomen var intresserad av att lägga 25 kronor för det var för dyrt. Då var totalt nåt tusental ungdomar från 16 till 18 tillfrågade från 3 städer.
Förklaringen var att däck, bensin och skruva kostar också pengar. Man hade inte råd med bägge. Kanske lite märkligt tänkt att bränna däck för 1500spänn var mer prioriterad än att betala 25 spänn för att göra det lagligt och slippa böta? Första boten bara, så hade många entreer varit betalda?
Man blev också arga för att området var rundat i kanterna, för litet (ca 200x250meter), och inte helt rakt. För plötsligt var ju inte sladda runt det enda som var roligt. Hade man eget område skulle man också ha möjlighet att ha streetrace när man ville utan vakter, utan säkerhetsarrangemang. Allt som behövdes och inte kostade nåt, var ju bara en nyasfalterad fjuttig raksträcka på typ 1000meter som var 4 filer brett i anslutning till området...
Summa summarum då engagemanget ifrån ungdomarna var noll och betalningsviljan var mindre än noll, är att ingen satsning blev och det bötfälls ordentligt istället.
Jag förstår att det finns folk i alla åldrar som bränner däck, jag sliter också ut en del per år när hornen växer till. Men jag kör bort dom på en motorbana eller på annan avlyst sträcka mestadels. Ja bråka är dumt, det är bättre med samförstånd så slipper man sånt.

4/ Det slutar inte när man blir äldre. Skillnaden är att man VET att man inte får göra så men att man gör det för att det är så roligt då och då. :-)-)

Re: A-traktor snacket angående spärrar osv..

Postat: sön 08 jan 2012, 13:45
av Volvoduett1965
1/ Jo jag har tänkt på det en del, det är klart, de är ju som att retas klart man blir förbannad o förr eller senare så stannar dom en. Men jag älskar att synas o snacket på byn får gå så mycket dom vill, jag älskar ljudet av min bil o allt med den. De enda "pissiga" är väl spärrarna som är byggda utav förr ägaren. ;) Och jo klart jag tar konsekvensen utav detta med. Men som jag sa förut o nu säger igen.. JAG BLIR INTE SUR PÅ POLISER FÖR DE STOPPAR MIG, utan för att DOM ÄR OTREVLIGA bara för dom har makten på sin sida. Så missuppfatta mig inte !!


2/ På traktorer kan jag väl leva med det, men tänk när det kommer till bilar, som får köras i 110 km/h o mer än så.. Tänk så är det en lat besiktnings man som inte ger en märkning på ett litet lyse, eller något som läcker, eller varför inte att bromsarna inte har full bromskraft så att man hinner stanna när bilen framför tvär nitar för en älg o gör så denna person får nackskador o men för livet ? Jag menar de är ju som vilket jobb som helst, de bör göras noggrant ! Tyvärr så har alla inte det tänket :(

3/har inte tänkt på de så mycket, vi är kanske 3-4 stycken där o de är mest på vintern vi sladdar. Någon enstaka gång på sommaren möjligtvis.. Verkar vara riktigt snåla ungdomar i din kommun ? :P Jag förstår inte riktigt hur dom tänker.. eller jo faktiskt så gör jag nog det, Tror dom är ute efter kicken, att KANSKE bli tagen, adrenalinet ? Men jag menar de kan man få på flera håll. Känns lite onödigt att få det o riskera körkortet, DOCK så är de klart det händer ibland, men som du sa måste man välja sina tillfällen.. Och jag har lärt mig det nu, jag valde totalt fel tillfälle när jag blev tagen.. o nu får jag stå mitt kast..

4/ Precis , de jag lärt mig nu !

Re: A-traktor snacket angående spärrar osv..

Postat: sön 08 jan 2012, 17:27
av llesrof
Att du upplevde poliserna som otrevliga beror kanske på att du var den femtioelfte ynglingen de sett denna vecka som tror att de är världsbäst på att köra bil bara för att de kan sladda planlöst på en stor öppen yta och som vill synas, höras och märkas på byn. Det är nog inte helt otroligt att dessa poliser vart med och skrapat upp resterna av någon som dig som buskört lite för mycket och som sladdat in i en mötande lastbil eller något liknande. Jag har haft körkort i 21 år och aldrig någonsin blivit otrevligt bemött av polisen de gånger jag blivit stoppad eller invinkad. Jag förvånas över att så många verkar råka ut för griniga poliser. Jag har å andra sidan inte buskört speciellt mycket eller käftat emot. Jag har stoppats för trasig belysning, lite fortkörning och för att ha kört med ogiltigt skattemärke i ett halvår. Detta på samma gång och polisen var bara trevlig och tyckte att jag skulle åka hem och byta den trasiga lampan, sätta på skattemärket och vänta med stt accelerera upp till 70 efter 70-skylten.

Re: A-traktor snacket angående spärrar osv..

Postat: mån 09 jan 2012, 14:01
av Variosboy
Det är väldigt klyshigt, men faktiskt också ganska sant att man bemöts på samma sätt som man själv bemöter andra.. Sen finns det ju såklart undantag (Men dom -få- undantagen är inget skäl till att bli grottmänniska och bete sig hur som helst)

Har man grundinställningen att någon annan människa oavsett dennes roll (i detta fallet pratar jag om en polis) är dum i huvudet så kommer man att bete sig där efter, och i många fall vare sig man vill eller inte, eller faktiskt inte ens menar att göra det..

Många gånger handlar det om att ta ett djupt andetag, fundera på hur man vill att "mötet" ska bli och sen sätta sig in i den andres roll och fundera över hur denne skulle vilja bli bemött för att bemöta dig på rätt sätt.

När man lärt sig att behärska tekniken ovan på ett trovärdigt sätt så lovar jag att du kommer att träffa trevliga poliser, du kommer att kunna ragga på dom snygga tjejerna med gott resultat och när din TV pajar så kommer du att få ett vettigt bemötande när du kontaktar kundtjänsten! :wink:

Re: A-traktor snacket angående spärrar osv..

Postat: lör 21 jan 2012, 16:44
av Volvoduett1965
Shit va jag verkar som en snorunge som åker runt o bränner däck som en jävla idiot o retar polisen? :S

Nu äre så att jag tänkte först o främst svara på IIesrof inlägg..

Nu är det på detta vis, vi har två sorters poliser som är ute o patrullerar och glider runt o tittar läget. De är Närpolisen, och det är norrortspolisen. "närpolisen" Är ju sådana poliser som också bor i våran ort. Och på något vänster är de alltid så att just DOM är ALLTID sura/griniga vad som än händer, vem dom än stoppar. Var till och med "kaxiga" mot min 78 år gamla morfar som dom stoppade när jag satt med. Och sen har vi norrortspolisen, och dom bor INTE i märsta. Och på något vänster så är dom alltid ALLTID trevligare än närpolisen.. Vet inte vad detta beror på men tycker det är fruktansvärt tråkigt, vad än saken gäller, (Har blivit stoppad 2 gånger för samma sak) och jag har haft exakt samma tonläge o attityd båda gångerna, och närpolisen bemötte mig ifrån första början på ett otrevligt sätt, medans Norrortspolisen var hur trevlig som helst, trots att jag hade sladdat ganska grovt.. Och jag sa de till dom också att jag tyckte han var oerhört trevlig och att han gärna får stanna mig en gång till för de va roligt att träffa så trevliga poliser. Och han sa att många utav mina kollegor kan ha fel attityd till er ungdomar, JUST för att ni är ungdomar. Han sa att han hade suttit med en kollega i närpolisen när kollegan hade stoppat en äldre herre (45+) som hade sladdat och hade bemött honom på ett helt ok sätt, alltså hade förklarat för honom att han gjorde fel osv.. Senare samma dag stoppade dom en epa-traktor (en vän till mig) Och gick fram o bankade på rutan o började skälla ut honom för han hade sladdat.. Är detta verkligen rätt ? Ja jag är ju ingen polis men lite pedagogisk måste man väl vara om man ska vara en polis som jobbar ute bland människor ?


Som svar på Variosboy:

Jo du har helt rätt i det ! Jag hade ett jävla temperament förut, men har faktiskt blivit bättre, DOCK kan jag kanske ha fel attityd när jag pratar såhär, eller med någon kompis osv.. Men när det väl kommer till poliser, o framför allt vuxna så tycker iallafall jag att jag bemöter dom hyfsat trevligt. Så ja du har ju helt rätt !

Re: A-traktor snacket angående spärrar osv..

Postat: lör 21 jan 2012, 20:28
av llesrof
Spoiler »
Kortfattat.. du tycker att du har rätt.