Sida 1 av 1
Ladd/batterifrågor förbrukningsbateri
Postat: tis 27 dec 2011, 00:19
av umekille
Hämtade igår 2-Blybatterier gratis på jobbet
dom bytt ut i nödbelysningscentral.
Skall dem laddas på särskilt sätt?
Funderar ha dem som förbrukarbatteri
det står 6amp/10h på dem...
Går det ladda dem via en bils laddning?
Med dagens diodlampor o strömsnåla tv-
måste dem ju klara längre tid ...
Har en liten Jula solcell orkar den ladda dem?
Edit: dom väger runt 20kg styck :shock:
Re: Ladd/batterifrågor förbrukningsbateri
Postat: tis 27 dec 2011, 08:40
av Rådlös
Blybatterier laddas med konstant spänning. Laddströmmen bör väljas till maximalt en tredjedel av siffran för Amperetimmar.
Re: Ladd/batterifrågor förbrukningsbateri
Postat: ons 28 dec 2011, 03:19
av Amarace
6amp /10h borde innebära 60Ah ?? Som ett ordinärt bilbatteri alltså. Laddas som vanligt med andra ord. 6A laddare brukar vara lämplig för 60Ah batteri. Solcells fungerar väl, men det tar ju en attans tid, för jag antar den inte är så kraftig?
Re: Ladd/batterifrågor förbrukningsbateri
Postat: ons 28 dec 2011, 04:36
av umekille
vad jag fattar är att ett konstant uttag av 6amp kan göras i 10timmar
Re: Ladd/batterifrågor förbrukningsbateri
Postat: ons 28 dec 2011, 21:32
av xxargs
dom fungerar som vanliga batterier och kan laddas på samma sätt så länge man gör det med kontrollerad laddare som bilens generator eller elektroniskt styrd laddare som CETEK. om CETEK har snöstjärnesymbol för laddning vid kyla så skall denna läge också användas om batteriet är av AGM-typ då de ger ca 0.2 Volt högre spänning - viktiga 0.2 Volt om batteriet skall bli fulladdat.
sådanahär batterier, oftast av AGM-typ, har gärna lite högre vilospänning än vanliga våta batterier vid samma laddningsgrad då syran i dessa är mer koncentrerad - dvs. det är samma laddningsrad på dessa vid 12.6 Volt som 12.4 Volt på vanliga batterier och fulladdat gärna landar på 13.0 Volt medans vanliga anses laddade vid 12.8 Volt vilospänning. med andra ord bör AGM-batterie laddas om vilospänningen är under 12.6 Volt då det speglar gränsen för batteriets 50% laddningsnivå och under denna så sulfatiserar batteriet märkbart fort och det går fortare ju mer under denna nivå man är.
en blybatteri skall helst inte under 50% laddningsgrad mer än något dygn per gång om man inte permanent skall förlora kapacitet - att man tappar kapacitet när det är urladdat beror på att vid urladdningen bildade blysulfatet kristalliserar om sig med tiden till en grovkornigare version som laddningen inte rår på (på samma sätt som finkorning snö sakta omvandlas till grovkornig is-snö på vårkanten - det är samma mekanism som driver på kristallernas ombildande som på de fina sulfatkristallerna i en urladdad bilbatteri - dvs att en stor kristall har mindre yta än en liten fin-grenad kristall)
Re: Ladd/batterifrågor förbrukningsbateri
Postat: tor 29 dec 2011, 15:32
av umekille
Tack för fina svar :)