Här hittar jag en bra bild på en pump och spridare. En bild säger mer än tusen ord.
Det är egentligen två delar, A som är en pumpkolv i insprutningspumpen, det finns alltså en till varje cylinder, och E som är själva insprutaren.
Kolven i pumpen rör sig uppåt och trycker ut en mängd bränsle. Detta gör den som jag sa tidigare i rätt ögonblick ungefär som en tändfödelare. Nere vid F ser du som en kammare eller behållare. Samtidigt ser du att F är konisk. När det blir tryck i kammaren lyfts F uppåt av trycket och spetsen öppnar själva insprutningsmunstycket och dieselbränslet sprutar ut.
Allt det här går ju väldigt fort och med högt tryck. Det hörs ju ett smattrande eller knackande ljud från dieselmotorer. Det är F som man hör när den rör sig upp och ner. Samtidigt så måste det ju vara stor presicion på alla delar. Därför är det viktigt att bränslet är rent och av högsta kvalitet. Och har man en dieselmotor i sitt fordon så skall man inte "pilla" på något av detta som man inte har full kunskap om.
Detta är alltså den äldre, mekaniska funktionen. Dagens modernare elektriskt styrda insprutare ser du i filmen från YouTube. Men det är egentligen samma grundprincip.