Sida 1 av 2

knepiga<(knasiga) besiktningspåpekande.

Postat: tor 24 nov 2011, 14:14
av umekille
En ägare av en volvo 400 serien här fick 2-a på
glapp krängningshämmaren bak...fick rådet skruva
av den ...för då fanns det inget glappande mäta...han gjorde
det o den blev godkänd ?:-/

Re: knepiga<(knasiga) besiktningspåpekande.

Postat: tor 24 nov 2011, 14:29
av *pettson*
Det är inte särskilt konstigt? Finns saker och ting så ska dom fungera. En grundläggande regel.

En glappande krängningshämmare är en felaktig krängningshämmare. Det finns däremot ingen regel om att ha en krängningshämmare bak och alla modeller har det inte, därmed så är det okej att ta bort den. Då finns inget fel.
En brusten krängningshämmare bak är också felaktig, alla modeller har inte en sån och därmed är det okej att ta bort den. Då finns inget fel.
Strålkastartorkare som inte fungerar är felaktig. Att ta bort densamma gör att problemet försvinner eftersom den inte måste finnas.

Re: knepiga<(knasiga) besiktningspåpekande.

Postat: tor 24 nov 2011, 14:41
av VolvoB20
*pettson* skrev:Det är inte särskilt konstigt? Finns saker och ting så ska dom fungera. En grundläggande regel.
Så enkelt kan det väl inte vara? Jag har tex en klocka i bilen som inte fungerar, besiktningen har aldrig satt 2:a på det, att saker ska fungera gäller väl bara saker som har med säkerhet/miljö och göra.

Så 2:an på krängninghämmarens glapp måste väl ha något med säkerheten att göra eller? Typ att bilen blir mycket farligare med ett glapp i krängningshämmaren, än va det det är att köra helt utan hämmare.

Eller är det så att åtgärden att ta bort den glappa hämmaren igentligen gör bilen mycket farligare men det är ok enligt reglerna att göra bilen farligare än att köra bilen vidare i befintligt skick med lite glapp ?:-/

Re: knepiga<(knasiga) besiktningspåpekande.

Postat: tor 24 nov 2011, 15:19
av *pettson*
VolvoB20 skrev:
*pettson* skrev:Det är inte särskilt konstigt? Finns saker och ting så ska dom fungera. En grundläggande regel.
Så enkelt kan det väl inte vara? Jag har tex en klocka i bilen som inte fungerar, besiktningen har aldrig satt 2:a på det, att saker ska fungera gäller väl bara saker som har med säkerhet/miljö och göra.

Så 2:an på krängninghämmarens glapp måste väl ha något med säkerheten att göra eller? Typ att bilen blir mycket farligare med ett glapp i krängningshämmaren, än va det det är att köra helt utan hämmare.

Eller är det så att åtgärden att ta bort den glappa hämmaren igentligen gör bilen mycket farligare men det är ok enligt reglerna att göra bilen farligare än att köra bilen vidare i befintligt skick med lite glapp ?:-/
Klockan i din bil är nåt som aldrig besiktigats. Det var inte nåt vidare exempel. Säkerhetstänket kan man ifrågasätta på sbp när man för 10år sedan fick en 2:a för att drivknutsdamask var trasig. Motivet var att knuten kan gå hädan och bilen blir svår att styra. Samma med hjullager fram eller bak. Idag är det bra att veta för bägge två. Om man har tur. Annars får man inget alls.

Det har inte nåt med farligt att göra. Det har med fungerande tillbehör eller inte att göra.
En krängningshämmare i bakvagnen är ett tillbehör på dom flesta modeller. den har egentligen ingenting med säkerheten att göra på den nivån som bilprovningen gör kontroll, allså för vad som krävs av en standardbil. Oftast är den nåt som beställts för att tillhöra till exempel en chassiesats (brukar innebära 2-3cm sänkning på bilen och en krängningshämmare bak) medans större delen av bilarna inte har någon sådan. Bakvagnen är inte farlig på nåt sätt utan hämmaren men är mer exakt vid mer provocerande körning med produkten monterad, dom billigaste modellerna har den inte från fabrik, dom dyraste har den däremot.
Är produkten monterad så ska den också göra sitt jobb. Kan den inte utföra sitt jobb är den felaktig där den sitter, och därmed ska det påpekas. Det är inte svårare än så.

Det är samma med till exempel loadlevelers på 850 serien, det är ett tillbehör. En del har, andra inte. Finns dom så ska dom fungera felfritt det blir poäng annars. Finns dom inte så kräver ingen att dom ska finnas. Därför är det tillåtet att ta bort dom felaktiga och ersätta med vanliga stötdämpare och andra starkare fjädrar så att bilen blir i samma skick som utgångsprodukten.

För att ytterligare visa hur det fungerar så är en utlöst airbag med lysande lampa helt okej igenom sbp. Bara bältena fungerar fysiskt och bagen inte är ivägen för dej när du styr. SRS systemet ingår nämligen inte i SBPs kontroller. Så ta pangpåsen och vira ihop den och silvertejpa kanterna. Eller för den delen klipp bort och tejpa kanterna. Det är grönt ljus rakt igenom sbp. Har kört igenom många ggr på det viset när vi plockat ihop någon bil som varit krockad och är i slutfasen för ihopmonteringen.
Däremot sätter man otvivelaktigt en 2a på lysande ABS lampa på alla. Trots att volvo i sin egen handbok intygar att bromsarna fungerar precis som vanligt förutom just ABS delen. Och ABS är ingen lag på att ha. Men ABS är inte klassat som *kompliment*, medans SRS är det. SRS är ett kompletterande system bara, medans ABS är inbyggt i ordinarie systemet. Därmed så blir det olika bedömning. TROLIGEN gjorde man den bedömningen på tidigt 90tal när en del körde ABS systemet som bromsservo och därmed blev servolösa när ABS systemet slutade fungera. Och idag är mercedes tillbaka med *NYHETER* sen runt 2003 och använder just ABS systemets pump som servo så som man fann värdelöst på 90 talet. Så nån ändring är inte i sikte.

Re: knepiga<(knasiga) besiktningspåpekande.

Postat: tor 24 nov 2011, 19:23
av Camel
I Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om kontrollbesiktning TSFS 2010:84 finns att läsa om vad som bedöms och kontrollprogram för olika system i fordonet.
T.ex. finns ABS-lampan särskilt omnämnd och får inte indikera fel. Vidare finns det t.ex. ett helt kapitel om olika komponenter för hjulupphängning. Om belysning skrivs mycket, t.ex. dimljus funktionsprovas ej men om de fungerar ska de vara rätt inställda. Om de finns fysiskt men inte fungerar så finns ändå allmänt krav på att de ska sitta fast osv. Däremot är det funktionskrav på t.ex. halvljuset.

Fordonets olika komponenter/funktioner kan ha olika krav på t.ex. funktion, fastsättning och existens.

http://www.transportstyrelsen.se/Global ... anguage=sv

Re: knepiga<(knasiga) besiktningspåpekande.

Postat: tor 24 nov 2011, 23:06
av VolvoB20
*pettson* skrev:Klockan i din bil är nåt som aldrig besiktigats. Det var inte nåt vidare exempel.
Då tar jag ett annat exempel. Dimljusen besiktigas men om de inte fungerar får jag ingen 2:a och jag behöver inte plocka bort dem.

Jag antar att det beror på att detta inte anses trafikfarligt med icke fungerande dimljus,

Att man däremot får anmärkning på kränghämmaren måste ju bero på att man anser det farligt med glapp, inte pga att den inte fungerar för då skulle det ju inte hjälpa att montera bort den.

Re: knepiga<(knasiga) besiktningspåpekande.

Postat: fre 25 nov 2011, 09:01
av *pettson*
Det finns ingen lag på dimljus fram. Det är också*tillbehör*. Att det inte går att tända dom innebär inte att dom är skadade. Är dom skadade alltså fysiskt trasiga så åker du på att ta bort eller åtgärda hursomhelst, så att dom inte kan skada någon, då får du anmärkning oavsett om dom fungerar eller inte. Men när du besiktigar igen så struntar man i om dom fungerar eller inte återigen. Bara det fysiskt är åtgärdat på utsidan så att säga.
Om dom tänds kan dom blända, det innebär att dom ska vara inställda korrekt, dom ska ersätta halvljuset vid dimma om dom går att använda och därför gäller inställningsreglerna för halvljus. Sen har dimljus kombinationskrav. Alltså vad som får lysa samtidigt. Det ska kontrolleras. OM dom tänds.
Har du extraljus så struntar man i om dom fungerar.
MEN finns dom där så ska dom ska sitta på plats och inte vara fysiskt skadade så dom utgör fara för någon annan oavsett om dom fungerar eller inte. Fungerar dom så kontrolleras att dom sitter stadigt och inte kan fladdra då det utgör fara för mötande. Dom mäts inte in då det är upp till dej om dom ska peka i backen eller i himlen eller vart du önskar.

7.1.4 Dimstrålkastare
Kontroll Fastsättning, färg, inställning, inkoppling, antal.
Metod Okulärkontroll. Fastsättning kontrolleras genom att känna på strålkastaren. Inkoppling avser kontroll av att
- dimstrålkastare inte kan lysa utan att bakre positionslyktor samtidigt lyser, och
- dimstrålkastare kan släckas när bilens halvljusstrålkastare lyser.
Färg kontrolleras i samband med ”mätning”.
Mätning med ljusmätningsinstrument utförs för att kontrollera dimstrålkastares inställning (bländning). Instrumentet ska placeras 20 – 30 cm framför strålkastaren. I sid- och höjdled får instrumentets avvikelse vara max 3 cm.

Och.. en trasig krängningshämmare i bakvagnen är inte farlig på nåt sätt fortfarande. Varesej för dej eller för andra. Modeller utan krängningshämmaren anses inte farligare än dom med, att ha krängningshämmaren bak är ett option. FRAM är det en annan femma. Där är framvagnskonstruktionen beroende av krängningshämmaren i dom flesta fall och därmed bedöms den helt annorlunda.
Vore det så det bedöms farligt fick du en 3:a och allt är färdigbesiktigat för den dagen.

Re: knepiga<(knasiga) besiktningspåpekande.

Postat: fre 25 nov 2011, 09:19
av Camel
VolvoB20 skrev:/,,,/Dimljusen besiktigas men om de inte fungerar får jag ingen 2:a och jag behöver inte plocka bort dem.

Jag antar att det beror på att detta inte anses trafikfarligt med icke fungerande dimljus,
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 80#p567160

Re: knepiga<(knasiga) besiktningspåpekande.

Postat: fre 25 nov 2011, 09:39
av Camel
VolvoB20 skrev:/.../Att man däremot får anmärkning på kränghämmaren måste ju bero på att man anser det farligt med glapp, inte pga att den inte fungerar för då skulle det ju inte hjälpa att montera bort den.

2.3 AXEL/LÄNKAGE

Kontroll Fastsättning, skador, glapp, täthet, hjulinställning, funktion

Krängningshämmare:
- fastsättning mycket glapp
- fastsättning mycket lös
- brusten


Om krängningshämmare finns får den alltså inte glappa, vara lös eller brusten. Om detta är farligt eller inte bedöms inte på kontrollbesiktningen utan bedömningen grundar sig på vad som står i kontrollprogrammet.

Re: knepiga<(knasiga) besiktningspåpekande.

Postat: fre 25 nov 2011, 11:24
av VolvoB20
Camel skrev:
VolvoB20 skrev:/.../Att man däremot får anmärkning på kränghämmaren måste ju bero på att man anser det farligt med glapp, inte pga att den inte fungerar för då skulle det ju inte hjälpa att montera bort den.

2.3 AXEL/LÄNKAGE

Kontroll Fastsättning, skador, glapp, täthet, hjulinställning, funktion

Krängningshämmare:
- fastsättning mycket glapp
- fastsättning mycket lös
- brusten


Om krängningshämmare finns får den alltså inte glappa, vara lös eller brusten. Om detta är farligt eller inte bedöms inte på kontrollbesiktningen utan bedömningen grundar sig på vad som står i kontrollprogrammet.
Men hallå..... just den regeln har väl skrivits för att någon expert, just för att man har kommit fram till att en glapp eller lös krängninghämmare är just farlig, t.o.m farligare än om man plockar bort den helt och hållet. Just därför är det ok att plocka bort den då själva funktionen inte behövs..


Till skillnad från dimljuset (i länken du länkade till) som också kontrolleras men inte bedöms som farlig om det inte fungerar.