Sida 1 av 2

Hur hårt kan man belasta ciggtändaruttaget i bilen?

Postat: ons 23 nov 2011, 15:26
av umekille
Många produkter koppla in dit har grova kablar
men hur är matningen till uttaget? Är risken'
för kabelbrand stor? Ser det är avsäkrat med 15A
men säkringen går ju bara vid kortisar.

Re: Hur hårt kan man belasta ciggtändaruttaget i bilen?

Postat: tor 24 nov 2011, 06:22
av gnestakalle
Försök inte sätta i kraftigare säkring än original för kablarna till cigguttaget är inte så kraftiga. Om du överbelastar säkringen så går den, det behöver alltså inte vara kortslutning för att den skall gå. Sätt dit ett extra cigguttag med kraftigare kabel direkt från batteriet med en lämplig hängsäkring på kabeln. Sen skall du naturligtvis ha en lika tjock kabel till jord.

Mvh GK

Re: Hur hårt kan man belasta ciggtändaruttaget i bilen?

Postat: tor 24 nov 2011, 08:21
av tompathepilot
190w! I runda slängar.

Re: Hur hårt kan man belasta ciggtändaruttaget i bilen?

Postat: tor 24 nov 2011, 10:23
av len
En 15 A säkring kan du belasta med 15A x 12V= 180 W
har du säg 17 A i 10 sekunder, så händer ingenting. men säg 25 A så brister den på någon sekund. Det är en tråd som brinner av, och det finns inneboende tröghet. Så vid en kortis så går den direkt, men även vid överbelastning. Säkringen går innan kabeln ( 1,5 kan man belasta med 18 A, men spänningsfallet får man ta hänsyn till). Hur stora kablar du har till dina förbrukare efter cigg-uttaget spelar ingen roll. Säkringen sätter max-gränsen.

Re: Re: Hur hårt kan man belasta ciggtändaruttaget i bilen?

Postat: tor 24 nov 2011, 11:49
av Severin
En kompis kopplade in en bryggare till uttaget i en lastbil och det var bra med marginaler men ändå så eldade han upp kablarna och uttaget pga att kablarna var för smala
Sent from my GT-I9100

Re: Hur hårt kan man belasta ciggtändaruttaget i bilen?

Postat: tor 24 nov 2011, 16:10
av Camel
Cigg-uttaget i 940 är inkopplat enligt följande:

1. Huvudström via 2 st ca 4 mm2 ledare från batteriet till plusplinten innanför panelen ca 2 m
2. Från plusplinten med 2 st 4 mm2 till tändingslåset ca 1,5 m
3. Från tändningslåset till säkringsboxen, säkring nr 14 ca 0,7 m 4 mm2
4. Från säkring nr 14 till cigguttaget, ca 0,3 m ca 1,0 mm2
5. Från cigguttaget jord via knapp för elbakrutan, ca 0,4 m ca 1,0 mm2
6. Från knappen elbakruta jord till jordskena i säkringsbox ca 0,5 m ca 1,0 mm2
7. Från jordskena i säkringsbox till jordplint A-stolpe ca 1,5 m 4 mm2
8. Återledning via kaross till batteriet

Totalt 16 st kopplingspunkter. 0,002 Ohm per punkt ger totalt 0,032 Ohm
Resistans genom 15A säkring enl. tabell nedan är 0,0048 Ohm
Total resistanslängd i alla 4 mm2 = ca 4 m medför totalt 0,017 Ohm vid 20 grC
Total resistanslängd i alla 1,0 mm2 = 1,2 m medför totalt 0,020 Ohm vid 20 grC
Återledning till batteri uppskattas till totalt 0,004 Ohm vid 20 grC
Total kretsresistans till cigguttaget blir då ca 0,0778 Ohm vid 20 grC
Detta kan utan vidare avrundas till totalt ca 0,1 Ohm pga åldrande.

En 15 A säkring löser ut enligt följande:

15 A = löser inte
18 A = löser inom 1000s
20 A = löser inom 100 s
28 A = löser inom 1s

Vi antar största långvarigt möjlig belastning är 17 A utan att säkringen löser på flera timmar. Med 0,1 Ohm kretsresistans blir spänningsfallet mellan batteriet och uttaget då 1,7 Volt.

Frågan är då kan ledningarna bli för varma?

Ett riktvärde är att en 1,0 mm2 ledning avger en effekt av max ca 2-4 W/m vid 50 grC temperaturförhöjning. Om man från början har ca 20 grC blir då ledartemperaturen 70 grC, då kan man rulla på isoleringen men den har inte smält. Om ledningen är fri gäller 4 W/m och om den går buntad i en kabelstamm så gäller det lägre värdet, ca 2 W/m eller ännu lägre beroende på de andra ledarnas effektavgivning.

Total resistanslängd i alla 1,0 mm2 = 1,2 m medför totalt 0,020 Ohm vid 20 grC. Vid 70 grC har resistansen ökat 1,24 ggr till 0,025 Ohm. Det blir en total effekt på 7,2 W fördelat på 1,2 m blir det hela 6 W/m. En varm sommardag med 17 A belastning lång tid så finns det en klar risk för överhettning! Men på säkring 14 ligger andra laster anslutna så man kan i praktiken inte dra riktigt 15 A ur uttaget om de andra lasterna också drar ström samtidigt. Om man antar 3 W/m effektavgivning så blir största kontinuerliga ström ca 12 A om ledarens temperatur blir 70 grC. Jag skulle därför säga att max 10A ska tas ut från cigguttaget längre stunder. Kortvarigt < 15 min kan man ta ut lite mer. Men vid 10 A ström erhålls ett spänningsfall på minst 1 Volt.

Elschema cigguttag:
(Klicka för större bild)
Bild

Säkringsdata
(Klicka för större bild)
Bild

Säkringskarakteristik
(Klicka för större bild)
Bild

Re: Hur hårt kan man belasta ciggtändaruttaget i bilen?

Postat: tor 24 nov 2011, 16:32
av Rådlös
Det blev mycket hårdvarufakta i den här tråden. (Bättre börda man bär ej än kunskap mycken. Fritt tolkat ur Havamal)
Men Umekille bör få användning av det här:
Bild

Re: Hur hårt kan man belasta ciggtändaruttaget i bilen?

Postat: tor 24 nov 2011, 17:20
av Camel
Rådlös skrev:(Bättre börda man bär ej än kunskap mycken. Fritt tolkat ur Havamal)
Eller så "kör man tills det ryker" :wink:

Re: Hur hårt kan man belasta ciggtändaruttaget i bilen?

Postat: tor 24 nov 2011, 17:27
av Fluffen
"Friskt kopplat, hälften brunnet" eller vad är de man säger. :lol:

Re: Hur hårt kan man belasta ciggtändaruttaget i bilen?

Postat: tor 24 nov 2011, 17:41
av umekille
Det fins ju mängder med tillbehör idag som har ciggkontakt som inkoppling.
Grendosor är nog mest lämpade för underhållsladdning av flera telefoner.
nu har ju de flesta en inbyggd säkring i proppen men inte alla. Ciggkabel är
en tillfällig lösning anser jag och skall man ha mer permanent en förbrukare
är nog fastmontage med en grövre kabel från batteriet med en säkringscentral
'koppla in via flatstift en säkrare lösning.