Sida 1 av 1
kan man se på en dragkula om bilen gått mycket med släp?
Postat: sön 20 nov 2011, 15:24
av umekille
en kompis sa man kunde mäta den och se om den nötts
rostig kula utan kopp kan ju vara bägge lite använd eller
använd så polerde ytan rostar fort...smörjer man kulan nöts
den väl mindre? kan ett drag få sättningar?
Re: kan man se på en dragkula om bilen gått mycket med släp?
Postat: sön 20 nov 2011, 16:44
av Rådlös
Ta ett digitalt skjutmått och pröva på ett antal bilar där du vet om dom har dragit mycket eller lite. Torka av kulan och mät först i bilens längdriktning, där den mesta dragriktningen blir. Och mät sedan samma kula på tvären, i 90° vikel mot längdriktningen. Där borde ju den minsta dragkraften och slitaget finnas. Blir det markant olika diameter så stämmer din kompis uttalande. Berätta här i så fall för det kan ju vara en kontrollpunkt om man är spekulant på en bil där säljaren påstår att "Den har inte gått många mil med släp!".
Smörjfett gör alltid nytta. "Den smörjan som aldrig kom till användning, är den dyraste smörjan!"
En jobbarkompis hade en hårdförkromad kula på sitt drag. Han hade kört många, många mil med släp i jobbet. Kulan var blank och fin, medan resten av bilen hade tjänat ut.
Re: kan man se på en dragkula om bilen gått mycket med släp?
Postat: sön 20 nov 2011, 17:22
av StringerBell
En idé. Varför inte titta på kontakten istället?
Re: kan man se på en dragkula om bilen gått mycket med släp?
Postat: sön 20 nov 2011, 20:38
av Larzan
Drar man som jag husvagn med stabiliseringsdrag ska det inte vara något fett på kulan alls, någonsin.
Där är det ibland två eller fyra belägg som trycker mot kulan, väldigt hårt, för att undvika nigningar och svängningar.
Men ja, det går ju att se om den är vädigt sliten, det mesta slitaget sker närmast stötfångaren på kulan. Känn efter "blankpolerat", mät kulan med skjutmått.
Re: kan man se på en dragkula om bilen gått mycket med släp?
Postat: sön 20 nov 2011, 20:44
av VolvoB20
Kör man med vanlig kulhandske och ser till att alltid ha kulan väl infettad så slits den inte alls.
Kör man helt utan smörjning med vanlig kulhandske slits kulan ordentligt.
Re: kan man se på en dragkula om bilen gått mycket med släp?
Postat: mån 21 nov 2011, 21:22
av 2444ever
Ej fungerande kontakt borde ju betyda lite använd, eller i vart fall lite senaste tiden, kanske...
Re: kan man se på en dragkula om bilen gått mycket med släp?
Postat: tis 22 nov 2011, 10:43
av Rådlös
En kontakt med tillhörande kåpa kan ju vara utbytt på grund av hård och långvarig tjänst. Sedan är bilen (som kanske har dragit tunga släp nästan dagligen?) till salu ett par veckor senare. :shock: :shock:
Då är det nog lättare att se på kulan?
Re: kan man se på en dragkula om bilen gått mycket med släp?
Postat: ons 23 nov 2011, 00:22
av 2444ever
Var mest ett litet förslag, sköt från höften s.a.s. Verkar ju inte finnas något självklart tecken. Men jag menade att en kass kontakt skulle kunna tyda på lite användande. De som drar regelbundet brukar ju hålla dom fungerande. En fullt fungerande säger däremot inte så mycket, kan ju vara någon pedant.
Re: kan man se på en dragkula om bilen gått mycket med släp?
Postat: ons 23 nov 2011, 15:40
av *pettson*
Titta på hur bakfjädringen fungerar. All fjädring på fordon som har arbetande drag slits. Är inte grejorna nya men fortfarande har bra spänst så är det ett tecken på att bilen inte gått mycket med belastat drag.
Re: kan man se på en dragkula om bilen gått mycket med släp?
Postat: mån 28 nov 2011, 16:15
av len
Kör "mycket" med släp (ej husvagn). Kanske 1000 mil med nuvarande. Provade med skjutmått. Och kulan är då "osliten".
Så kulans kondition säger nog inget om antal mil med släp. Den vanliga släpkontakten är ju alltid ett bekymmer då saltslasket korroderar kontaktytorna oavsett man har kopplat släp eller ej. Fixas å andra sidan med smärgelduk, bara rulla en bit och rensa hylsorna. (Stiften är ju enklare!). Så jag tror det är mycket svårt att avgöra. Och sedan spelar det kanske ingen roll heller? Bilen är ju gjord för att dra...