Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av umekille
#587355
Gäller det bensin/dieselvärmare också?
då de oftast ger mer ohälsosamma avgaser
än en bilmotor.
av *pettson*
#587390
Tycker regeln är fantastisk. En nonsensregel.

Två frågor gäller.

1/ Vad är vinsten med åtgärden? Frågan ställdes till kommunkontoret förra året av vänner till mej. Man skulle återkomma i frågan, trots påstötningar så har det hittils tagit ett år utan svar.

2/ Vem/vilka gäller den? Alla, svarade man rappt.

Frågorna hade jag eftersom utsläppen blir större om jag åker iväg, än om jag står kvar på plats. Notera att regeln gäller inte bara vid varm bil utan även vid kall bil på morgonen hemma i villaområdet. Skillnaden är att jag sprider mera orenade avgaser på längre sträcka. Så ur kartperspektiv är det en renare metod. Ingen skitar ned där bilen hör hemma. Men ur miljösynpunkt är det vidrigt då man vräker ur sej mera avgaser än nödvändigt under färden. Tar man det totalt sett så släpper man ut onödigt mycket avgaser helt enkelt tack vare regeln. För varm bil blir det liknande. Där är det naturligtvis onödigt att elda upp bensin på tomgång. Men bilens reningssystem släpper ut mer dom första kilometrarna. Så mycket mer faktiskt att det blir renare totalt sett om bilen stått kvar och eldat upp bensinen bara.

Sen var det vilka gäller regeln?
Tja.. Märkligt nog gäller det absolut inte kommunal trafik i praktiken. Trots då att det är kommunala stadgar.
Hela sommaren kunde man stå bredvid buss efter buss som nyinköpts för att vara miljövänliga (nya gasbussar) som står på tomgång 15-20 minuter vid sidan av dej där du har bilen avstängd för att reglerna är sådana (broöppning i stan). Själva tycker bussbolagen att dom är undantagna regeln eftersom deras klimatsystem i bussarna inte fungerar när bussarna är avstängda. Konstigt nog fungerar inte bilarnas heller, men det frågar ingen efter.
Så kommer vi till tunga sidan. Där brukar kanske 2-3 av 10 stänger av lastbilen. Några är faktiskt undantagna reglerna, såsom t.ex betongbilar om man läser på. Inte ens polisen stänger av sina bilar vid broöppningen trots att inte dom är undantagna från reglerna.

Motalas regler ser ut som följer.
5 § Tomgångskörning
En förbränningsmotor i stillastående motordrivet fordon får hållas igång utomhus i
högst en minut.
Detta gäller inte:
1. om trafikförhållanden föranlett fordonet att stanna, t.ex. i trafikkö,
2. om motorn hålls igång för att - i den mån det behövs för fordonets ändamålsenliga
brukande - driva annan anordning (på fordonet) än sådan som avser uppvärmning.
Omedelbart tomgångskörningsförbud gäller dock fordon som stannats vid broöppning

Sista raden är mycket intressant dessutom. I somras satt det skyltar vid broöppningsdelen (inte kollat om dom är kvar): TOMGÅNGSKÖRNING MAX 1 MINUT.
Och regeln föreskriver omedelbart tomgångsförbud vid broöppning, alltså INTE tomgångskörning alls.
Jippi... skönt med regler och skyltning som överenstämmer.
Användarvisningsbild
av Camel
#587450
Kolla in detta från Södertörns miljö- och hälsoskyddsförbund i Nynäshamns kommun (kunde inte låta bli att citera):

"Det är polisen i Stockholms län som ska kontrollera att reglerna för tomgångskörning efterlevs. Om någon bryter mot reglerna för tomgångskörning kan du därför göra en anmälan till polisen. De har också möjlighet att informera via polisradion för att få ut en bil direkt till platsen. Detta för att polisen ska ha möjlighet att agera medan brottet, dvs. tomgångskörningen, pågår. Vill du göra en anmälan kan du ringa polisen på tel .nr. 114 14."
http://www.smohf.se/Verksamheten/Halsos ... gskorning/

Här utlovas ju i princip polisbil direkt på plats för att beivra detta mycket allvarliga brott... :wink:
Fattas ju bara att man hade uppmanat till att ringa 112 istället. 8) Frågan är om man erhåller samma respons från polisens sida för andra pågående brott... :roll:

EDIT: Min teori är nog inte helt korrekt...
Spoiler »
Senast redigerad av 1 Camel, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Camel
#587485
Ju mer man funderar på det ju mer egendomligt framstår förbudet mot tomgångskörning i mer än 1 minut.

Citerat från VTI:
"Vad som kan ha mycket stor betydelse för avgasutsläpp under verkliga förhållanden är temperatursänkningen i katalysatorn under tomgång. I hårt belastade korsningar är det inte ovanligt med stopptider vilka kan medföra att katalysatortemperaturen skulle kunna sjunka under tändtemperaturen. Genom att den körcykel som de flesta av dagens svenska katalysatorbilar är certifierade för har en maximal tomgångstid, 40 sekunder, som inte är tillräckligt lång för ett temperaturfall under tändtemperaturen finns det risk för att många bilmodeller skulle kunna ha ett sådant problem. Problemet skulle då mera avse den efterföljande accelerationens utsläpp än utsläpp under tomgång."
Källa: http://www.vti.se/sv/publikationer/funk ... bilmotorer

Om man stänger av bilen eller står på tomgång för länge så kan temperaturfall innebära att man hamnar under tändtemperaturen för katalysatorn. Då uppstår problemet att avgasutsläppen under efterföljande acceleration kan bli större än utsläppen på tomgång menar VTI. Min egen teori om bränsleförbrukning/utsläpp vid kallstart i mitt förra inlägg får jag väl revidera, men faktum kvarstår: det är ju inte självklart att det alltid är bäst att stänga av motorn istället för att stå på tomgång. Som vanligt får man mycket intressanta och tänkvärda synvinklar från pettson!
av 2444ever
#587534
Man bör väl ändå vara närmare kattens tändtemperatur efter tomgång än efter motorn helt av? (kanske det du menar).
Ditt citat från VTI tolkar jag som temperaturfall från att motorn (katten) haft "normal" arbetstemperatur. Men jämfört med helt kall motor borde väl katten närma sig tändtemperatur vid tomgång, eller är jag helt fel på det?

Jag har fått för mig lite att moderna bilar på tomgång är avsevärt mindre farliga för miljön än säg 30 år gamla bilar, även att det är större skillnad idag mellan normal körning och tomgång (men där kommer ju katten och dess tändtemperatur in, hmm). Jag har alltid sett förbudet som dels en liten kvarleva från förr, men också att hindra bilar som står på tomgång en längre tid, det är ju inte direkt trevligt, speciellt förr, samt att dieslar borde ha max 10 sekunder :) . Sedan har man väl glömt varför förbudet egentligen kom till och det blir en del paragrafrytteri. Men, det är endast en teori.
Användarvisningsbild
av Camel
#587577
S/S (Start/Stopp) innebär lägre bränsleförbrukning i körcykeln när bilars bränsleförbrukning ska fastställas och därmed lägre CO2. Men frågan är ju hur det går med de giftiga emissionerna som katalysatorn ska ombilda om S/S innebär att temperaturfallet blir blir stort. Då ökar ju de giftiga emissionerna när man startar och kör iväg igen innan katalysatorn tänder på nytt. Det hade kanske varit bättre att puttra på tomgång en stund.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#587647
umekille skrev:Gäller det bensin/dieselvärmare också?
då de oftast ger mer ohälsosamma avgaser
än en bilmotor.
Du får max köra 1 minut med motorn som har avgasrening, återcirkulation, flervägskatalysator och partikelfilter.

Värmaren som kör ut alla avgaser helt orenade är ok att köra timmavis.

Bra märkligt är det......
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]