- mån 14 nov 2011, 19:32
#587534
Man bör väl ändå vara närmare kattens tändtemperatur efter tomgång än efter motorn helt av? (kanske det du menar).
Ditt citat från VTI tolkar jag som temperaturfall från att motorn (katten) haft "normal" arbetstemperatur. Men jämfört med helt kall motor borde väl katten närma sig tändtemperatur vid tomgång, eller är jag helt fel på det?
Jag har fått för mig lite att moderna bilar på tomgång är avsevärt mindre farliga för miljön än säg 30 år gamla bilar, även att det är större skillnad idag mellan normal körning och tomgång (men där kommer ju katten och dess tändtemperatur in, hmm). Jag har alltid sett förbudet som dels en liten kvarleva från förr, men också att hindra bilar som står på tomgång en längre tid, det är ju inte direkt trevligt, speciellt förr, samt att dieslar borde ha max 10 sekunder :) . Sedan har man väl glömt varför förbudet egentligen kom till och det blir en del paragrafrytteri. Men, det är endast en teori.
Historik: PV -60, 142 -71, 244 -82, 244 -88 (alltså årsmodeller)