Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av TotanTotan
#587679
Frågan är om det har gjorts någon undersökning på bensin/dieselvärmare och utsläpp under ett år. Och varför görs inga förbättringar på den fronten? Är det så dyrt att konvertera befintliga kunskaper till denna lilla tingest? Nog för att man vill ha det varmt och gott i bilen men vi ska ju lämna över detta klot till våra barn så varje halmstrå är nog så viktigt. /Clas
Användarvisningsbild
av NisseHult
#588748
1 minut... Per dag eller?
När någon påpekade att jag stått för länge så gasade jag lite och frågade om detta var tomgång.
Nej svarade han. Då släppte jag gasen och bad honom starta klockan igen för en ny period...
av mattiasv60
#1528229
licotg skrev:Jag undrar om regeln gäller även inne i min fastighet?
Självklart. Regeln (åtminstone i min kommun) gäller i hela kommunen. Så om din fastighet ligger inom någon kommungräns där kravet finns gäller regeln. Eller tänkte du behålla dina avgaser inomhus föralltid (?)
/M
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1528250
I min kommun finns ingen 1-min-gräns på egna fastigheter/parkeringar. Däremot måste man tänka på andra saker, såsom bullernivå osv. Dvs det är på sätt och vis "mer olagligt" att torrvarva än att tomgångsköra, då det bullrar betydligt mer.

På dom flesta allmäna pakeringar utanför affärer osv gäller dock max 1min tomgång, något inte en jäkel följer så här års då det i regel tar längre tid än 1min innan bilen immat av sig :-D
Användarvisningsbild
av Momentum
#1531734
Bränslevärmare bränner bara bränsle - rakt av - inte förbränning under högt tryck, vilket ger partiklar och Nox, som en motor på tomgång, om bränslevärmare ska förbjudas, så måste alla pannor som bränner olja också förbjudas.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1531814
På tomgång är cylindertrycket och temperatur lågt och blandningen mager i en diesel så det blir väldigt lite NOX och partiklar. Det är framförallt under körning/hög last de sker. Dessutom finns det både partikelfilter,katalysator och NOX fälla.

En bränslevärmare saknar alla dessa 3 och har höga utsläpp av sot och HC.

Startar man värmare eller bilen i garaget märker man det tydligt

Låter lite dumt men har du nollställt b[…]

Uppdatering på resultatet. Det var rattl&ari[…]

Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]