Sida 1 av 3
Angående volvos kommande 4cyl motorutbud.
Postat: tis 08 nov 2011, 19:25
av Honke
Jag minns att volvo för inte så längesen gick ut med brasklappen att de helt skulle gå över tiil 4 cylindriga motorer. Om jag inte missminner mig så låg det inte så långt fram i tiden heller.
Är det någon som kommer ihåg när denna övergång skulle ske?
Re: Angående volvos kommande 4cyl motorutbud.
Postat: tis 08 nov 2011, 20:50
av Lövet
Den har väl närmast redan börjat iom de femcylindriga bensinarna ersatts av turbofyror istället.
Re: Angående volvos kommande 4cyl motorutbud.
Postat: tis 08 nov 2011, 21:13
av Honke
Ja det har du ju rätt i, men om vi säger såhär, hur länge kommer det gå att beställa en V70 med 5 cylindrig dieselmotor?
Re: Angående volvos kommande 4cyl motorutbud.
Postat: tis 08 nov 2011, 21:44
av Lövet
Nu gissar jag: Så länge V70II-generationen tillverkas. Motorerna är redan utvecklade, så det lönar sig inte att utveckla nya i den här generationen.
Re: Angående volvos kommande 4cyl motorutbud.
Postat: tis 08 nov 2011, 22:18
av VolvoB20
2013 yrades det ju om...
Då blir det ju kört att åka volvo mer för många, dragvikten rasar ju dramatiskt så någon större husvagn, hästsläp eller båtsläp kan man ju glömma....
Re: Angående volvos kommande 4cyl motorutbud.
Postat: tis 08 nov 2011, 22:24
av bilgalen
Det sista inlägget fattade jag inte. Dragvikten måste ju inte bli lidande för att det sitter en 4-cyl motor under huven. Finns väl ett otal exempel på bilar av annat märke än just Volvo som får dra mycket med 4-cyl under huven. VW Tiguan tex.
Så det är väl bara att göra bilen rätt helt enkelt :).
Re: Angående volvos kommande 4cyl motorutbud.
Postat: ons 09 nov 2011, 08:51
av VolvoB20
"Förr i tiden" drog en Volvo 1800 kg avsett om jag hade 140, 163, 170, 210 eller 240 hk motorn under huven. Det gick bara lite olika fort att accelerera.
Nuförtiden, om man går ned från 205 till 163 hk nu så droppar ju dragvikten 400-500 kg, :-O) går man ned till 115 hk så droppar den 700-800 kg :-O) på V70II.
Samma sak när man går från 2,4 liter till 2.0 liter så droppar dragvikten ett halvt ton :-O) på dessa 0.4 liters mindre cylindervolym på XC70II
Frågar man volvo vad detta beror på så säger man att dagens nya motorer är så hårt pressade i minskad storlek/förbrukning att de inte klarar att dra släp längre utan att "brinna upp". Kaross, låda, bromsar och hjulupphängning är ju i princip lika.
Det kinesiska ägarskapet kommer säker att driva denna utveckling ännu längre, just hemkommen från kina kan jag meddela att dragkrok på en bil är totalt okänt och oönskat i kina. Ska man flytta något så hyr man ju bara en lastbil med lite folk, det kostar ju nada.
Men det finns ju andra på marknaden som bygger bilar som klarar detta utan att motorn pajjar, Mercedes, BMW, VW, Ford, Subaru , Nissan, Toyota har ju bilar som klarar dra tyngre släp på sina 2.0 fyror.....
Re: Angående volvos kommande 4cyl motorutbud.
Postat: ons 09 nov 2011, 17:49
av Honke
VolvoB20 skrev:2013 yrades det ju om...
Då blir det ju kört att åka volvo mer för många, dragvikten rasar ju dramatiskt så någon större husvagn, hästsläp eller båtsläp kan man ju glömma....
Snackar vi år 2013 eller modellår 2013 mån tro?
Re: Angående volvos kommande 4cyl motorutbud.
Postat: ons 09 nov 2011, 20:47
av crumpets
Låter ju grymt otroligt att de skulle lägga de pengarna på befintliga generationers bilar.
Nästa gen av alla volvo lär ha 4cyl-utbud.
Re: Angående volvos kommande 4cyl motorutbud.
Postat: tor 10 nov 2011, 07:32
av MartinS
VolvoB20 skrev: Toyota har ju bilar som klarar dra tyngre släp på sina 2.0 fyror.....
Dom kanske inte är lika hårt tunade som volvos nya turboladdade fyror?
Sen är det naturligtvis en prispolitik Volvo för, man vill helt enklet att de som skall dra lite tyngre grejjer skall ha dyrare bilar med större motorer. Behöver du dra upp din stora tunga fina båt så kan du väl kosta på dig en D5:a istället för en D2:a. typ..
Sen har väl volvo alltid varit lite försiktiga med dragvikter är det inte så? Kanske en del av deras säkerhetstänkande?
/Martin