Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Tråkig utveckling. Det är precis samma på många mackar i området där jag bor och lite överallt. När man är hemma kan man ju alltid pumpa med egen kompressor. Men det är ju inte alltid man är hemma. Jag har skaffat en kompressor för 12V som ligger i bilen eftersom man inte längre kan räkna med att luft finns tillgängligt på mackarna. Till extra rengöring av ingrodda lyktglas och vindruta får man ofta ta snö eftersom inte ens vatten finns på alla mackar nu för tiden. Extra besvärligt när det bara är slaskigt. Färdigblandad spolarvätska (ofta med högre literpris) måste man ha av samma skäl.
Camel skrev: Men det är ju inte alltid man är hemma.
...eller har en egen kompressor :D Jag har ingen, varken hemma eller i bilen. Nu vet jag inte hur det ser ut där du bor, men här i trakten är det inte så svårt att hitta en bemannad mack. För mig är det ett icke-problem, men så kanske det inte är överallt.
Camel skrev: Till extra rengöring av ingrodda lyktglas och vindruta får man ofta ta snö eftersom inte ens vatten finns på alla mackar nu för tiden. Extra besvärligt när det bara är slaskigt. Färdigblandad spolarvätska (ofta med högre literpris) måste man ha av samma skäl.
Av denna anledning har jag alltid en trasa/papper och en flaska spolarvätska i bilen. De där duschmunstyckena är inte tillräckligt bra så på vintern brukar jag torka av strålkastare och bakljus lite då och då. Det är inte speciellt ansträngande eller ens svårt.

Jag är förvånad över att inte alla obemannade mackar redan tagit bort vatten och luft. Jag har då inte sett det på någon obemannad mack på flera år.
llesrof skrev:
Camel skrev:Men det är ju inte alltid man är hemma.
...eller har en egen kompressor :D Jag har ingen, varken hemma eller i bilen. Nu vet jag inte hur det ser ut där du bor, men här i trakten är det inte så svårt att hitta en bemannad mack. För mig är det ett icke-problem, men så kanske det inte är överallt..
Problemet brukar vara att slangen är klippt för att någon tyckte sig behöva ha påfyllningspistolen med manometer hemma. Inget jätteproblem i mitt område men det har ändå hänt ett par gånger senaste året. Ändå är macken ifråga bemannad.
llesrof skrev:
Camel skrev:Till extra rengöring av ingrodda lyktglas och vindruta får man ofta ta snö eftersom inte ens vatten finns på alla mackar nu för tiden. Extra besvärligt när det bara är slaskigt. Färdigblandad spolarvätska (ofta med högre literpris) måste man ha av samma skäl.
Av denna anledning har jag alltid en trasa/papper och en flaska spolarvätska i bilen. De där duschmunstyckena är inte tillräckligt bra så på vintern brukar jag torka av strålkastare och bakljus lite då och då. Det är inte speciellt ansträngande eller ens svårt..
Jag har också spolarvätska med mig i bilen, bra att ha. Snö fungerar faktiskt bra det också på t.ex. extraljus med riktigt glas. Man tar en näve snö i handsken och gnider runt på glaset, blir rent.
llesrof skrev:Jag är förvånad över att inte alla obemannade mackar redan tagit bort vatten och luft. Jag har då inte sett det på någon obemannad mack på flera år.
På ett vis är kanske jag också förvånad att vissa mackar fortfarande har service kvar men det är en tråkig utveckling att mackar ska behöva dra ner på service som de kanske med glädje (?) vill erbjuda till kunderna men får avstå från det pga stöld/skadegörelse.
Hmm, men Godis, Mackor, Korv, Läsk och allt annat som inte har med bilism att göra det finns.
Glödlampa eller ett tändstift vet dom inte vad det är...... Utveckling ??
av *pettson*
Att det inte finns mer delar på mackarna beror på att det finns allt färre kunder som vet hur man monterar dom. Väldigt många är övertygade om att det är väldigt magiska saker som ruvar under locket. Många värderar också sin fritid så högt att det är mer värt att ringa en bärgare för 1000spänn på självrisken än att köra ned huvudet först och se om problemet möjligen är mindre än man tror.
Kvar är att sälja godis och korv till samtliga då alla verkar ha tid och råd att just handla korv o godis till dubbla priset. Sen får man inte glömma den dyrare bensinen. För bensinen ska ju vara med och betala personalen som ska servera korven.

Men det att det stjäls så mycket saker på mackarna är mest det konstiga sättet att se på saker.
Om inte sakerna är dina privata: Då är dom mina
Är sakerna privata: Är dom mina iallafall
Om inte sakerna är undanplockade: Då är dom mina
Om sakerna är fina: Är dom mina
Om sakerna är fungerande: Är dom mina
OM sakerna bör betalas men ingen ser mej: Är dom mina
OM sakerna bör betalas och jag inte kan sno dom, då förstör jag dom.

Egentligen är det jäkligt tragiskt att man snor en luftpåfyllare som finns att köpa för 100spänn på t.ex biltema.
Att sno spolarvätska (om än jäkligt utspädd med vatten). När närmaste skrot brukar GE BORT spolarvätska gratis.
Att sno tvättskrapan till rutorna när en sån kostar 100spänn att köpa och din privata förmodligen inte är full med grus som det brukar bli när folk använder dom till att tvätta baklyktor, nummerplåtar och ibland halva bilen. När dom egentligen ska vara till vindrutan.

Det är bara totala uppfostringsfel med problematiken mitt och ditt som huserar. Vore det inte det så skulle dom åtminstone sno nåt av värde som går att sälja vidare.
Det är korven och gasset de tjänar pengarna på. Marginalen på bränslär är så låg att de får sälja uppåt 80 liter för att göra samma vinst som på en schweizernöt. I alla fall vsr det så förr.Att mackarna sedan säljer fler sortes inlagd gurka än tändstift har inte så mycket med stöld av luftmunstycken att göra tycker jag. Det är en annan diskussion.
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]