Sida 1 av 1

Laddas batteriet lika mycket med lyset på?

Postat: fre 28 okt 2011, 09:03
av umekille
Tömde batteriet på 745:an i somras
fick hjälpstart...la då ljusknappen
i mellanläge så inget lös medans bilen
stod på tomgången. Har det inverkan
på laddningen? Laddar bilen lika mycket
på tomgång som 1500varv?

Re: Laddas batteriet lika mycket med lyset på?

Postat: fre 28 okt 2011, 10:49
av Variosboy
Riktigt gamla bilar som inte har växelströmsgeneratorer laddar riktigt dåligt på låga varv, för att inte säga inget alls.. Nu för tiden sitter det inte likströmsgeneratorer (med nu för tiden menar jag minst dom sista 35 åren).
Dom laddar direkt från tomgång, men inte fullt.
Laddregleringen styr hur mycket som ska laddas beroende på batteriets kondition och hur mycket förbrukare som är aktiva..

Nu är detta en grovt förenklad modell, men om man säger som såhär, att batteriet kräver 10A:s laddning så finns det ju:
(generatorns kapacitet)-10A att använda till förbrukare..
Men hur mycket batteriet behöver vet du ju faktiskt inte.

Hur som helst, det är ingen nackdel att göra som du gjorde, att stänga av ljuset (och gärna kupéfläkten, för den är törstig på ström)..

Re: Laddas batteriet lika mycket med lyset på?

Postat: fre 28 okt 2011, 11:13
av Rådlös
Kolla den här tråden: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 15&t=74205
Studera bilden. Som du ser, så laddas inte batteriet förrän generatorn ger mer än 13,8 volt och uppåt. Vad händer då mellan 12,7 och 13,8 volt? Ja, lite förenklat, inget ting! Den spänning som kommer ur generatorn går åt till ljus, tändning, pumpar, styrdator etc. etc. Då blir det inget över till batteriet.
Om vi nu förutsätter att din generator är frisk och fräsch, så känner den av att batteriet är tomt och då "blåser den på" med full laddspänning så länge som batteriet kan ta emot. Men det är klart, om du stänger av ett antal förbrukare i ett sådant "akutläge" så fylls ju batteriet fortare när det får ta hand om det mesta av strömmen (amperen) själv.
Är batteriet fulladdad, ja då sjunker spänningen ner till dom här 12,7 - 13,8-volten igen och all "driftutrustning" går direkt på generator, skulle man förenklat kunna säga. Det är alltså laddningsregulatorn som sköter detta.
I äldre tider hade bilar en amperemätare. Den hade två områden med en skala med noll i mitten. På ena sidan stog det Amp och ett plustecken och på den andra sidan Amp och ett minustecken. Vanligtvis var dom graderade, i bästa fall, upp till 8 Amp. Där kunde man se om och hur batteriet laddades, plus = ström in till batteriet, eller minus = ström ut från batteriet. Sådana mätare finns ännu att köpa, men dom kanske inte passar i instrumentpanelerna på dagens bilar. Men kan vara ett bra instrument om man vill hålla koll. Gärna ihop med en voltmeter också. Då får man ännu mera koll.